newbie, problemer m 'bånndrag'
newbie, problemer m 'bånndrag'
Hei,
Eier av 'ny' 2002 rs 125 :-)
går som et skudd v/7000 + rpm men under det, utrolig dårlig......
forrige eier har montert 'FP' anlegg og byttet hoveddyse i gasser (aner ikke hvor stor), ellers skal det være orginalt.
noen som har forslag ideer til hvordan få sykkelen 'kjørbar' på lavere turtall ???
-p
ps
det 'henger' en slange ut fra gasseren (like ved tomgang/blandingsskrue) som ender i, ingenting..., dette må vel være feil ?
Eier av 'ny' 2002 rs 125 :-)
går som et skudd v/7000 + rpm men under det, utrolig dårlig......
forrige eier har montert 'FP' anlegg og byttet hoveddyse i gasser (aner ikke hvor stor), ellers skal det være orginalt.
noen som har forslag ideer til hvordan få sykkelen 'kjørbar' på lavere turtall ???
-p
ps
det 'henger' en slange ut fra gasseren (like ved tomgang/blandingsskrue) som ender i, ingenting..., dette må vel være feil ?
RS 125
VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

Re: newbie, problemer m 'bånndrag'
den slangen som henger ut er nok bare overflødig bensin slangen. skal vær sann. Det med bunndraget er nok fordi forrige eier har tatt eksosventilen. noe som gir den sykt bra toppdrag, men dårlig på bunn.
Stig-Andre Urke
aprilia RS125 2005
RAVE 2, Fp potte, Powerfilter, Tatt cdi
Peugeot speedfight 2 - Rasskjørt ! - SELGES !
aprilia RS125 2005
RAVE 2, Fp potte, Powerfilter, Tatt cdi
Peugeot speedfight 2 - Rasskjørt ! - SELGES !
hmmm,
han påstår at ikke det er gjordt annet enn "FP" og dyse.....,
men,
antar at jeg må gjøre noe med eksosventilen da ?, isåfall sette inn en ny orginal ?
og,
isåfall, mister jeg alt det 'syke' toppdraget jeg har nå ???
han påstår at ikke det er gjordt annet enn "FP" og dyse.....,
men,
antar at jeg må gjøre noe med eksosventilen da ?, isåfall sette inn en ny orginal ?
og,
isåfall, mister jeg alt det 'syke' toppdraget jeg har nå ???
RS 125
VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

- henrikhaga
- Bronze
- Sted: Hommersåk, Sandnes, Rogaland
Det å gjøre den FP er et stort begrep, så mest sannsynlig har han skifta eksos anlegg, eksosventil og dysa om..
Setter på du på en RAVE 1 eller 2 (RAVE 1 er mekanisk mens RAVE 2 er elektrisk styrt eksosventil) så vil den justere seg etter hvor mye gasspådrag du har og dermed sikre best drag hele tiden.
Edit:
Mister vel kanskje litt av det "kicket" du har nå, men effekten skal være der. Bare overgangen blir litt mykere med RAVE istedet for kappa eksosventil (hvis det er det du har da)
Setter på du på en RAVE 1 eller 2 (RAVE 1 er mekanisk mens RAVE 2 er elektrisk styrt eksosventil) så vil den justere seg etter hvor mye gasspådrag du har og dermed sikre best drag hele tiden.

Edit:
Mister vel kanskje litt av det "kicket" du har nå, men effekten skal være der. Bare overgangen blir litt mykere med RAVE istedet for kappa eksosventil (hvis det er det du har da)
"Fear Nothing, Risk Everything!"
mulig "FP" er et stort begrep....., jeg hakke peil :-0
men,
som sagt, selger sier han har byttet eksos til "FP" og satt inn større dyse i gasser......
etter hva jeg har klart å "google" så skal det være "RAVE" ( trolig da "type 1", mekanisk ) som std på RS/125 (2002) ???
og,
mulig det da er en ellerannen feil på denne, uten at jeg vet hva f.... det kan være.....
ps
hvordan finner jeg ut om eksos er kappa ?
men,
som sagt, selger sier han har byttet eksos til "FP" og satt inn større dyse i gasser......
etter hva jeg har klart å "google" så skal det være "RAVE" ( trolig da "type 1", mekanisk ) som std på RS/125 (2002) ???
og,
mulig det da er en ellerannen feil på denne, uten at jeg vet hva f.... det kan være.....
ps
hvordan finner jeg ut om eksos er kappa ?
RS 125
VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

- henrikhaga
- Bronze
Hvis du har RAVE 1 vet jeg ikke helt..
Men hvordan ser pluggen din ut?
Min gikk ikke på mellomregisteret, da hadde den alt for stor hoveddyse i forgasseren. Så det kan være gasseren som er feil innstilt
Så sjekk pluggen, hvilken farge den har og om den er våt eller tørr
Men hvordan ser pluggen din ut?
Min gikk ikke på mellomregisteret, da hadde den alt for stor hoveddyse i forgasseren. Så det kan være gasseren som er feil innstilt

Så sjekk pluggen, hvilken farge den har og om den er våt eller tørr
nja,
vet jo ikke om jeg har RAVE engang (hvordan kan jeg sjekke det ?)
og,
aner ikke hvordan pluggen ser ut, tror det må bli i mrg, regner som f.... ute nå :-/
og,
har heller ikke peil på hvor stor dyse som er satt inn, fikk med orginalen og det er en 115......
tusen takk for hjelp så langt, kommer tilbake når jeg har fått sjekket plug..... ;-)
vet jo ikke om jeg har RAVE engang (hvordan kan jeg sjekke det ?)
og,
aner ikke hvordan pluggen ser ut, tror det må bli i mrg, regner som f.... ute nå :-/
og,
har heller ikke peil på hvor stor dyse som er satt inn, fikk med orginalen og det er en 115......
tusen takk for hjelp så langt, kommer tilbake når jeg har fått sjekket plug..... ;-)
RS 125
VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

- henrikhaga
- Bronze
Har ikke helt peiling på hvordan du sjekker eksosventilen egentlig, men det er det flere andre her som kan! 
Okei ta den opp å se, gjerne ta bilde!
Dysen kan du jo skru opp gasseren å sjekke, så det er ikke noe problem.
Så kan du bruke denne guiden til å laste opp bildet etterpå.

Okei ta den opp å se, gjerne ta bilde!
Dysen kan du jo skru opp gasseren å sjekke, så det er ikke noe problem.
Så kan du bruke denne guiden til å laste opp bildet etterpå.

åkei,
får håpe noen som vet noe om eksosventiler/RAVE melder seg her da..............

får håpe noen som vet noe om eksosventiler/RAVE melder seg her da..............

RS 125
VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

Det er vell rett og slett berre å sjå på sylinderen ?
Du vil vertfall fort merke deg om du har Rave 2. Og om det er rave 1 så vil jo du gjerne ha ein styringsboks bak med cdi'en om eg ikkje tar heilt feil. 
Du vil vertfall fort merke deg om du har Rave 2. Og om det er rave 1 så vil jo du gjerne ha ein styringsboks bak med cdi'en om eg ikkje tar heilt feil. 
Red Lion Edition - viewtopic.php?f=26&t=7958
RAVE 1 er elektronisk, RAVE 2 er mekanisk.
Husk at du har 2-takter. Rotax 122 er ikke akkurat noe spesiell på bunndrag. Hvis du valgte RS125 for å få bunndrag, så har du definitivt valgt feil sykkel.
Her kan du se litt om forskjellene: https://apriliaforum.torvald.no/viewtopic.php?f=65&t=8507
Om eksosventilen din ikke er nede ved lavt turtall, så er dette problemet til at du ikke får optimalt bunndrag. Men husk at du får ikke et veldig bra bunndrag uansett om alt fungerer som det skal eller ikke. Et godt valg om du er ute etter bra bunndrag, er å kjøpe deg et Polini-kit. Dette skal visst gi betydelig bedre bunndrag.
Husk at du har 2-takter. Rotax 122 er ikke akkurat noe spesiell på bunndrag. Hvis du valgte RS125 for å få bunndrag, så har du definitivt valgt feil sykkel.
Her kan du se litt om forskjellene: https://apriliaforum.torvald.no/viewtopic.php?f=65&t=8507
Om eksosventilen din ikke er nede ved lavt turtall, så er dette problemet til at du ikke får optimalt bunndrag. Men husk at du får ikke et veldig bra bunndrag uansett om alt fungerer som det skal eller ikke. Et godt valg om du er ute etter bra bunndrag, er å kjøpe deg et Polini-kit. Dette skal visst gi betydelig bedre bunndrag.

Her skal det stå noe fornuftig.
joa,
men, hæ, R1 er elektonisk og R2 mekanisk ?....., trodde det var motsatt......, men uansett, fortell meg hvordan jeg kan finne ut hva jeg har :-000
og,
forstår at jeg ikke kan forvente allverden ifht til "bånndrag" på en 125 2t, men dog likevel.....,
bør ikke være nødvendig å slure på clutchen opp til 4+ før du kan kjøre ?
hvordan kan jeg finne ut om eksosventilen er nede ved lavt turtall ?,
husk dette er mitt første "møte" med denne sykkelen...... :-0
trenger ikke "himla" bra bånndrag, bare noe som er brukbart.......
-p
men, hæ, R1 er elektonisk og R2 mekanisk ?....., trodde det var motsatt......, men uansett, fortell meg hvordan jeg kan finne ut hva jeg har :-000
og,
forstår at jeg ikke kan forvente allverden ifht til "bånndrag" på en 125 2t, men dog likevel.....,
bør ikke være nødvendig å slure på clutchen opp til 4+ før du kan kjøre ?
hvordan kan jeg finne ut om eksosventilen er nede ved lavt turtall ?,
husk dette er mitt første "møte" med denne sykkelen...... :-0
trenger ikke "himla" bra bånndrag, bare noe som er brukbart.......
-p
RS 125
VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

RS 125
VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

Sjå om det stikker nokko ut av syll"n over eksosporten, vist ikkje så har du org men kanskje kutta blad 
Aprilia RS 125 BLACK FP 07
34mm gasser (Flat Slide), 34mm innsug (V-Force 3) , jolly moto CORSA, powerfilter K"N APRILIA, R-cdi, rave 1, ITALKIT 140cc
34mm gasser (Flat Slide), 34mm innsug (V-Force 3) , jolly moto CORSA, powerfilter K"N APRILIA, R-cdi, rave 1, ITALKIT 140cc
RS 125
VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

Du kan også ta bilde av eksosanlegget, rett atmed sylinderen, slik vi ser sylinderen, eksosanlegget og opp
Litt vansklig å forklare, men bilde fra bakken og opp mot der eksosanlegget begynner 
Litt vansklig å forklare, men bilde fra bakken og opp mot der eksosanlegget begynner Re: newbie, problemer m 'bånndrag'
ta av en av kåpene og se over eksosannlegget på syllen. Om det stikker en lang ledning / waier ut av syllen, har du rave 1, om det er en liten klump det med en rød klump på som man kan skru på har du rave 2. om du har orginal eksosventil er det ikke noe der
bilde av rave 2 :
bilde av rave 2 :

X: Rieju MRX pro 03 ombygd til smx
Aprilia rs 125 2000 - Rave 2, 34 flatside, ITALKIT, tyga carbonreeds, K&N pf, BR10EIX iridum plugg, VHM topp
Volvo 740 2,3 GL 1990
Aprilia rs 125 2000 - Rave 2, 34 flatside, ITALKIT, tyga carbonreeds, K&N pf, BR10EIX iridum plugg, VHM topp
Volvo 740 2,3 GL 1990
Har ikke fått skrudd opp noe, men har lest litt og hatt en prat med han som hadde sykkelen før....
Leste meg til at Rotax 122 ble orginalt levert med Rave-1, men at denne blir demontert i Norge og erstattet med en fast 'ventil', bekreftet av forrige eier som har byttet sylinder og stempel, sier at han ikke har 'kuttet' ventil, dvs at den er 'std norsk'.... (ingen Rave)
Luftfilter skal være 'åpnet', CDI ikke rørt, hoveddyse byttet, men aner ikke til hva :-0
Nå har det omsider sluttet å regne så skal ta meg en tur ut og skru ut pluggen og se hva slags tilstand den er i.
Leste meg til at Rotax 122 ble orginalt levert med Rave-1, men at denne blir demontert i Norge og erstattet med en fast 'ventil', bekreftet av forrige eier som har byttet sylinder og stempel, sier at han ikke har 'kuttet' ventil, dvs at den er 'std norsk'.... (ingen Rave)
Luftfilter skal være 'åpnet', CDI ikke rørt, hoveddyse byttet, men aner ikke til hva :-0
Nå har det omsider sluttet å regne så skal ta meg en tur ut og skru ut pluggen og se hva slags tilstand den er i.
RS 125
VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

- henrikhaga
- Bronze
Jeg blanda visst RAVE 1 og RAVE 2.... 
langt om lenge så fant jeg pluggnøkkel :-0
ser vel ikke helt bra ut, brun, bortimot sotet, fuktig, tyder på for fet blanding ?
og, det var etter at jeg hadde justert blandingsskruen tilbake til 0, deretter 1 1/2 turn ut, i utgangspunktet var den ca 4 turn ut,
( sykkelen oppførte seg faktisk bedre mht bånndrag etter justering uten noe merkbart 'loss' på 7k+ )
skrudde inn en komp-tester når jeg først hadde pluggen ute, og da ble jeg litt "i frågan"...
aner ikke hva komp'en skal være men frykter at det jeg målte er lovlig lavt ( 80 PSI / 550 kPa ) ???
anyone ?
ser vel ikke helt bra ut, brun, bortimot sotet, fuktig, tyder på for fet blanding ?
og, det var etter at jeg hadde justert blandingsskruen tilbake til 0, deretter 1 1/2 turn ut, i utgangspunktet var den ca 4 turn ut,
( sykkelen oppførte seg faktisk bedre mht bånndrag etter justering uten noe merkbart 'loss' på 7k+ )
skrudde inn en komp-tester når jeg først hadde pluggen ute, og da ble jeg litt "i frågan"...
aner ikke hva komp'en skal være men frykter at det jeg målte er lovlig lavt ( 80 PSI / 550 kPa ) ???
anyone ?
RS 125
VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

det med kompen er jeg ikke sikker på men i og med at du har dårlig bånndrag og bra toppdrag så vil jeg tro at du har uplombert annlegg, derav høy dyse
Volvo 740 2,3 GL 1990
Volvo 740 2,3 GL 1990
vel,
uplpombert, mulig det, jeg vet ikke, er helt fersk, er "FP" eksos uplombert så har jeg vel uplombert, men det er jo flere "plomber" ?
har ikke demontert gassern så jeg vet ikke annet enn at forrige eier sier han har satt inn en større dyse enn orginalt (115) men han husket ikke hva han hadde satt inn...... :-0
( + at han hadde 'hevet' 'nåla' der hvor gasswiren går/kommer inn i gassern .... ) ( det medfører vel at blandingen blir fetere ??? )
noen som kan si noe om komp ?
uplpombert, mulig det, jeg vet ikke, er helt fersk, er "FP" eksos uplombert så har jeg vel uplombert, men det er jo flere "plomber" ?
har ikke demontert gassern så jeg vet ikke annet enn at forrige eier sier han har satt inn en større dyse enn orginalt (115) men han husket ikke hva han hadde satt inn...... :-0
( + at han hadde 'hevet' 'nåla' der hvor gasswiren går/kommer inn i gassern .... ) ( det medfører vel at blandingen blir fetere ??? )
noen som kan si noe om komp ?
RS 125
VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

er vel sånn at om nåla blir hevet så kommer det mer drivstoff inn jo 

Volvo 740 2,3 GL 1990
Volvo 740 2,3 GL 1990
tipper du har dårlig komp som fører til ekstremt dårlig bånndrag, nettop fikset en sykkel med det problemet det var bare dårlig komp som gjorde at den gikk så dårlig, den ville ikke gå på tomgang og måtte slures som du nevner opp på turtall før den dro noe bra. sjekk syllen osv, se om stempelringene har sluppet gjennom noe olje/ bensin.
rs 1999 mod: tatt cdi, 28 mm gasser og innsug, fp annleg, 130 dyse, powerfilter, rave 1
min tråd:
sitat:Nei napp meg i løken og kall meg Harrald!
F*en dette ble jo døds fett! 
min tråd:
sitat:Nei napp meg i løken og kall meg Harrald!
sykkelen går fint på tomgang, har justert ned nåla i gasser fra 3 til 2.
også justert clutchen ( https://apriliaforum.torvald.no/viewtopic.php?f=64&t=1120 )
så nå går det an å kjøre i gang uten å ha full gass og slure.......
har tridligere skrevet at jeg har fp-anlegg, det er delvis feil, har fp svane og std potte.
etter å ha sjekket komp-måler og byttet et par o-ringer kjørte jeg ny komp-test og kom nå opp i rett under 100 psi, fortsatt dårlig men får ta cyl til høsten.....
Det som nå oppleves som problem er at den fusker når jeg begynner å gi på, tålte vel ikke nedjustering av gassernål men har ikke fått testet med den opp igjen.....
girer jeg opp og er forsiktig med pådrag går det også fint
også justert clutchen ( https://apriliaforum.torvald.no/viewtopic.php?f=64&t=1120 )
så nå går det an å kjøre i gang uten å ha full gass og slure.......
har tridligere skrevet at jeg har fp-anlegg, det er delvis feil, har fp svane og std potte.
etter å ha sjekket komp-måler og byttet et par o-ringer kjørte jeg ny komp-test og kom nå opp i rett under 100 psi, fortsatt dårlig men får ta cyl til høsten.....
Det som nå oppleves som problem er at den fusker når jeg begynner å gi på, tålte vel ikke nedjustering av gassernål men har ikke fått testet med den opp igjen.....
girer jeg opp og er forsiktig med pådrag går det også fint
RS 125
VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

bare for å si det, fp anlegg er original anlegg uten plomber, så standard potte hører til den. 
X:
jahaja .....
har jeg "full" fp likevel da ?
har jeg "full" fp likevel da ?
RS 125
VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

VFR 750 F
Capri 3.5 V8
bongo 1.8 i

Hvis du skriver ned nret som står på undersiden av potten og googler det, ser du om det er umplombert eller ikke
Finnes 3 typer; original fra fabrikk(FP), 15hk(7ps/kw?) og 80kmt anlegg 
Finnes 3 typer; original fra fabrikk(FP), 15hk(7ps/kw?) og 80kmt anlegg Hvem er online
Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester