Jeg kjørte 28mm før, og kjører 34mm selv. Bunndraget blir litt bedre, og du får jevnere gasspådrag. Gassresponsen vil svekkes litt, men dette kan gjøres bedre enn gassresponsen på den originale via VForce 3 reedventilen. Enten det eller du kan skifte ut til Boyesen reed blader på den originale. Dette hjelper ikke like godt som VForce 3, som er en komplett reedventil. Så må du ikke glemme at lyden blir MYE grommere med større forgasser. Du hører innsugslyden og en dyp lyd. Det er deilig!
Denne reedventilen blir for eksempel brukt på mange av KTM sine full-cross sykler (SX125).
Som Freddy sa, det er ikke et "must". Men det anbefales sterkt!

Ihvertfall fra min side. Vil også anbefale deg det, i og med at du kjører med 28mm gasser som er rimelig fucka med elektriske justeringer og dritt. I tillegg er du nødt til å bruke monster dyser på den forgasseren du har nå.
CDI'en skal du borre for at du skal få RAVE 1 eksosventilen (elektriske) til å fungere. Det finnes en guide her på forumet om dette.
Dell'orto VHSB34 (erstattnings gasser): Skal du kjøre med oppsett opp til Dell'orto VHSB34 (altså effektanlegg, RAVE, reedventil og alle andre plombering ute) så bruker du ca. 138-145 hoveddyse.
Dell'orto VHST28 (originale til 2007-): Skal du kjøre med Dell'orto VHST28 (med samme oppsett), så skal du bruke 185-195 hoveddyse.
Dell'orto PHBH28 (originale til -2006): Skal du kjøre med Dell'orto PHBH28 (med samme oppsett), så skal du bruke 128-135 hoveddyse.
Husk å se mye på pluggen når du kjører, skal helst ha litt sjokolade brun farge. Ikke gjør samme feilen som meg, jeg gjorde ikke det. Og etterhvert skjærte jeg min. Husk at hoveddysa varierer fra sykkel til sykkel, fra sted til sted.

Her skal det stå noe fornuftig.