Tenkte jeg kunne dele dette med resten av forumet og, slik folk har mulighet for å finne den igjen, dersom noen skulle trenge det.
Dette er altså en guide for hvordan du kan finne størrelsen på kjedet ditt. Guiden er for alle type kjeder du finner på motorsykler. Er kjedet av et kjent merke, eller originalt - stemmer mest sannsynlig det jeg nå skal guide dere i.
Det å skifte kjedet på sykkelen din er godt både for sykkelen, og motoren. Jo mer dritt det er på kjedet, jo tyngre blir det, jo mer friksjon blir det - som fører til slitasje. Et kjede er det som hovedsaklig gjør at sykkelen din går fremover, og ved riktig vedlikehold av kjede kan du faktisk få et par hestekrefter. Det er også lurt å skifte drev når du først skifter kjede, da disse har samarbeidet og laget et spor tilpasset hverandre. Det vil si at hvis du bare skifter kjede, mens du samtidig har slitte drev. Så vil du utsette kjedet for enorm slitasje. Når det kommer til å skifte kjede og drev, så er det viktig at du har de riktige størrelsene. Det er det jeg nå skal guide dere i.
1. Finn fram et skyvelær.
2. Mål mellom her (15,875mm er bare eksempel):

3. Etter du har tatt disse målene skal det tallet du har fått stemme sånn ca. overens med dette (kun de mest kjente størrelsene):

4. Bestill drev og kjede i samme størrelse. Mange velger også å gå ned i størrelse for å få lettere kraftoverføring og mindre vekt, da brukes kit av like størrelse drev og kjede.
Vet ikke hvor mange som får bruk for denne guiden, ettersom det ikke forekommer ofte at man blir nødt til å finne størrelse. Men det er ihvertfall greit å ha om noen skulle trenge det.
Håper noen får bruk for den ihvertfall!
Med vennlig hilsen
Anton