Jeg har gjort mitt dårligste kjøp noen gang. Jeg kjøpte denne sykkelen for 26k var litt dum og alt for ivrig. Det var betydelig med småskader på den pga meget dårlig vedlikehold. Så etter mye svette å slit og FOR mye penger brukt så skal den bli god som ny!
Da den ble kjøpt facts:
-kjøpte den helt uplombert uten eksosventil.
-Dårlig på bunn og kicka som et søren på topp, u komfortabel kjøring!!
-toppfart på 170
-sprekk i kåpa på venstre side
-div småting + ting jeg ikke visste om
Bilder fra da den var nykjøpt og dårlig stand:
-
-
-
Har kostet på sykkelen nærmere 17-19000 kr
Jeg kjøpte sykkelen for 2 år siden. Den første feilen var at tennina var gåen. Sykkelen døde etter 10 sec. Den kom etter typ 2-3 mnd. Så slengte den inn på verksted. Jeg byttet da;
-tenning
-bakdemper
-plastdrev inni motoren
-bakdekk og framdekk
-drev
-speedometerklokke
-kåpefester
-batteri
10000,- til sammen
Så fikk jeg lappen! Rev av klistremerkene på siden. Hadde noen fine turer og noe problemer med at eksos anlegget falt av. Så da vart det busemekk med ståltråd. Jeg gikk da å bestilte ny slik foringskrue og dyse hos Ride Lillehammer. Senere og så klønete som jeg er lånte jeg bort sykkelen med for lite olje så motoren begynte å lage skrape lyder. Vi trillet den så hjem. og lagret for vintern!
Slik ser sykkelen ut
Sykkelen har stått siden i fjor høst og tok den frem for 3 uker siden igjen. Nå har jeg demontert hele sykkelen og plukket fra hverandre sykkelen bit for bit. Og henta delene jeg bestilte hos Ride i fjor:P haha
Bestemte meg får å fikse sykkelen selv, så pappa kostet på verktøy til noen lapper.
Yes tenkte jeg når jeg hadde opp sylindere, nesten ingen riper og stempelet så fint ut. Så jeg skulle hone opp sylinderen og sette det på igjen. Så Pålern kom over for å kikke, og kjente litt på veive stanga som kunnet beveges opp OG ned og 1cm til hver side:S
kjøpte av pålern;
-nytt kjede
-sylinderpakninger
-gummi til girpedal
-kule til fothviler bak
-pakninger til motoren
850,- tilsammen
Motoren ut og inn på verksted. dette ble fikset:
-ny råde og rådelager 3000,-
-bærelager 600,-
-rev. kit til bremser 700,-
-etset ut aluminium fra sylinder som ble skrapt inn da den gikk tom for olje i fjor.
-nytt stempel
+arbeid
til sammen 7035,-
Da er jeg bare oppe i 17900 kr totalt
Mens jeg har ventet har;
-Polert alle kåpedeler og felger *bling*
-pusset lyddemper (6år med fastbrent møkk skulle av)
-skrubbet innside og utside av sykkelen
-demontert og fundert og lest om alle deler i sykkelen, AKA egenlæring ^^
-renska luftfilter og forgasser
-pussa vekk rust fra bremseskiver og drev
-pussa vekk rust fra diverse steder på sykkelen
-byttet skruer og rustne klemmer
Når sykkelen stod med bare ramma og hjul var det opp i bakken og akte ned igjen! ^^
Slik så det gamle ut:P
Jeg fikk motoren min torsdag 24.05 og satt fra klokka 18:00 til 02:30 før jeg var helt ferdig og den var helt ferdig til å kjøre til skolen dagen etter. Så forønyd var jeg og den gikk helt still og som en drøm.... helt til jeg kom frem og stoppa motoren. Da røyk det som søren av hele sykkelen!
Kjølevæske slangen som sitter fast i toppen hadde falt delvis av og motoren var blitt varm så kjølevæska fordampet oppå motoren. Så da var det å fylle på og kjøre hjem for å fikse. Men på veien begynner lampa og blinke på 110 celcius:/ så jeg stoppet motoren med en gang og hørte at termostaten hadde begynt å koke. Så trillet jeg sykkelen til nærmeste hydro og fylte på med mer kjølevæske.
Men da lakk det søren meg fra midt under blokka og under clutch coveret! Så regner med det er en pakning i kjølveskepumpa, håper det. Så nå skal jeg gruble litt på hvordan få ut pumpa uten av kløyve motoren.
Jada oljetilførselen har streika!! hele forbrennings kammeret så ut som det verken hadde fått bensin eller olje. Og det nye stemepelt hadde skrapa av meste parten av har krommen i sylinderen. Forhandlerene ville sende den til nederland får å legge på nye hard kromm, men se for dere den ventetia! + at det koster 3000,- Så jeg har bestilt ny sylinder og stempel. Når den kommer skal det settes sammen hos forhandler og lekasjen skal tettes.
EN UKE IGJEN!!!
Bestilte deler:
-sylinder og stempel fra pål martin 3600,-
Da er jeg oppe i en total påkostnad på:
Men når jeg for den tilbake nå kan man vel si at den er så god som ny:) kan trøste meg med det.
Da er og termostaten kommet:) Skal bare lever alt hos forhandler så er den klar:)
i morra skal jeg hente sykkelen hos forhandler han mått også sette på ventilbladet i sylinderen for forrige eier hadde rota det vekk... han sa prisen var 1100 men han skulle være snill:) så håper på det beste
Bilder slik den er nå (midlertidig aka uferdig)
Det jeg har igjen på sykkelen:
[x]Polering av ramme
-rave1 ventil
-lakering av kåpe
-lakering av bremse kalippere(gull)
-ta plomba i orginal potta.
-framdrev cover
Målet mitt er at denne skal bli så god som ny. Jeg har vurdert og lakere den helt svart, mattsvart på sidekåpene, og gloss resten. Deretter ta fra 05 modellen. Også tenkt på Andre ideèr?
Hvis du har giddi å lese helt hit så kan du gjerne komentere eller komme med ideèr, eller trøst xD
Mvh Håvard Nilsson
EDIT: 13.007.07 17:58