Jeg lager nå en guide/artikkel om eksosventilene til Rotax 122/123 og Rotax Max motorene (kun RAVE 2 til Rotax Max), da det er mange etterspørsler om dette. Har selv vært importør for RAVE 2. Kan begynne med det generelle.
RAVE 1 er en elektronisk styrt eksosventil som blir brukt på FP sykler fra Aprilia (Rotax 122 motor).
RAVE 2 er altså en mekanisk styrt eksosventil som blir brukt mest på Rotax Max motorer innen go-kart, men kan også brukes på Rotax 122/123.
RAVE 1 består av:
- Wire
- Eksosventilblad
- Eksosventilfjær
- Eksosventilhus
- Solenoid
- Styreenhet/Styringboks
- Diverse pakninger

Bilde tatt fra TR-Tuning
RAVE 2 består av:
- Eksosventildeksel (metall under og plastikk over)
- Eksosventiljusteringkopp
- Fjær
- Eksosventilblad
- Gummi trykkresorvoir
- Ventilstempel
- Festebøyle
- Trykkresorvoir-fjær
- Gjengebolt
- Diverse pakninger

Privatfoto
Effektforskjellene mellom RAVE 1 og RAVE 2 på toppdraget tror jeg skal være likt. I teorien skal begge eksosventilene være fullt åpne rundt 9000rpms (over 8000rpms Rotax 122 yter maks), og da skal de gi optimal effekt begge to. RAVE 2 vil gi bedre effekt på bunndraget og mellomdraget, da den hever seg i takt med turtallet. Jo mer turtall, jo mer vakuum. RAVE 1 gir deg et mer stødig kick, altså den slår mer direkte inn. Det fører til bedre respons, men dårligere effekt på bunn og mellomregisteret.
RAVE 1 = Enkel førstegangsmontering, men krever at du regelmessig smører wire og holder det rent. Husk at på 07- modell RS125 så trenger du IKKE styringsboks, men du må borre et hull i CDI'en. Det vil altså si at styringsboksen allerede er inkludert i den originale CDI'en.
RAVE 2 = Mye jobb ved førstegangsmontering, men krever mindre regelmessig vedlikehold. Når du skal borre må du huske å borre rett inn, og prøve å komme i mest mulig lik vinkel som eksosventilporten.
RAVE 1 - her er du nødt til å skru av solenoiden og bruke mutterne på denne enheten til å justere når den skal åpne og lukke. Solenoiden er enheten som trekker wiren til eksosventilbladet opp og ned.
RAVE 2 - her skiller RAVE 2 seg meget ut. Justeringene på RAVE 2 fra når eksosventilen skal åpnes kan enkelt betjenes ved å åpne tanken og skru på den røde "koppen" på toppen av eksosventilen. Her kan du stille mellom når den skal åpne, normalt åpner den på rundt 8000rpms og stilles til dette ved å skru den røde "koppen" helt inn, deretter skru den ut rundt 12-15 klikk.
RAVE 2 skal være tryggere enn RAVE 1. På RAVE 1 har vi et blad festet til en wire. Når toppen av bladet ryker, ryker også festet til wiren. Dermed så vil jeg si det er ca. 30% sjans for at bladet kan dubbe borti stempelet og dermed forårsake en skjæring. Fordelen med RAVE 2 er at der skrur du fast bladet. Slik at det ikke blir "nykkinger" for hver gang bladet trekkes opp for fri eksosstrømming.
RAVE 1 +/-
+ Enkel å montere ("plug & play")
+ Lett å få tak i enkle deler
+ Mange steder å kjøpe
- Sjans for at bladet faller ned i stempelet hvis det knekker
- Wire (tendens til å ryke med tiden)
- Mer vedlikehold enn den mekanisk styrte
RAVE 2 +/-
+ Litt bedre effekt enn RAVE 1 på den nedre delen av registeret
+ Minimal sjans for at bladet faller ned i stempelet
+ Lett å justere
+ Lite vedlikehold
- Du må borre i sylinderen
- Krever en del jobb å montere
- Du må vite hva du gjør ved montering
Alt i alt er begge eksosventilene veldig bra. Men ønsker du å jobbe litt for å holde deg sikker, så er RAVE 2 valget ditt. Ønsker du å gjøre det enkelt men er villig til å ta en risiko, så er RAVE 1 valget ditt.
Er det noen spørsmål, så gjerne legg igjen en kommentar. Så skal jeg svare så godt jeg kan.
Jeg håper dette er til hjelp for mange av de som leter etter forskjellene, legg gjerne også igjen en kommentar om du fikk svar på det du var ute etter angående eksosventilene.
Med vennlig hilsen
Anton

Jeg var i Volda for å sette på trim faktisk