svinghjul avtrekker...

Kategorien for RS250
selton
Fersk

svinghjul avtrekker...

Legg innav selton » 02 okt 2013, 06:35

Nå er motoren demontert fra sykelen, så nå gjenstår det å få delt motoren...så jeg lurer på om noen vet om en lur lønsning og få av svinghjulet..? ser at biltema har en svinghjul avtrekker, men om den passer er en annen ting...

så hvis det er noen her som har delt motoren før, hadde jeg vært takknemlig om dere kunne gi meg noen råd...første gang for meg...tenker på om det er noe jeg må passe på så jeg ikke ødlegger noe og litt lettere for meg hvis jeg har noen råd og følge...
sylinderne og forgasserne er demontert..+ klutsj og girkasse...

Gunnar

Robban
Admin
MC: Aprilia RS 250 2003
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: svinghjul avtrekker...

Legg innav Robban » 02 okt 2013, 07:54

Hei Gunnar,

sendte deg nettopp dette på PM men jeg poster det like godt her også ettersom andre kan ha bruk for det.
Hvis du bruker manualen jeg linket deg til tidligere og blar en stund i den skal du finne "disassembly" hvor de viser steg for steg hvordan man deler veivhuset. Det som er viktig å tenke på er at veivhuset er diagonalt delt over veiva, dvs at fremre del av veivhuset er skrudd skrått inn på resten av motoren. Det første du må gjøre er å ta av begge sylinderne og ikke minst stemplene (for at ikke skjørtekantene på stemplene skal hekte og ta skade) Deretter ser du flere 2 umbracobolter i ganske stor størrelse (husker ikke nøyaktig, men tror det er 8mm) under der sylinderne har sittet. I tillegg går det også flere bolter på langs, det er også 2 bolter som skrur innsugssiden sammen. Det er viktig at du tar deg god tid og finner alle boltene. OBS, på undersiden sitter det en bolt som går motsatt vei, altså den er skrudd bakfra og fremover. Litt vanskelig å forklare, men du ser den under motoren.

Her er noen bilder som gir et lite inntrykk av hva jeg snakker om:
Bilde
Her ser du forsenkingen til umbracoboltene jeg snakker om
Bilde

http://www.24mx.no/tesj-ulike-storrelser De finnes i ulike størrelser, jeg husker ikke nøyaktig hvilken som går på RS250, men jeg skal finne det ut for deg og sende deg info. Du skrur først av mutteren som sitter på svinghjulet, deretter tar du av skiven (din bør du se om du får tak i ny, for din var uoriginal og jeg hadde dessverre ikke ekstra. Denne skal være herdet stål). Svinghjulet sitter nå (etter mutteren er fjernet) fast i veiva magnetisk, denne må trekkes rett ut. Det sitter et spor i den og en såkalt "woodruff" key i veiva. Når du får av svinghjulet må du ta ut denne tappen i veiva og for all del ikke mist den.

Når alle boltene er av kan du løfte fremfre del av veivhuset fra blokka, men vær nøye med å løfte den rett av da det er hylser som skal sørge for at disse delene kommer rett på hverandre igjen. Det er også viktig å fjerne all silikonpakningen fra begge arbeidsflater når du tar den fra hverandre. Rengjør den nøye før du påfører ny pakningssilikon (jfr. manualen) når du skal sette den sammen igjen.

Lykke til
Aprilia RS 250 2003
Aprilia RS 500 *under construction*

And then on the eighth day, The Devil created the Aprilia RS 250 ; cause he was a bad ass, and had to get around town ... God secretly wished he had one.

Brukeravatar
inunf
Admin
Sted: Molde
Kontakt:

Legg innav inunf » 02 okt 2013, 19:06

Mange gode råd fra Robban her. Husk å koble av oljeslangene før du deler veivhuset, litt greit å slippe å skade dem.

Angående svinghjulsavdrager så har det faktisk vært spurt om tidligere i år ;) viewtopic.php?f=50&t=10549

Skal du bytte veiv må du også av med primerdrevet på motsatt side av svinghjulet.

Robban
Admin
MC: Aprilia RS 250 2003
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg innav Robban » 03 okt 2013, 07:03

Inunf: Clutchen er allerede ute så primærdrevet skal allerede være fritt, Men, det er absolutt et poeng at den er lettere å demontere når veiva står i blokka.
Aprilia RS 250 2003
Aprilia RS 500 *under construction*

And then on the eighth day, The Devil created the Aprilia RS 250 ; cause he was a bad ass, and had to get around town ... God secretly wished he had one.

Gå tilbake til «RS250»