Nå er det snart vinter, og folk begynner allerede å sette inn sykklene sine til vinterlagring. Etter en lang sommer med mye kjøring, er det mange som har fått skader på sykklene sine. Dette fører til at mange pusser opp sykklene sine med ny lakk/nye kåper. Og jeg, som de fleste andre, elsker å se folk pusse opp gammelt til nytt.
Dermed ønsker jeg at dere poster f.eks link til prosjekt tråd, bilder av sykkelen før den skal til vinterlagring, planer for vinteren eller hvor dere skal vinterlagre og lignende.
Kan begynne med meg selv.
Jeg har ingen store planer for vinteren, men kommer til å vaske hele sykkelen, både innenfor kåpene og utenfor. Ellers blir det vel justering av eksosventilen (har problemer med å stille den inn). Kommer kanskje litt bilder etterhvert og.
Siste kjøretur for meg blir trolig på fredag Her er tråden min forresten: viewtopic.php?f=26&t=5808
Og dersom noen har en vinterlagrings guide er det bare å poste den her, har sett en på MC-forumet, men nå som det er nede kan jeg ikke hente derfra.
1. Rengjøring
Ta av alle kåper du kan finne. Vask dem veldig grundig både innvendig og utvendig. Skru på sykkelen dersom du skal det. Poler deretter hele rammen med autosol eller noe lignende og alle kåpene som er lakkerte med annet poleringsmiddel.
2. Fyll bensintanken
Dersom du bensintank av metall/plastikk, fyll tanken helt opp for å unngå rust og korrosjon.
3. Skift motorolje
La motoren kjøre seg varm (normal temperatur), og tapp ut motoroljen og erstatt med ny motorolje beregnet for din sykkel. Skift samtidig oljefilter. Gammel olje kan forårsake korrosjon inne i motoren.
5. Sjekk tennplugger
Dersom sykkelen skal stå ute eller et sted som ikke er oppvarmet (anbefales ikke), skal du helle en halv teskje motorolje (oljen du bruker i olje tanken) ned i tennplugghullene. Drei bakhjulet rundt en gang slik at oljen legger seg på sylinderveggen. Rengjør tennpluggene før de settes på plass igjen.
4. Rensk forgasseren
Forgasseren skal være tom for bensin under langtidslagring. Start sykkelen, og sett bensinkranen på "off" og la sykkelen gå på tomgang til den stopper. Dersom sykkelen har vakumkran, skal du ta av vakumslangen og starte motoren til den stopper.
5. Sjekk tennpluggen
Dersom sykkelen skal stå ute eller et sted som ikke er oppvarmet (anbefales ikke), skal du helle en halv teskje motorolje (oljen du bruker i olje tanken) ned i tennplugghullene. Drei bakhjulet rundt en gang slik at oljen legger seg på sylinderveggen. Rengjør tennpluggene før de settes på plass igjen.
6. Kjølevæske
Dersom du skal skifte frostvæsken, eller helle i ny. Husk frostvæske for aluminiumsmotor! Ved å sjekke frysepunktet først, kan du avgjøre om det er nødvendig å skifte frostvæsken.
7. Batteriet
Batteriet skal tas ut av sykkelen, rengjøres og oppbevares på et kjølig sted. Levetiden på batteriet blir lenger dersom batteriet er fulladet, derfor skal det lades en times tid minst hver annen måned. Bruk en vedlikeholdslader med lav amper. En kraftig lader kan få batteriet til å koke, noe som ikke er bra!
8. Hjul
Sjekk for slark i hjullagre. Ta av felgen, og rens i området rundt lagre og hjulbolt, og deretter smør. Ta en sjekk for kast i hjulene.
9. Bremser
Sjekk bremse skivene for sprekker, kraftige riper eller stor slitasje. For å måle slitasje, mål med skyvelær om det er ned mot minimumstykkelsen. Deretter sjekk bremsklossene for slitasje, dersom disse er slitne, erstatt dem med nye.
10. Kjede
Sjekk hvor stor slitasje det er på kjedet og begge drevene. Dersom du ikke skal kjøpe nytt, bruk spesialmiddel for rengjøring av kjedet, eventuelt vask kjedet i parafin. La det tørke, deretter smør kjedet med ny smøring.
11. Dekk
Dekkene skal ha fullt lufttrykk under lagring, og for at dekkene ikke skal bli deformert/miste form. Det er også en fordel at dekkene ikke står på bakken. Mangler du depotstøtte/midtstøtte, kan du trille sykkelen fram eller tilbake med noen ukers mellomrom gjennom vinteren slik at en annen del av dekket får kontakt med bakken.
12. Bolter & skruer
Før sesongen begynner er det lurt å sjekke alle skurer og bolter for løshet. Ellers kan du risikere å miste dyrbare bolter/skruer.
~ Skru alle bolter/skruer til.
~ Poler og puss ramma med autosol etc.
~ Ta av alle kåpene og vask dem innvendig og utvendig.
~ Dersom du har en metalltank, full opp tanken din for å unngå rust.
~ Smør de fleste lager på sykkelen.
~ Sett sykkelen på depotstøtter, for å hindre at dekket blir deformert.
~ Poler alle lakkerte kåper.
Mvh
Anton