Har egentlig lenge likt to-taktere og har siden jeg var ganske så lite'n likt å skru og kjøre to-taktere.
Min første og eneste moped var en Panter 370 med en 50ccm Sachs motor, etter en stund ble den oppgradert med en 50ccm Sprint sylinder og en 18mm Bing forgasser.
Denne mopeden går enda som ei klokke og har stått ubrukt stortsett de siste 15 år.

Min første 'storsykkel' var en 175ccm Tempo Swing fra 1957, restaurerte den når jeg var 13-14 år og den går feilfritt den dag i dag og luftes stortsett kun 1 gang hver sommer.
Når Tempoen var ferdig så kjøpte jeg en Kx125 som jeg plukket helt fra hverandre og byttet alt som var slitt, den er solgt for mange år siden men jeg kan enda huske kips'n og sentifugal styringen på veiva - rimelig moro og man ble lang i armene når den ble aktiv.

Når jeg nå ville ha ny to-takter så var valget egentlig veldig enkelt. Rg500,Rs250 eller en V-Due. Selv om V-Duen i 2000 fikk en ny designet motor og innsprut ble byttet i forgassere er det ikke så veldig mange av disse og deler er vanskelig å oppdrive og ikke minst kostbare, tro heller jeg går for en RS250.

Scan fra Dansk brosjyre som ble levert av PBK Trading i Oslo.

Scan fra Norsk 1998 brosjyre.

Dette er 2001 modellen som jeg gikk for på slutten av sesongen i 2008,sykkelen hadde et godt potensiale men trengte et nytt hjem med en mekaniker som var villig til å bruke endel timer i garasjen. Den var gått ca 14500km og motoren var kvikk og gikk rent.

Siden jeg var litt redd for ventilene ville jeg ikke kjøre den altformye og demonterte den nesten med engang jeg fikk den hjem.

Tempo Swing 175 1957 modell.

I garasjen er det allerede noen sykkler fra før. F650Gs, Xt660R og en 996SPS med P4.
Tempoen ble trillet ned i kjelleren for å frigjøre litt plass.

Nå begynner demonteringen, alt dette skal av sykkelen. Alt skal rengjøres å sjekkes før det blir montert igjen.

Tcm'ene skal demonters og orginale fothvilere skal monteres.

Gaffelbena er demontert og skal få ny olje og samtidig måle fjærlengden før de monters igjen.

Forgassere skal få nye dyser og deler ellers siden den går for magert som den var satt opp med Jollymoto anlegget.

Da har jeg demontert det meste av spagettien og rengjort det meste under tanken.

Ventilene skal ut og byttes i Cougar Red ventiler.

Da var et sett ute, heldigvis var stål-splintene ikke løse i noen av de 4 ventilene.

Godt med koks på disse.

Da var alle 4 ventilene demontert.

Kanskje ikke så rart at Jollymoto anlegget hadde litt lekasje. Disse må byttes ut.

Fordrev demontert og aksling får nye låseringer. Tenning gåes over og sjekkes, kontakter sjekkes. Orginale fothvilere montert.

Ny olje og lengden på fjærer blir målt. Egenprodusert spesialverktøy kommer godt med.

Forgassere får nye og større hoveddyser og nåledyser, nye pakninger på flotør-kammer og topp og rengjøres ellers.

Servo motor rengjøres og settes til startposisjon.

Tps, servo motor og luftventil rengjort og ferdig montert.

Kåper og plastdeler rengjøres i påvente på eksosventilene.

Svingarm rengjøres.

Nye dekk skal snart monteres

Neida, Pirelli Diablo Strada monteres foran og bak.

Nye lager og tetteringer monteres i felgene.

Og da er Cougar Red ventilene kommet, sjekk den forskjellen mot de orginale.

Påtide å få ting på plass igjen.

Forgassere monteres og synkroniseres sammen med oljepumpe.

Slangene til luft ventilene kobles opp på nytt med nye slanger.

Nye ventiler monteres sammen men nye fjerer,stag,settskruer og fjærklips.

Rengjort oljetank montert og pumpe luftes.Bakfelg kommet på plass.

Nytt luftfilter.

Jollymoto montert sammen med nye pakninger og akrapovic fjærer. Eksosventiler justert.

Gaffelbena kommet på plass, alt dratt til med moment samt nye bremseklosser og bremsene luftet.

Bremboene får pinchbolter i titan.

Kåpe kommet på plass med en lett tintet vindskjerm og kjølesystem ferdig luftet.

Nå begynner det å ligne sykkel, godt å ha den trillbar igjen.

Tank montert med ny bensiskran og tetting.

Rk kjedeverktøy og to-takts olje, girolje og kjølevann som tåler opp til 136 grader og -35.

Nuhh begynner det å hjelpe på. Kjede montert.
Første prøvestart, alt går helt fint men den henger litt på gassen. Slakker litt på wiren fremme på høyre side og alt er tilbake til normalen - sjekker oljepumpa igjen. Alt ok.
Starter igjen men batteriet konker ut selv om det for 1 uke sien har vært ladet opp. Får tak i nytt vedlikeholdsfritt batteri og er tilbake.
Sykkelen er utrolig lettstartet, første start på nesten 1 år så kom den på 2-3 kick.
Er godt fornøyd nå ja
'Rettet noen skrivefeil og la til bilder 05.09.2009'

Suzuki merkelapp under Aprilia lappen.

Det må jo finnes en mye bedre måte å justere ventilene på.