Jeg har nettopp fått lappen og er på leting etter sykkel. Har lyst å komme ut på veien så fort som mulig! Men hvordan er det egentlig med kjøring om vinteren? Får jeg kjørt noe særlig mer nå uansett?
Jeg bor i Bergen, så vinteren er relativt mild, men hvor går egentlig grensen? Har hørt om vinterlagring, og det høres jo ut som en permanent greie hvor man ikke tar sykkelen ut igjen for enkeltturer om været tillater. Vel, om jeg har sykkelen stående i garasjen gjennom vinteren, kan jeg ta den ut de dagene det ikke er is på veiene?
Beklager rotete innlegg og min ganske tydelige mangel på kunnskap om dette. Takker for alle svar.
Kjøring om vinteren - mulig?
Re: Kjøring om vinteren - mulig?
Det kommer ann på hvilken sykkel det er
Racing er bare å glemme om vintern.
Honda mt5 og suzuki fz er arge vinter peder
haha
Racing er bare å glemme om vintern.
Honda mt5 og suzuki fz er arge vinter peder
Rs125 99"-Polini 154cc,Flatslide34mm,RAVE2,17-39,V-force reed,Jim Lomas Twin,K&N powerfilter
KTM 560 SMR
BMW 318IS E-36 Cupe 92"-Sports panel filter;P
KTM 560 SMR
- KneeDragger
- Gold
- Sted: Asker
Det er jo helt opp til deg selv kan da selvfølgelig gå an og ta ut sykkelen om været tilater det!
Vis du har veldig lyst til og kjøre om vinteren kan du jo også kjøpe piggdekk, men dette er ikke akkurat og anbefale.
Grensen på og kjøre varierer jo litt fra person til person, så lenge det er tørt og fint på veiene går det da ann og kjøre..
Mine "grenser" som jeg har oppe i hodet er:
Vis det er litt fuktig i været må det være over 0 for at jeg skal våge meg ut.
Vis det er minus grader må det være tørt og fint for at jeg skal ta meg en tur.
Så straks det legger seg noen form for snø står sykkelen hjemme!
Og jo nærmere disse grensene jeg kommer jo mer forsiktig kjører jeg! Spessielt i svinger,
ingen bråmanøvre, ikke gasse eller bremse ved utgang eller inngang i sving! etc.
Vis du har veldig lyst til og kjøre om vinteren kan du jo også kjøpe piggdekk, men dette er ikke akkurat og anbefale.
Grensen på og kjøre varierer jo litt fra person til person, så lenge det er tørt og fint på veiene går det da ann og kjøre..
Mine "grenser" som jeg har oppe i hodet er:
Vis det er litt fuktig i været må det være over 0 for at jeg skal våge meg ut.
Vis det er minus grader må det være tørt og fint for at jeg skal ta meg en tur.
Så straks det legger seg noen form for snø står sykkelen hjemme!
Og jo nærmere disse grensene jeg kommer jo mer forsiktig kjører jeg! Spessielt i svinger,
ingen bråmanøvre, ikke gasse eller bremse ved utgang eller inngang i sving! etc.
Aprilia rs125 - 06mod - Black Edition
-
Sitronsaft
- Fersk
Takker for svar;) Så det vil altså være mulig for meg å bruke sykkelen gjennom helen vinteren etter en vurdering fra dag til dag om det er forsvarlig?
Har jo ikke kjøpt sykkel enda, er først og fremst ute etter en aprilia rs, men er egentlig åpent for det meste. Må se hvilke tilbud som kommer opp. Men litt av grunnen til at jeg spør er jo også fordi jeg lurer på om det er noen vits å kjøpe en sykkel nå i det hele tatt. Opprinnelig var planen å kjøpe en helt ny sykkel, men så kommer det jo 2010-modeller i februar/mars så det ville vært kjipt å kjøpe 09-modell nå tenkte jeg, og da ble planen å kjøpe en bruktsykkel som jeg kunne selge igjen i februar/mars. Akkurat for øyeblikket er planen å kjøpe en bruktsykkel og ha den til jeg vil selge for bil/større sykkel.
Har jo ikke kjøpt sykkel enda, er først og fremst ute etter en aprilia rs, men er egentlig åpent for det meste. Må se hvilke tilbud som kommer opp. Men litt av grunnen til at jeg spør er jo også fordi jeg lurer på om det er noen vits å kjøpe en sykkel nå i det hele tatt. Opprinnelig var planen å kjøpe en helt ny sykkel, men så kommer det jo 2010-modeller i februar/mars så det ville vært kjipt å kjøpe 09-modell nå tenkte jeg, og da ble planen å kjøpe en bruktsykkel som jeg kunne selge igjen i februar/mars. Akkurat for øyeblikket er planen å kjøpe en bruktsykkel og ha den til jeg vil selge for bil/større sykkel.
Er nå det er billigst å kjøpe brukt sykkel da vertfall 

Rs125 99"-Polini 154cc,Flatslide34mm,RAVE2,17-39,V-force reed,Jim Lomas Twin,K&N powerfilter
KTM 560 SMR
KTM 560 SMR
gjør som Andy her på forumet, skaff en liten ATV til å kjøre om vinteren :P
It's time to kick ass and chew bubblegum, and I'm all out of gum
- KneeDragger
- Gold
- Sted: Asker

Fine kjøreforhold
Følg godt med på yr og andre værmeldinger itillegg til og skjekke gradestokken.
Temperaturene kan variere en del lokalt også, så husk og skjekke gradestokken jevnlig!
Hvertfall før du skal ut og kjøre, jeg kaster også alltid noen blikk på veien og skjekker
hvordan statusen på asfalten er.
Vis du ser et parti med annerledes/mørkere nyanse i asfalten så kjør alltid sakte og skjekk veigrepet med benet!
Dette er hvertfall noe av det jeg gjør når sessongen begynner og nærme seg sin slutt.
Aprilia rs125 - 06mod - Black Edition
-
robin_1379
- Bronze
- Sted: skien
- Kontakt:
kjøp ktm og hiv på knaste dekk med pigg så er det tut og kjør om vintern og 

BMW 520 E39 96
MH Furia Max 06
Hebo Manston Patanegra, Metrakit Pro Race Competion Thrower, Dellorto VHST 26mm, TP V-force, Metrakit SP clutch, Stage6 xl filter, TP coil, Doppler endurance veiv, MVT Millenium Tenning
X: Aprilia rs50 03
MH Furia Max 06
Hebo Manston Patanegra, Metrakit Pro Race Competion Thrower, Dellorto VHST 26mm, TP V-force, Metrakit SP clutch, Stage6 xl filter, TP coil, Doppler endurance veiv, MVT Millenium Tenning
X: Aprilia rs50 03
Er veldig arti og kjøre cross eller lignende på vintern om du har dekk med litt grep i.
Har hatt det mye artig med dtr125 på vinter jeg
Har hatt det mye artig med dtr125 på vinter jeg
KTM 560 SMR
KTM 560 SMR
-
Sitronsaft
- Fersk
Det går altså ikke med racer? F.eks. Aprilia RS.
Det er altså ikke snakk om å kjøre på snøføre, men sånn halv-kaldt hvor det er fare for frost på vegene.
Det er altså ikke snakk om å kjøre på snøføre, men sånn halv-kaldt hvor det er fare for frost på vegene.
Nei er nesten umulig og kjøre når det er glatt med racing.
Men klart det går bra å kjøre når det er bart, er bare det at du kan plutselig komme bort i et glatt parti og da sliter du.
Så det er risky, har selv opplevd og komme på blankis med rs.
Det er ikke morro og prøve å bremse ned fra 80km/t og snu på blankisen!
Kunne ha gått galt det.
Men klart det går bra å kjøre når det er bart, er bare det at du kan plutselig komme bort i et glatt parti og da sliter du.
Så det er risky, har selv opplevd og komme på blankis med rs.
Det er ikke morro og prøve å bremse ned fra 80km/t og snu på blankisen!
Kunne ha gått galt det.
KTM 560 SMR
KTM 560 SMR
-
Sitronsaft
- Fersk
Ja er farlig ... Jeg har aldri opplevd is og slikt, begynte jo opplæringen for ca. 2 måneder siden. Eneste er nødbrems og nesten-ulykker ellers. Går det i det hele tatt an å manøvrere på is?
- Skaarud
- Pensjonert admin/mod
- Sted: Hadeland, Oppland
- Kontakt:
Kjøpt deg en KTM og fyr på med pikkdekk. Da har du en fin vinterskyss!
Skal man bli god, må man ville bli god!