Bakbrems problem :S
Bakbrems problem :S
Har en RS 50 02 mod.
Det har blitt et problem med bakbremsen min, bremsen reagerer ikke før tredje gangen jeg presser ned pedalen. Selv da virker den for svakt etter min mening.
Noen som har tips til og fikse dette evt. vet hva problemet er???
Det har blitt et problem med bakbremsen min, bremsen reagerer ikke før tredje gangen jeg presser ned pedalen. Selv da virker den for svakt etter min mening.
Noen som har tips til og fikse dette evt. vet hva problemet er???
Re: Bakbrems problem :S
Luft i bremsesystemet kanskje ?
- Aprilia RS 125 (2000)
- Kawasaki ZXR 400 (1991)
- Audi A4 1.8 T (1995)
Musikken min
- Audi A4 1.8 T (1995)
Musikken min
Du har nok luft i bremsesystemet
Kjøp bremsevæske og bytt bremsevæske forran og bak når du i det første er i gang 
Audi 100 2.3E 1992 C4, RS4 felger/senk
Aprilia RS 125 1998 harada replica, FP-anlegg, RAVE1, V-Force 3 og Powerfilter
Suzuki SV650S
Yamaha YZ 250 (X)
TM 125 MX
Those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all!
Suzuki SV650S
Yamaha YZ 250 (X)
TM 125 MX
Those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all!
Må faktisk gjøre det selv en dag , forbremsen min er helt på bærtur...
Men sponplat, vet du hva du må gjøre?
Men sponplat, vet du hva du må gjøre?
- Aprilia RS 125 (2000)
- Audi A4 1.8 T (1995)
Musikken min
- Audi A4 1.8 T (1995)
Musikken min
Åpner lufteskruen, klemmer inn bremsa, lukker den og slipper sakte ut bremsa mens du passer på at du ikke blir tom for veske i reservoaret.
Simpelt
Er bare å åpne lokket på reservoaret, pumpe trykk i systemet (sånn at pedalen blir hard) så holder du litt press på pedalen mens du åpner luftenippelen som sitter ved siden av slangen på caliperen (den som sitter rundt skiva, og husk å ha slange på den mippelen, fordi bremsevæske etser bort lakken!) så klemmer du sakte helt inn pedalen og strammer mippelen MENS PEDALEN ER I BUNN! ikke slipp pedalen før nippelen er strammet litt, for da suger du mer luft inn i sytemet, men slipp den etter at nippelen er strammet og gjenta hele prosessen til du mener du har fått ut like mye væske som det var i reservoaret, pluss litt til
Husk å etterfylle etter noen "omganger" fordi hvis det går tomt i reservoaret, noe det gjør fort fordi det er lite, så får du luft i systemet, og du må begynne helt på nytt 
Husk å kjøpe enten Dot 4 eller Dot 5.1, ikke Dot 5, for det spiser opp slangene og pakningene
bare ikke bland 4 og 5.1 så går det greit 
Ble mye tekst, men men
Husk å kjøpe enten Dot 4 eller Dot 5.1, ikke Dot 5, for det spiser opp slangene og pakningene
Ble mye tekst, men men
Suzuki SV650S
Yamaha YZ 250 (X)
TM 125 MX
Suzuki SV650S
Yamaha YZ 250 (X)
TM 125 MX
Jeg trodde man tok en sprøyte og dro ut luft og evt. bremsevæske.. ?
- Aprilia RS 125 (2000)
- Audi A4 1.8 T (1995)
Musikken min
- Audi A4 1.8 T (1995)
Musikken min
Kan gjøre det og
blir det samme, bare at da trekker du ut væska, istede for å presse den ut med bremsepumpa
På bil bruker man vanligvis en egen vakumtank for å bytte væske, fordi det er snakk om "litt" større mengder og lengre rør
Men tar ikke lange tida å bytte væske på en sykkel akkurat 
Suzuki SV650S
Yamaha YZ 250 (X)
TM 125 MX
Suzuki SV650S
Yamaha YZ 250 (X)
TM 125 MX
Hvordan pumper du trykk inn i systemet? Tror jeg forsto resten 

Joakim, men hvis man skal få ut luft + bytte væske, da funker jo metoden med sprøyten bra , eller ?
Må man bruke sprøyte med eller uten spiss ??
Sponplat,
Jeg mast alt trykk 1 gang etter og ha skrudd, da bare trykket jeg inn og ut hendelen til den funket igjen
Må man bruke sprøyte med eller uten spiss ??
Sponplat,
Jeg mast alt trykk 1 gang etter og ha skrudd, da bare trykket jeg inn og ut hendelen til den funket igjen

- Aprilia RS 125 (2000)
- Audi A4 1.8 T (1995)
Musikken min
- Audi A4 1.8 T (1995)
Musikken min
Tusen takk for hjelp ! Var usikker på om jeg måtte levere den hos verksted :/ Men no blir det forhåpentligvis greit 
Gjerne se på viewtopic.php?f=12&t=9577
Gjerne se på viewtopic.php?f=12&t=9577
For å pompe trykk så bare trykker du på pedalen/hendelen flere ganger til den blir hard
bare bremser flere ganger
Hvis du skal bruke sprøyte nå du ha uten spiss, for å få en slange utapå
og du må også konstant dra den ut helt til du skrur igjen nippelen
hvis du drar sprøyta ut og tar den av uten at nippelen er skrudd igjen, så kommer det luft i systemet igjen
Men anbefaler å bare pumpe med pedalen 
Suzuki SV650S
Yamaha YZ 250 (X)
TM 125 MX
Suzuki SV650S
Yamaha YZ 250 (X)
TM 125 MX
Mye enklere å settet på en litt fleksibel plastslange som akkurat går over nippelen og i andre enden ha en beholder av et slag.
1. Sett en fastnøkkel på nippelen.
2. Sett en slange (helst gjennomsiktig) som passer på nippelen på og en beholder av et slag i andre ende av slangen.
3. Åpne nippelen imens du holder litt trykk på bremsehendelen og press rolig HELT inn.
4. Imens du holder bremsehendelen inne, strammer du forsiktig (gjengene kan være litt svake, så ta det rolig for sikkerhets skyld) nippelen igjen slik at luft ikke kommer inn og væske ikke kommer ut.
5. Pump trykk i systemet igjen ved å "bremse" med hendelen en del ganger til du kjenner at det er skikkelig motstand.
6. Gjenta prosessen et par ganger og se at det aldri går tomt oppe i reservoaret, om det går tomt får du masse luft du må styre med å få ut (altså mer arbeid enn nødvendig). Når nivået minsker etterfyller du og fortsetter prosessen helt til du ser at all den gamle væsken er ute, du ser det på at ny væske begynner å komme ut. (på min kunne du se en TYDELIG fargeforskjell).
7. Når du er ferdig bare strammer du til nippelen holder litt papir rundt den når du tar av slangen for å unngå bremsevæske-søl siden det etser lakken og fyller reservoaret til det er nærmt "max" merket. Etter det skrur du på lokket og ser til at den "belgen" som lå inni der også er med.
Håper dette hjelper
1. Sett en fastnøkkel på nippelen.
2. Sett en slange (helst gjennomsiktig) som passer på nippelen på og en beholder av et slag i andre ende av slangen.
3. Åpne nippelen imens du holder litt trykk på bremsehendelen og press rolig HELT inn.
4. Imens du holder bremsehendelen inne, strammer du forsiktig (gjengene kan være litt svake, så ta det rolig for sikkerhets skyld) nippelen igjen slik at luft ikke kommer inn og væske ikke kommer ut.
5. Pump trykk i systemet igjen ved å "bremse" med hendelen en del ganger til du kjenner at det er skikkelig motstand.
6. Gjenta prosessen et par ganger og se at det aldri går tomt oppe i reservoaret, om det går tomt får du masse luft du må styre med å få ut (altså mer arbeid enn nødvendig). Når nivået minsker etterfyller du og fortsetter prosessen helt til du ser at all den gamle væsken er ute, du ser det på at ny væske begynner å komme ut. (på min kunne du se en TYDELIG fargeforskjell).
7. Når du er ferdig bare strammer du til nippelen holder litt papir rundt den når du tar av slangen for å unngå bremsevæske-søl siden det etser lakken og fyller reservoaret til det er nærmt "max" merket. Etter det skrur du på lokket og ser til at den "belgen" som lå inni der også er med.
Håper dette hjelper
RS Tuono 125 (***SOLGT***)
FP-anlegg | RAVE 1 | 28mm gasser | 120 dyse | Pipercross panelfilter
FP-anlegg | RAVE 1 | 28mm gasser | 120 dyse | Pipercross panelfilter
Her skal det stå noe fornuftig.
Takker for svar
Tror jeg skal tømme mitt bremsesystem bak fullstendig.
Så fyller jeg en stor sprøyte med bremsevæske og sprøyter inn fra bunnen av
Så fyller jeg en stor sprøyte med bremsevæske og sprøyter inn fra bunnen av
"fra bunnen av"?
hva mener du med det?
hva mener du med det?
Fylle igjennom "lufte nippelen" 

Ahh, takker for svar! skal prøve det med sprøyten selv!
Når du fyller fra bunnen presses all luft ut i toppen...
At jeg ikke tenkte meg til det selv...
Takker for svar!
Takker for svar!