Jokke09 - Kjøper snart sykkel!

Her kan du ha din egen tråd, med en presentasjon av sykkelen din; hvor lenge du har eid den, hva du har gjort med den og selvfølgelig litt generell informasjon eller om du sitter med noe annet på hjerte. Legg selvfølgelig med MANGE bilder! Dette er også stedet for arbeidslogger.
jokke09
Nysgjerrigper

Jokke09 - Kjøper snart sykkel!

Legg innav jokke09 » 13 jan 2012, 20:59

Hei, jeg heter Joakim! Jeg er en gutt på 15 år og ønsker å kjøpe meg en Aprilia rs 125. Å jeg lurer på hva jeg burde se på når jeg skal se på, når jeg kjøper sykkel. Jeg driver å ser på en Aprilia rs 125 2007 modell. Lest litt generelt om Aprilia og virker som om dette er en bra sykkel som passer bra for meg :)

Brukeravatar
marius96
Lærling
Sted: Eidsvoll

Re: Nybegynner. Kom med tips, trenger hjelp!

Legg innav marius96 » 13 jan 2012, 21:32

HEI! :D
Velkommen til forumet, håper du liker deg :)

Nå har jo ikke jeg kjørt min Aprilia så veldig mye, men virker som en utrolig bra sykkel! Og jeg er ihvertfall kjempe fornøyd, RS'en er jo utrolig fin iforhold til andre r-sykkler i lett klassen. Går bra gjør den jo også, med og uten trim :D
Men du får høre mere med noen av dissa andre gutta, mange her som har peiling på Aprilia :g :g
Sist redigert av marius96 den 15 jan 2012, 15:11, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
b3ntsen
Silver
Sted: Telemark - Siljan
Kontakt:

Legg innav b3ntsen » 14 jan 2012, 00:29

Anton kommer nok til å utdype dette går jeg utifra. Men på nyere sykler ble det innført en regel om at man måtte minske utslipp av "farlige" gasser. Så det er TPS forgasser som gjør at eskosanlegget ditt blir nedsotet etter litt kjøring. Etter hva jeg har forstått. Dette problemet er vel kun på nyere modeller enn 2006.

Annet enn det så bør du jo prøvekjøre en, høre med anton (han har god erfaring, selvfølgelig er det veldig mange andre her som også har mye erfaring med RS125)

Brukeravatar
Raptor33
Gold

Legg innav Raptor33 » 14 jan 2012, 00:38

Heisann, velkommen til forumet :)
Tenker jeg lar tråden stå foreløpig så kan han legge ut bilder osv her når han har kjøpt seg sykkel.

Endrer derfor emnetittelen din til: "Jokke09 - Kjøper snart sykkel!" :D

Brukeravatar
Haugee
Bronze

Legg innav Haugee » 14 jan 2012, 00:38

Velkommen til forumet : ) Rs125 har ekstremt gode kjøreegenskaper bare så det er sagt!
Har prøvd fleire R sykler og eg synst rs125 var ein av dei kjekkeste R syklene eg har kjørt.

Men det eg har erfart er at rs går sinsykt dårligt med plomberinger! Anbefaler å gjere om til fp(Uplomert)
Only one thing sweeter than the sound of a two stroke, and that's the sound of a two stroke passing a four stroke.
Once you go braaaap! You never go back!

Brukeravatar
freddy
Gold
Sted: bærum

Re: Jokke09 - Kjøper snart sykkel!

Legg innav freddy » 14 jan 2012, 00:44

rsen er grei den :D

ting å se etter er de vanlige slitasjedelene som blir på en sykkel. sjekk av lagre og kjede osv, og en visuell sjekk så er man langt på vei hadde ei lang liste en gang men husker ikke hvor den ble av :D
rs 1999 mod: tatt cdi, 28 mm gasser og innsug, fp annleg, 130 dyse, powerfilter, rave 1

min tråd:

sitat:Nei napp meg i løken og kall meg Harrald! :lol: F*en dette ble jo døds fett! :g

Brukeravatar
MagnusAnd
Veteran
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav MagnusAnd » 14 jan 2012, 12:55

Hei og velkommen til forumet! :g

Jeg liker valget ditt av årsmodell, hadde selv en 2006 modell før, så kjøpte jeg meg en 2000 modell etterpå.
Og må bare få sagt at 2006 modellen er mye bedre å kjøre, mer komfortabel!

Og RS'ene har mye bedre komfort enn NSR'ene, du sitter veldig godt på Aprilia'n!
Syns nå jeg :g

Lykke til med kjøpet! ;)
Aprilia RS 125 - 2006 - Kondemnert..
Aprilia RS 125 - 2000 - SOLGT - Til min kjære bror
Aprilia RS 125 - 2007 - Kollidert - 20/3-12
Her er syklene - viewtopic.php?f=26&t=7992 :g

jokke09
Nysgjerrigper

Legg innav jokke09 » 15 jan 2012, 14:02

Da vil jeg starte med å si tusen takk for disse tipsene som garantert til å bli sagt eller sett på når jeg skal kjøpe sykkel.
Jeg håper hvis det er fler her inne på forumet som har noe å gi meg av tips så er det bare å komme med de her eller på melding :lol:

Brukeravatar
Steffen
Silver
Sted: Skien, Telemark
Kontakt:

Legg innav Steffen » 15 jan 2012, 14:22

Har du bestemt deg for akkurat 2007 modellen?
Kan ihvertfall si at denne vil gå dårligere og dårligere dersom du ikke gjør noe med den.
Hvis du liker det utseendet, bør du heller satse på 2006 modellen.

Noen gode tips til når du skal se på sykkel:
- Sjekke etter slitasjer. (dekk/kjede/drev/lager/svetting på dempere)
- Skader på kåper.
- høre om den er blitt velta (kan være rammeskeiv)
- Hvor langt motoren har gått.
- eventuelle service som har blitt gjort på motor.

Og til slutt: hvordan selger oppfører seg. Mange selgere kan ha pusha motorene til det ytterste over lenger tid, og du kan sitte igjen med mye jobb foran deg.

Rs125 motorene går ikke noe særlig bra originalt. Men når du får på litt trim, så blir det fort moro. :)
Hvis du eventuelt skulle ønske litt trim, så kommer jeg til å selge mye av det som står i signaturen min. :)

X:

Brukeravatar
Sander
Lærling
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg innav Sander » 15 jan 2012, 14:39

Velkommen til forumet! :)

De fleste enkle, men viktige tingene har allerede blitt nevnt, men her er diverse som bør sjekkes:
-Sjekk gaffelbena, hvis de er oljete, tyder det på at du bør skifte simmeringer
-Ta sykkeln av støtta, og rist sykkelen fra side til side, og sjekk etter slark
-Sjekk bremsene
-Sjekk dekkene etter ujevn slitasje, dette kan tyde på slitent hjullager, eller ubalansert felg
-Sjekk bakdrevet
-Hvis du prøvekjører sykkelen (noe du bør gjøre) burde du kjøre sykkelen på alle gir, og høre etter fusking langs hele turtallsregistret.
-Sjekk etter slark på kjedet, skal være mulig å bevege det ca. 2-3 cm opp å ned, ikke mer eller mindre.
-Sjekk svanehalsen, du ser ikke hele, men om røret som går til lyddemperen er rusten, er som regel resten av svana også det ;)

-

Brukeravatar
Raptor33
Gold

Legg innav Raptor33 » 15 jan 2012, 18:31

Har noen tips til hva du skal se etter når du kjøper sykkel:

1. Slark i lagre.
- Få noen til å holde sykkelen rett, gå på siden av sykkelen og ta tak i toppen fra framdekket. Sjekk om det går å rikke den frem og tilbake. Samme med bakhjulet.
2. Sjekk dekk og bremseskiver/klosser.
3. Sjekk for rammeskjevhet.
- Kjør rett framover og sjekk om sykkelen svinger automatisk til en av sidene. (Ikke helt nøyaktig, men bedre enn ingenting)

Gå tilbake til «Din tråd»