Dette er en 2003 Scarabeo 50cc. Kjøpte den for 8 mnd siden. Da hadde den gått bare 4000, nå har den gått 7000, så jeg bruker den ofte og til lange turer. Jeg kjøpte den, så trengte jeg ikke gjør noe med den. Den gikk som ei kule og er den beste scooteren jeg har hatt. veldig bra trekk, så i oppoverbakker gikk den som bare der. Jeg har ikke vært helt lur, jeg har brukt den mye i vinter uansett vær.
Det var en dag for 2 uker siden, jeg kjørte til en butikk, helt som vanlig, den gikk bra. Så 4 min etterpå så skal jeg starte den ennå varme mopeden, så ville den ikke tenne. Starteren funket bra, men motoren ville ikke tenne. Det var ikke så mye å gjør enn å holde inne start knappen i noen min til den tilslutt startet. Jeg kjørte da avgårde. Tenkte ikke noe over at det ikke var noe annet enn en glitch, siden mopeden gikk som alltid, ingen fusking, men ved første lys-kryss så døde den. Og siden jeg hadde brukt opp mesteparten av strømmen på batteriet med å starte den første gangen den døde, så sto jeg der. (Som kanskje ikke alle vet, så er det ikke starter kicker på den modellen).
Jeg fikk scooteren hjem. Ladet batteriet. Å etter en omgang med start knappen, så startet scooteren. Den var som den alltid hadde vært. Jeg kunne stoppe motoren, å starte den igjen,på første forsøk som vanlig. Jeg brukte den vanlig hele den dagen, men på kvelden da jeg skulle hjem ifra besøk, så kjente jeg igjen lyden av en starter som ikke tenner motoren, men det varte bare i 2 sekunder så startet den igjen, på vei hjem merket jeg den ble dauere og dauere. Jeg rakk akkurat hjem til huset før den døde igjen. Etter denne opplevelsen så har jeg fått start på scooteren etter mye om og men, da har den død med engang jeg drar på speeden. Siste jeg prøvde var å sette munnen mot bensin tanken å blåse i tanken alt jeg hadde, mens jeg prøvde å gi gass, å da funket det. Da kunne jeg gi full gass uten at scooteren daua. Hva er der som er galt med denne scooteren? Er det så simpelt som dritt i forgasseren.
Det er noe jeg må legge til, når jeg gikk igjennom scooteren, så kunne jeg se en slange(rør) som var knekt i 2, sikkert pga kulda. Det er en slange(rør) som på høyre side går fra motoren, forbi en sensor, og inn i den sorte boksen som inneholder et filter, og en videre slange(rør) som går ut til venste for scooteren. Den er knukket tvers av der slangen møter den sorte boksen med filter i. Jeg har brukt industri tape på slangen på innsiden, så det ikke lekker så mye ifra den avkuttete slangen mer.Noe som er midleridig til jeg finner ut hvorfor den ikke vil starte. Den slangen som er avkuttet kan jo være en grunn i seg selv, men jeg har jo kjørt med full maskin etter jeg så den avdelte slangen(røret).
Jeg har kjøpt ny plugg og plugghette, olje til bensin. gir-olje og motorolje. Så nå skal jeg teste ut å se om det har noe me pluggen å gjør, men tviler sterkt på det. Da har jeg tenkt å skru av forgasseren, så trykk blåse forgasseren med luft, sjekke at dysene ikke er tette.
Jeg Håper noen der ute kan hjelpe meg fordi jeg er i nød. Har ikke råd til verksted. Jeg skrudde på moped på 90 tallet, å det var mye lettere å skru på en TSX Suzuki enn den jeg har nå, det er helt sikkert...
Med Vennnlig hilsen
Ronny