Hei!
Nå i det siste har jeg slitt med 1.,2. og 3. giret. Har ikke vært noe problem tidligere og så skjedde det noe i dag som gjorde at det kom et kraftig grøss nedover ryggen min. I det jeg skulle gire fra 3. og i 2. kom det en kraftig skrapelyd og jeg fikk ikke girt ned til vanlig har det vært noen små "smell" i girkassa når jeg skal gire ned som har gjort at jeg er veldig varsom med dette. Mistenker at klutsjen ikke tar ordentlig. Håper bare girkassa ikke har dratt på seg noen store skader fra "kraft-skrapet". Bytta girolje rett før vinteren kom så det burde ikke være noe problem, og som sagt dette her har kommet nylig.
Gir problem
Re: Gir problem
Kansje synkroniseringa?
hva er synkroniseringen ??
- Aprilia RS 125 (2000)
- Kawasaki ZXR 400 (1991)
- Audi A4 1.8 T (1995)
Musikken min
- Kawasaki ZXR 400 (1991)
- Audi A4 1.8 T (1995)
Musikken min
Funker ikke girkassa nå heller? Eller var det bare engangstilfelle? Har du hatt løs clutchen eller clutchhendelen?
Synkroniseringa av girkassa er det som gjør at når du girer ned f.eks så tilpasser drevene farta bedre slik at det ikke skal rive i girkassa og vil gjøre at du får en mer "smooth" overgang fra girene. Si at du f.eks har sykkelen i 3. gir på 5 000rpms, så vil du gire ned i 2. gir for å dra på. Da vil girkassa synkronisere 3. gir og 2. gir for å tilpasse farta til drevet i 3. gir bedre til 2. gir drevet. Vanskelig å forstå uten animasjon men. Du finner ikke synkroniseringsringene løse på RS125.
Synkroniseringa av girkassa er det som gjør at når du girer ned f.eks så tilpasser drevene farta bedre slik at det ikke skal rive i girkassa og vil gjøre at du får en mer "smooth" overgang fra girene. Si at du f.eks har sykkelen i 3. gir på 5 000rpms, så vil du gire ned i 2. gir for å dra på. Da vil girkassa synkronisere 3. gir og 2. gir for å tilpasse farta til drevet i 3. gir bedre til 2. gir drevet. Vanskelig å forstå uten animasjon men. Du finner ikke synkroniseringsringene løse på RS125.
Her skal det stå noe fornuftig.
av ren nysgjerrighet spør jeg hvordan eller kan man stille synkroniseringen på en RS125?
Du stiller ikke. Det er ferdige ringer som plasseres mellom drevene og ligger i skiftegaffelen. Det er slik det er på biler, det er det som regel kun revers giret som har rettskåret drev. Men på RS125 så er alle drevene rettskårne. Og ettersom jeg har sett på tegninger av girkassen, så er det ikke slike synkroniseringsringer mellom drevene. Tror det er en annen form for synkronisering på RS girkassa. 

Her skal det stå noe fornuftig.
still clutchen din 
rs 1999 mod: tatt cdi, 28 mm gasser og innsug, fp annleg, 130 dyse, powerfilter, rave 1
min tråd:
sitat:Nei napp meg i løken og kall meg Harrald!
F*en dette ble jo døds fett! 
min tråd:
sitat:Nei napp meg i løken og kall meg Harrald!
hei, jeg har en aprilia rs 125 fra 2007, sykkelen vil ikke i gir og går ikke i fri, den lager en fæl skrape lyd når jeg starter den. noen som veit hva som er problemet og hvor mye det vil koste for å fikse dette?
Kan være at girkassen din er skjært, min var slik da jeg kjøpte min. jeg byttet hele motoren til en som hadde en fungerende girkasse.
Jeg fikk ikke min i gir, og det skrapet fælt når jeg prøvde å starte den. Er jo ikke sikkert feilen er så stor for deg, men jeg kunne bare starte demonteringen og bytte motor
Jeg fikk ikke min i gir, og det skrapet fælt når jeg prøvde å starte den. Er jo ikke sikkert feilen er så stor for deg, men jeg kunne bare starte demonteringen og bytte motor
Hei, har en Aprilia rs 125 06. Sist helg var jeg på "lang" tur og i løpet av den turen skjedde det at girkasse låste seg på en måte. Skulle gire ned et gir, men fikk det nesten ikke til, det virka som den satt bom fast. Men etter litt gikk det(dette skjedde 2 ganger) En annen ting som skjedde var at når jeg skulle gire opp en gang(husker ikke fra hvilket gir, men tror det var fra 3 til 4) så var det som om jeg traff fri:s
Kjekka om det kanskje var litt lite olje på clutchen, men det var nok der. Den girer fint ogsånt nå, men når den står i fri og jeg gir gass så kommer det en slags skrapelyd, noen som har en idé på hva det er som kanskje kan ha skjedd og hva som evt. må fiskes?
Kjekka om det kanskje var litt lite olje på clutchen, men det var nok der. Den girer fint ogsånt nå, men når den står i fri og jeg gir gass så kommer det en slags skrapelyd, noen som har en idé på hva det er som kanskje kan ha skjedd og hva som evt. må fiskes?
That's what she said!