Lavkvalitets oljer og oljer generelt

Her kan du prøve deg som skribent, har du ikke skrevet det selv kreves full kilde
Brukeravatar
Anton
Støttespiller
Sted: Varhaug, Rogaland

Lavkvalitets oljer og oljer generelt

Legg innav Anton » 04 aug 2012, 23:25

Heisann!

Tenkte å skrive en artikkel om oljene du får kjøpt på bensinstasjoner og Biltema sin olje. Har sett mange som bruker det og tror det funker like bra som kvalitets olje fordi det ikke har skapt problemer - foreløpig sier jeg bare. Det virker som veldig få vet konsekvensene for bruk av slik olje. Det er det jeg skal bruke denne artikkelen på å forklare.

Kan begynne med de mest vanlige av lav kvalitet som blir solgt her i Norge:

- Statoil
- Shell
- Esso (Mobil 1)
- Biltema (Biltema kjøper Staoil sin olje, men Biltema har dårligere spesifikasjoner)

Blant disse er Mobil 1 og Shell de som leverer "best" olje sett på alle oljene de leverer.

Jeg jobber som MC-mekaniker og vi har inne MANGE av de syklene som blir kjørt på disse lavkvalitets oljene. Følgene for bruk av slik olje er slitasje, soting og koksing av motor og eksos på meget høyt nivå. Dette gjelder generelt 2-taktere, men også 4-taktere. Grunnen til at det gjelder mest 2-taktere er fordi at det blir brukt et eksosanlegg med innmat bygd for å lage motstand, dermed vil dette samle seg opp i disse "motsandene". Disse er konstruerte for å forbrenne og smøre mer enn en 4-takter.

Minst 15% av syklene (scootere & mopeder generelt) vi har inne til reperasjon, har problemer nettopp fordi de har kjørt på dårlig olje.

2-takere:
1. Det som skjer når man kjører på slik olje er for det første at motoren ikke klarer forbrenne alt. Det som ikke blir forbrent går over til det vi kaller "koks". Det er seigt, hardt og svart. Dette ender delvis i portene på motoren og eksosanlegget.

2. Det andre som skjer er at eksosanlegget blir tett, og dermed vil du merke at sykkelen blir slappere og drag dårligere i oppoverbakker. Etter mange, mange kilometer vil den til slutt dra så dårlig at du blir fradratt av en syklist (ironi). Men innen den tid vil du merke det og sannsynligvis gjøre noe med problemet, med mindre det er forsent se det tredje under.

3. Det tredje som skjer er at du varmeskjærer motoren. Nettopp fordi eksosanlegget ditt var tett og du fortsatte å presse sykkelen fordi du ikke gadd gjøre noe med problemet. Når eksosanlegget ditt blir tett vil ikke motoren få slippe ut alt varmen, trykket og avgassene. Dermed går motoren varm, og du varmeskjærer den.

4. Det fjerde som KAN skje, dersom du kjører med trim og spesielt 1-ringa stempel, er at får så dårlig kompresjon at du ikke får start. Kjører du cross sykkel eller motard, som ofte holder høye turtall opp mot 9000rpms og over, så er det stor sjanse for at det vil skje din 2-takter.

4-taktere:
1. Det som skjer når man kjører på slik olje er for det første at motoren ikke klarer forbrenne alt. Det som ikke blir forbrent går over til det vi kaller "koks". Det er seigt og svartbrunt. Dette ender delvis i portene på motoren og eksosanlegget.

2. På 4-taktere får slitte sylindervegger og stempelringer (gjerne stempel også), at du får så dårlig kompresjon at du får startproblemer. Kjører du cross sykkel eller motard, som ofte holder høye turtall opp mot 9000rpms og over, så er det stor sjanse for at det vil skje din 4-takter.

Dette er meget grovt, men det kan bli lignende om du kjører LENGE på slik olje, eller kjørt lenge uten tilstrekkelig oljeskift.
Bilde
Bilde
Bilde

De som bruker denne oljen vil merke er at sykkelen begynner å gå dårlig, som beskrevet over. Sykkelen trekker dårlige generelt sett og du blir forbikjørt av lignende sykler.

Det som kjennetegner denne oljen er at den som regel er blå (Biltema har også rød). Noen av oljene lukter også helt forjæ*lig!

En kvalitetsolje er en olje de som regel selger der kjøretøyet blir solgt/reparert. Det vil altså si at hos en motorsykkelforhandler selger de som regel kvalitetsolje. Du bør også velge rett og anbefalt viskositet til din sykkel (viskositet=tykkelse). Dette har også noe å bety når det gjelder slitasje. 2-taktere har bare forbrenningsolje som "motorolje", dermed har de ingen viskositet - men på girkassa og clutchen brukes det viskositet. 4-taktere har motorolje med viskositet, i noen tilfeller har de motorolje og girolje på forskjellige "tanker".

Kjente kvalitetsoljer:
- Castrol
- Motul
- Agip
- Valvoline
- Putoline
- Penzoil
- Royal Purple
- Silkolene
- Gulf
- Red Line
- Millers Oils

Tror det er en fordel med noen forord her også.

2-takter:
En to-takter har to type oljer som skal brukes. Den ene for girkassen og clutchen, denne blir kalt girolje. Her bør du være litt obs med tanke på at noen typer KUN skal brukes på girkassen og ikke clutchen. Mens noen går overens (finnes våtclutch og tørrclutch, derfor er dette viktig). Den andre for sylinder og stempel, og blir kalt forbrenningsolje (også 2-takt olje). Girolje og forbrenningsolje må for all del ikke forveksles. Girolje har viskositetsgrad som skal følges, det har ikke forbrenningsolje. Viskositet vil si tykkelse enkelt forklart. Det er altså derfor vi har en W innblanda i viskositetforholdet. 75W-90 f.eks, der 75 er indikasjonen for hvor tykk den er på vinteren (Derav Winter på engelsk).

4-takter:
En 4-takter har som regel bare en olje. Men noen har også to seperate oljer, dette er sjeldnere å finne på en sykkel (finnes f.eks på Aprilia *XV). Den olja som blir brukt på motoren, kalles motorolje. Den olja som blir brukt på girkassa og clutchen blir kalt girolje. Dersom det er en samlet olje for både motor og utvekslingssystem, kalles denne også motorolje. Husk også alltid å skifte oljefilter (o-ring skal oljes)

Oljemengden kan variere litt, følg derfor med på hullet der du kan måle og fyll på hvis nødvendig.

Aprilia RS50 (Generelt AM6)
Girolje (850ml): 75W-90
Forbrenningsolje: Ingen viskositet

Aprilia RS50 (Generelt D50B1)
Girolje (650ml): 75W-90

Aprilia RS125 (Generelt Rotax 122)
Girolje (600ml): 75W-90

Aprilia SXV/RXV 450/550 (Generelt *XV motor)
Girolje (525ml): 75W-90
Motorolje (1250ml): 10W-60

Aprilia RSV1000
Motorolje (3900ml): 15W-50

Men, nå skal ikke jeg skremme dere med denne artikkelen. For all del, dersom du kjører en tank på en olje med lav kvalitet, så er ikke det krise. :p

Håper noen leser alt, og skjønner alvoret i det - slik at dere slipper å bli en andel av disse 15 prosentene som opplever problemer nettopp pga. av dette.

- Anton
Sist redigert av Anton den 12 aug 2012, 22:08, redigert 2 ganger totalt.
Her skal det stå noe fornuftig.

Brukeravatar
b3ntsen
Silver
Sted: Telemark - Siljan
Kontakt:

Re: Bensinstasjon og Biltema oljer - HOLD DEG UNNA

Legg innav b3ntsen » 05 aug 2012, 01:09

Interessant og lese om, har aldri helt forstått hvorfor vi ikke skal bruke biltema olja, men nå forstod jeg det.

Har selv kun kjørt på castrol olje på rsen, og er veldig fornøyd med det så langt :D

Men kunne du tatt med hvilken olje du også skal bruke i girkassa og forbrenningsolje?

Brukeravatar
AleksanderK
Webmaster
MC: Ingen
Sted: Bergen

Legg innav AleksanderK » 05 aug 2012, 01:12

Veldig bra Anton!
Kjører alltid på samme kvalitetsolje, og tror det har gjort at jeg har vert heldig med RS'en i enkelte tilfeller (Som da jeg kjørte den varm, og knakk av en bit av stempelet).
Har alltid kjørt på Motul sin olje både på gir og motor. Da vet du også at du kan kjøre maaange mil med god samvittighet :g
//Webmaster på Apriliaforum

Brukeravatar
eiriklygre
Silver
Sted: Ein time fra Bergen , (Lygra)
Kontakt:

Legg innav eiriklygre » 05 aug 2012, 11:46

http://www.google.no/search?um=1&hl=no& ... Rh_6JGHZUM:
Har alltid kjørt denne olja på crosseren, å det ein god grunn, fordi den går dårligere å sorter pluggen etter 5 minutt på andre olje typer. Å denne olja koster 250 kr literen.( blander den rett i bensinen.)
Gliset mitt: viewtopic.php?f=26&t=10668

Honda cr 85 2004

Aprilia RS 125 07 Spain edtion

Delortho VHST 34, Arrow effekanlegg,Luft filter sperra tatt, rave 1, 140 dyse.

Brukeravatar
Steffen
Silver
Sted: Skien, Telemark
Kontakt:

Legg innav Steffen » 05 aug 2012, 12:18

Greit å vite! :)

Kjører du rundt på google olje ?

X:

Brukeravatar
Riccird1
Bronze
Sted: Bergen/Åsane

Legg innav Riccird1 » 05 aug 2012, 16:58

RS Tuono 125 (***SOLGT***)

FP-anlegg | RAVE 1 | 28mm gasser | 120 dyse | Pipercross panelfilter

Brukeravatar
Jokke
Fersk
Sted: Brønnøysund

Legg innav Jokke » 05 aug 2012, 17:01

Ikkt dumt å vite, jeg hadde tenkt å kjøpe en sånn 4 liters dunk eller hva det er fra biltema når jeg flytter, men jeg tror jeg dropper det nå!
> Aprilia RS 125 '07 Spains

Brukeravatar
Thunder
Støttespiller
MC: Aprilia SXV 550
Sted: Flekkefjord

Legg innav Thunder » 05 aug 2012, 20:04

Uralen min får så mye Biltema olje den orker! :g
Aprilia SXV 550 07'
Suzuki DRZ 400 03'
KTM EXC-F 250 03'
Camino Sport ;)

Brukeravatar
eiriklygre
Silver
Kontakt:

Legg innav eiriklygre » 05 aug 2012, 22:07

Men ein feil eg merker er det at det renner ofte svart utforbrent olje ut av potta (heilt bak med lydemperen), koffor renner det ?

Honda cr 85 2004

leska
Lærling
Sted: tromsø

Legg innav leska » 05 aug 2012, 22:17

engang når jeg starta sykkelen i kjellern med rør fra eksosen ut døra så bynte det bare å svart vann ut så det samlet seg en liten dam :', det har ikke skjedd etter det da så tror ikke det var kjøleveske.

-aprilia rs125 1999
-gasgas txt 280 pro 2002

Brukeravatar
Steffen
Silver
Sted: Skien, Telemark
Kontakt:

Legg innav Steffen » 05 aug 2012, 22:24

X:

Brukeravatar
eiriklygre
Silver
Kontakt:

Legg innav eiriklygre » 05 aug 2012, 22:27

Pluggen ser sjokolade brun ut :D.

Honda cr 85 2004

Brukeravatar
xavi0n
Bronze
Sted: tromsø

Legg innav xavi0n » 05 aug 2012, 22:55

Kan være kondens også.

Alt er bolton så lenge du har vinkelsliper og sveiseapparat

Tråden min
viewtopic.php?f=26&t=8588

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 11 aug 2012, 23:19

Tusen takk! :D

Kan legge inn hvilke oljer som er anbefalt (viskositet) til de mest populære Aprilia syklene ja. :)

CRF250
Fersk

Re: Lavkvalitets oljer og oljer generelt

Legg innav CRF250 » 13 aug 2012, 10:48

maxima olje ville jeg og ført opp som en bra olje. Maxima er kanskje ikke så godt kjent her inne, men i cross miløet er den forgudet.
les her: http://www.chaparral-racing.com/dept.as ... ame=maxima

Brukeravatar
MSS
Gold
Sted: Hordaland-Masfjorden
Kontakt:

Legg innav MSS » 07 feb 2013, 21:37

Motorx er garantert ein fabrikant som kan sitt!

Koster, men den leverer i topp kvalitet :)
KTM EXC 300 10
KTM EXC 125 08
BMW E39 540Ia 97

x:
Yamaha YZ 250 05
Aprilia RS 125 06

Brukeravatar
Syver
Wannabe admin
Sted: ålesund

Legg innav Syver » 08 feb 2013, 08:49

jeg kjører for det meste på Mothul bruker den fordi den er billig og bra! samt de selger deni byen..
bruker mothul 2t 710 full syntetisk ( koster 150 kr literen) olje som jeg blander i bensinen både på ktmen og apriliaen, i gir kassa bruker jeg mothul transoil til 85kr liten (biiiiiiiillig!!) eller mothul expert til 110 kr liten :)

vuderer og gå over til castrol på forbrenningsolja da .. noen som har prøvd begge å vet om det er forskjell? :D
har også litt lyst å teste den jordbær olja bare på gøy, noen erfaringer?
min RS 125 viewtopic.php?f=26&t=8305 TIL SALGS!!!!
min SR 50 Ditech viewtopic.php?f=26&t=9800 TIL SALGS!!!!
(x)min RS 50 viewtopic.php?f=26&t=9483

Brukeravatar
KnutOlav
Veteran
Sted: Fosnavåg, Møre og Romsdal

Legg innav KnutOlav » 08 feb 2013, 10:43

Vet ikke om det er noen forskjell, men jeg kjører med Castrol forbrenningsolje. Var bare et tynt lag sot som jeg kunne få bort med fingeren i anlegget etter ca 3000km og eksosen lukter ikke hest som de fleste oljer gjør. :)

Har en kompis som kjørt med jordbærolje fra Conti helt siden han kjøpte pidden, han sier det ikke er noe tull med den og den går like godt som før. Lukter godt også :)

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 15 feb 2013, 20:47

Stort sett alle kjente merker holder bra nok kvalitetsnivå. Kjente kvalitetsmerker vel å merke. Biltema er jo kjent, men ikke for kvalitet!

Castrol og Motul er vel det du i utgangspunktet ser mest av i en MC-butikk. :)

adde731
Fersk
Sted: nannestad, akershus
Kontakt:

Legg innav adde731 » 15 feb 2013, 21:35

Bruker castrol påmin kjære aprilia.
På mtx'en dog bruker jeg biltema olje, og merka at det er mye kondens i eksospotta kan dette forekomme på grunn av oljen?

Gå tilbake til «Artikler»