Clutchen tar i på 7,3k rpm og oppover?

Tråden kun for deg som har mekaniske problemer med sykkelen.
Brukeravatar
Slugg
Bronze
Sted: Halden

Clutchen tar i på 7,3k rpm og oppover?

Legg innav Slugg » 27 aug 2011, 15:11

Hei.

Som sagt, når jeg kjører så virker det som clutchen tar i når jeg kommer over 7,3k rpm, fra 0-7,3k er det ikke merkbart en gang. Har prøvd og stille på hendelen helt til det SLAKKESTE da jeg kan til og med se at hendelen henger og slenger og wiren er slakk, fortsatt så tar den i når rsn kommer over 7,3k rpm, samme gjelder om jeg stiller den stramt. Dette skjedde i går kveld når jeg skulle kjøre hjem, da merka jeg det mest for første gang, hva tror dere dette kan være for noe? er det clutchen som begynner og ta kvelden og bør byttes eller? Setter pris på all tips og hjelp jeg kan få med dette, går såklart ann og kjøre fra a til b men er forbaska plagsomt og ikke kunne gi på uten at clutchen tar i fra 7,3k og smetter rett opp til 10-11k uten så og si noen kreftene går til hjula.

Gjelder en aprilia rs 125 1999 mod.

Daniel
Audi 80 93 mod. turbo prosjekt
aprilia rs 154 99 mod - Polini 154 big bore kit X
Keeway matrix 50 X
aprilia rs 50 X

Brukeravatar
Steffen
Silver
Sted: Skien, Telemark
Kontakt:

Re: Clutchen tar i på 7,3k rpm og oppover?

Legg innav Steffen » 27 aug 2011, 15:36

for lav dyse?

Hvis det er clutchen som du sier, så er det nok slureclutch ja, og må stilles ned ved dekslet. I værste fall byttes. :(
Er mulig at rave1 din har tatt kvelden da?
At den ikke løfter seg, og gir deg et dårlig drag.

X:

Brukeravatar
Slugg
Bronze

Legg innav Slugg » 27 aug 2011, 15:41

Har kjørt med den samme dysa 200 mil straks, men merket det først veldig i går kveld. Raven står ikke koblet til så den er det nok ikke. Prisen på clutchen da om den må byttes? har ikke byttet clutchen før så er det noe spesielt jeg burde se etter om jeg åpner motoren?

Er hvertfall slik at når den kommer seg over 7,3k rpm, så flyr turtallet RETT opp til max så og si om jeg har bånn gass, og da virker det slik for meg at all kraften motoren gir fra seg ikke går til hjulet, men blir kjørt rett til clutchen, som om den tar i på en eller annen måte, ossen kan det ha seg egentlig uansett om wiren er helt slakk og ikke tar i en gang? Slitt clutch kan ha noe med det og gjøre tror du?
Keeway matrix 50 X
aprilia rs 50 X

Brukeravatar
Raptor33
Gold

Legg innav Raptor33 » 27 aug 2011, 15:45

Da er det nok clutchen din :(

Brukeravatar
Slugg
Bronze

Legg innav Slugg » 27 aug 2011, 15:47

F*en, jaja er vel ikke akuratt billig og bytte den vel? Noen som vet ca pris på dette og hva jeg må bytte i clutchen?

Er vel noe slikt man må regne med når man har polini kit og så og si all trimmen til aprilia rs 125, mye krefter som er ute og går for en så liten motor.

Takker så mye for all hjelpen hittil hvertfall! Setter stor pris på kjappe svar, i og med at rsn er i daglig bruk.
Keeway matrix 50 X
aprilia rs 50 X

Brukeravatar
Raptor33
Gold

Legg innav Raptor33 » 27 aug 2011, 15:49

Vil anbefale deg å bytte lamellene evnt. metallplatene også ;)

Vet at www.speedoptions.no har clutch til rs125, kan finne hvis du vil?

Brukeravatar
Steffen
Silver
Sted: Skien, Telemark
Kontakt:

Legg innav Steffen » 27 aug 2011, 15:53

jeg vile prøvd først med på koble til rave 1 :D
Eller kjører du uten noe blad der?
For når jeg kjørte med den originale, så følgte det sånn ut som du beskriver.. :s

X:

Brukeravatar
Anton
Støttespiller
Sted: Varhaug, Rogaland

Legg innav Anton » 27 aug 2011, 16:22

Det du beskriver kan være tegn på feil justert clutch eller slitt clutch. Om det skjedde helt plutselig vil jeg tro at det er feil justert clutch (veldig lite som skal til før den slurer), om det har skjedd over tid og begynt å slure mer og mer vil jeg si slitt clutch. Det at det har skjedd over tid kan være alt fra 10-100km. Når clutchen kommer til et visst punkt, så vil den slure mer og mer, jo mer du kjører jo mer blir den utslitt.

Det som også kan være lurt er å kjøpe forsterket innmat i clutchen (fjærer, lameller osv.) ved effektøking. :)

Har selv hatt det problemet tidligere, da var det bare ujustert clutch. Hvor mye dødgang har du på clutchhendelen?
Her skal det stå noe fornuftig.

Brukeravatar
Slugg
Bronze

Legg innav Slugg » 27 aug 2011, 16:52

Regner vel egentlig med at det er på tide og bytte den, om den ikke har blitt bytta siden den ble produsert fra fabrikken. Dødgangen jeg hadde på hendelen var vel litt mer enn det man pleier og ha, men jeg sørget for at wiren ikke strammet så den ble rar på høy turtall, men når jeg tenker over det så har den egentlig oppført seg sån smått rar på toppen at den ikke yter max.

Kjører uten rave bladet nå ja, skal kjøpe inn så fort stipendet kommer;)

Om jeg da skulle tenke og bytte ut til forsterket clutch lamellene og skivene, noen som vet hvor jeg kan få kjøpt det for en grei pris? om det finnes noen innenlands her, eller om jeg må til utlandet og bestille.

Michelet: Hadde satt stor pris på det ja! :)

Vil helst ha den i normal stand så fort som mulig, blir utrolig kjedelig og ligge og ræve under 7k rpm hele tiden også :p
Keeway matrix 50 X
aprilia rs 50 X

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 27 aug 2011, 17:38

Ja, vil nok tro den er utslitt da. :)

Kjøp dette kittet: Aprilia RS125 Clutch Kit With Heavy Duty Springs Genuine Aprilia
På denne siden: http://www.pjme.co.uk/acatalog/Aprilia_ ... Parts.html

Da får du forsterkede clutchfjærer. Husker ikke hvor jeg så de forsterkede clutchlamellene og clutch metalllamellene, men kan se om jeg finner dem? :)

Har et sett med forsterkede clutchfjærer om det skulle være av interesse. :)

Brukeravatar
Slugg
Bronze

Legg innav Slugg » 27 aug 2011, 17:41

Se der ja flotters! Takker så mye :)

ja hadde du giddet og ta en liten titt så hadde det hvert herlig ante ;)

Ett siste spørsmål bare, tror du det har noe og si eller kan gi noe forskjell om jeg prøver og stille på selve clutchen? eller er det kanskje like greit og bestille ny clutch med det samme? Virker for meg at clutchen begynner og ta kvelden nå, og trenger noe ny innmat, helst noe forsterka noe såklart.
Keeway matrix 50 X
aprilia rs 50 X

Brukeravatar
Raptor33
Gold

Legg innav Raptor33 » 27 aug 2011, 17:44

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 27 aug 2011, 17:52

Brukeravatar
Slugg
Bronze

Legg innav Slugg » 27 aug 2011, 17:55

Ja det sliter nok mer enn en org. rs ville gjort på clutchen, det må man egentlig regne med. Takker så mye for hjelpen hvertfall, fant fram på pjme der det var en pakke med alt man trenger til clutchen og forsterket, bestiller nok rave bladet og ny rave wire og muligens clutch wire der ifra når stipendet kommer. Muligens intr. i eff.anlegget ditt som du nevnte i andre posten også anton, kommer muligens tilbake til det om ikke lenge, vil kontakte deg hvertfall da ;)
Keeway matrix 50 X
aprilia rs 50 X

Gå tilbake til «Hjelp meg»