takker for hjelp
stille blandingsforhold
stille blandingsforhold
Eg har ein Aprilia rs 125 2004 mod. Tennpluggen er kolsvart og fuktig, da betyr vel at blandingsforholdet luft/bensin er feil? eller kanskje at den får for masse olje? uansett, eg treng hjelp til å finne ut korleis eg stiller på blandingsforholda. Er bensin/luft skrua den vetle til høgre for tomgangsskrua?
takker for hjelp
takker for hjelp
Re: stille blandingsforhold
den skrua på forgasseren er helste for tomgang og pittelitt gass.
dauer den elns når den sviver på tomgang? om ikke er det ikke mye å hente i å stille på den.
dauer den elns når den sviver på tomgang? om ikke er det ikke mye å hente i å stille på den.
Aprilia SX50 2010 
- Aprilia RS 125 (2000)
- Kawasaki ZXR 400 (1991)
- Audi A4 1.8 T (1995)
Musikken min
- Kawasaki ZXR 400 (1991)
- Audi A4 1.8 T (1995)
Musikken min
prøv å stille blandeskrua en runde inn, MEN ikke bare still den random. husk nøyaktig hvor mye du stilte den. må ikke stille den ut på tur 
Aprilia SX50 2010 
Dysa som står i no er 115, er det for stort? Eg har powerfilter og efektanlegg.
Blandingsskrua er stilt max inn..
Blandingsskrua er stilt max inn..
sannsynligvis vært noen smartinger og skrudd på den gasseren før?
tror standardinstilling er 2,5 runde ut elns
tror standardinstilling er 2,5 runde ut elns
Aprilia SX50 2010 
du har alt for liten dyse, men den er stilt inn så du får så mye bensin som mulig! 
sjekk dyseguiden og forgasser guiden, så får du det så riktig som mulig!
sjekk dyseguiden og forgasser guiden, så får du det så riktig som mulig!

X:
Eg skal bestilla ny dysa + tennplugg i dag. Men sia eg har for liten dysa og tennpluggen fortsatt soter må vel det bety at oljepumpa er stillt feil? noken som veit korleis den skal vere? skal eg skru ut for meir olje, eller omvendt?
har forresten besillt Br9es plugg, men forrige eigar hadde satt i Br10
har forresten besillt Br9es plugg, men forrige eigar hadde satt i Br10
da hadde han for kald plugg.
Rikitg dysing er +/- 125.
Oljepumpa skal stå litt tilbake fra strek mot strek (FP).
du skal nok ha mindre olje, men sjekk når du har fått på BR9EG/ES og riktig dyse.
Rikitg dysing er +/- 125.
Oljepumpa skal stå litt tilbake fra strek mot strek (FP).
du skal nok ha mindre olje, men sjekk når du har fått på BR9EG/ES og riktig dyse.
X:
du sier den dør på tomgang, du kan stille ned dysenåla, ville også stilt opp lufteskrua litt så den får brent opp alt
X: Rieju MRX pro 03 ombygd til smx
Aprilia rs 125 2000 - Rave 2, 34 flatside, ITALKIT, tyga carbonreeds, K&N pf, BR10EIX iridum plugg, VHM topp
Volvo 740 2,3 GL 1990
Aprilia rs 125 2000 - Rave 2, 34 flatside, ITALKIT, tyga carbonreeds, K&N pf, BR10EIX iridum plugg, VHM topp
Volvo 740 2,3 GL 1990
pettroh, nåla har ikke noe med tomgang å gjøre, er fra halv gass ca det. er blandeskrua og selve tomgangsskrua som stiller tomgangen.
trenger den mer suppe på tomgang skrur du inn, mindre ut..
trenger den mer suppe på tomgang skrur du inn, mindre ut..
Aprilia SX50 2010 
ja okei nei for på meg var det sånn at den fikk så lite luft at jeg klarte å starte den med å gi gass men med en gang jeg slapp gassen døde den
selvom den var varm, fikk ikke luft
selvom den var varm, fikk ikke luft
Volvo 740 2,3 GL 1990
Volvo 740 2,3 GL 1990
Du har ikke altfor liten dyse som Steffen sier. Du har 115, som er orginaldysen som sitter i.
Er nok bare tomgangsskrua di som må stilles litt på. Start sykkelen, la den gå til den blir ca. varm (50-60 grader), så stiller du litt på den, til den ligger på ca 1200-1500 rpm. Om den dør ut mens du gjør det, stiller du blandingsskruen enten inn eller ut, se deg fram litt, MEN ikke mye av gangen, får den for lite bensin kan den skjære seg ;p
Er nok bare tomgangsskrua di som må stilles litt på. Start sykkelen, la den gå til den blir ca. varm (50-60 grader), så stiller du litt på den, til den ligger på ca 1200-1500 rpm. Om den dør ut mens du gjør det, stiller du blandingsskruen enten inn eller ut, se deg fram litt, MEN ikke mye av gangen, får den for lite bensin kan den skjære seg ;p
Aprilia RS 125, 2003 SBK FP
~ FP-anlegg, powerfilter, Racing CDI, RAVE2 ~
Leste du noen gang alle inleggene?
han sa han hadde 115 dyse og har effektanlegg og powerfilter.
Da er ikke sykkelen original, og da må du ha større dyse.
Er større sjanse for å skjære sykkelen med altfor liten dyse enn ved å stille blandingskruen!
han sa han hadde 115 dyse og har effektanlegg og powerfilter.
Da er ikke sykkelen original, og da må du ha større dyse.
Er større sjanse for å skjære sykkelen med altfor liten dyse enn ved å stille blandingskruen!
X:
nei han skal vel ha dyse rundt 125-130 da om jeg tar riktig
Volvo 740 2,3 GL 1990
Volvo 740 2,3 GL 1990
aha! 
Ja, som pettroh sier. I og med at han har eff. anlegg ville jeg satt i 130. Jeg har 130 i min og har full FP

Ja, som pettroh sier. I og med at han har eff. anlegg ville jeg satt i 130. Jeg har 130 i min og har full FP
er jo det jeg har sagt hele tida.. -.-
men bare fordi du har 130 betyr ikke at han skal ha det.
Er nok 125-128 dyse for sykkelen hans.
Du kan ikke si at han skal ha samme dyse som deg, når du har mer "trim" en han ..
Men bare sjekk dyseguiden, alt står der.
men bare fordi du har 130 betyr ikke at han skal ha det.
Er nok 125-128 dyse for sykkelen hans.
Du kan ikke si at han skal ha samme dyse som deg, når du har mer "trim" en han ..
Men bare sjekk dyseguiden, alt står der.
X:
ja men er ikke så farlig om man ikke har perfekt eller nøyaktig dyse da, bare du har noe i rundt det området du skal, for når du har en dyse i området så er det fininstillinger, som dysenåla som bestemmer hvor mye bensin man får uansett, så om han hadde satt på 130 dyse kunne han nok bare stilt ned dysenåla litt 

Volvo 740 2,3 GL 1990
Volvo 740 2,3 GL 1990
har satt i 125 dysa og skifta til br9es tennplugg no. Trur det løyste problemet med sotingen, men eg må kjøra litt lengre før eg veit sikker 
Som Pettroh sier, så er det ikke nødvendig med eksakt dyse, gjør ikke om du har 130 når du skal ha 125 m/ kanskje +3, bedre med for mye enn for lite 
Men med andre ord, de dysene du MÅ være eksakt med er de inne i forgasseren. Lavfartsdysa etc.
Men med andre ord, de dysene du MÅ være eksakt med er de inne i forgasseren. Lavfartsdysa etc.
lavfartsdyse ?
Jeg hadde 128 dyse på det oppsettet jeg har nå. Det fjuska som et h*lvete!
Gikk ned en dyse, så ble det bra.
Men alle motorer er forskjellige, så man må gå etter der den fjusker minst og pluggbildet!
Det har mye å si, 2 taktere er veldig ømfintlige.
TurboJens: hvor bor du egentlig ?
Jeg hadde 128 dyse på det oppsettet jeg har nå. Det fjuska som et h*lvete!
Gikk ned en dyse, så ble det bra.
Men alle motorer er forskjellige, så man må gå etter der den fjusker minst og pluggbildet!
Det har mye å si, 2 taktere er veldig ømfintlige.
TurboJens: hvor bor du egentlig ?
X:
Yeap.
inne i gasseren er det 2 dyser til
altså, 3 dyser tilsammen.
Den dere tenker på er hoveddysa, som sitter under og blir satt på dysenåla.
Inni er de som kalles Lavfartsdyse (som utgjør 1/2 av gassen) og Pilotdysa (som utgjør de siste 1/2 av gassen)
(kanskje lurt og ha med i dyseguiden din
)
inne i gasseren er det 2 dyser til
Den dere tenker på er hoveddysa, som sitter under og blir satt på dysenåla.
Inni er de som kalles Lavfartsdyse (som utgjør 1/2 av gassen) og Pilotdysa (som utgjør de siste 1/2 av gassen)

(kanskje lurt og ha med i dyseguiden din