Jeg har en Aprilia SR 50, 2007 el 2008 modell, med et pent hull i eksosen. Det er en liten merklig greie som sitter mellom eksospotta og motoren, ser ut som noe krimskrams, er vel en slags eksosmanifold. Den burde være enkel å bytte, men HVA er det ? Når jeg søker på modellen får jeg masse andre typebetegnelser på scooteren enn det som står i vognkortet, (Der står det 6520 Aprilia, Type: TE), og på diverse siter så er det helt andre betegnelser ute og går. De fleste eksosanleggene ser også annerledes ut, den jeg har ser mest ut som den her https://www.ultimateparts.net/aprilia/c.php?id=20243 , del 13 nederste bildet. Men, ER det denne delen jeg skal ha ?
Var innom en sjappe, og de skulle ha 1600 kr for den, det syns jeg var litt mye. Hos Ultimateparts koster hele anlegget 75£ og det høres jo bedre ut, men passer det ?
Noen som har vært borti dette ?
Aprilia SR50 eksosanlegg
Re: Aprilia SR50 eksosanlegg
Det er sekundærluft. Det røret ender i et luftinntak med en reedventil. Når du drar på litt kommer det inn ekstra luft som avhjelper katalysatoren med å brenne opp avgasser...
Tusen takk !
Det forklarer hva det er :-)
Men, er de like for de forskjellige modellene ? Er den fra ultimateparts den riktige ?
Jeg finner denne delen kun hos dem, ikke på noen andre siter, og i og med at modellbetegnelsene ikke stemmer overens er det vanskelig å si om de er de samme.
Det forklarer hva det er :-)
Men, er de like for de forskjellige modellene ? Er den fra ultimateparts den riktige ?
Jeg finner denne delen kun hos dem, ikke på noen andre siter, og i og med at modellbetegnelsene ikke stemmer overens er det vanskelig å si om de er de samme.
Det er to forskjellige delenr til akkurat den delen. Noe usikker på hva som er forskjellen. Også ultimateparts har to forskjellige nr. for din modell. Easyparts bruker å ha den delen som er vanligst så jeg ville ha kjøpt av de hvis jeg skulle ha beholdt originalpotta....
Link til del; http://www.easyparts.nl/showdrawing/142 ... -pipe.html klikk på nr.13 på høyre side av tegning. .
Link til del; http://www.easyparts.nl/showdrawing/142 ... -pipe.html klikk på nr.13 på høyre side av tegning. .
Tusen takk !
Prøver med Easyparts!
Prøver med Easyparts!
Ingen orsak... Ikke glem pakning #10 i tegning. ..
Undrer litt på om jeg egentlig burde bytte hele potten, den har en del overflaterust, og siden det er hull i sekundærluftgreia, så kan jo resten være på kanten også. Men, en ny koster 270 Euro, ser at de også har alternativer som koster omtrent samme som bare sekundærluftgreia. Ser også på forumet her at det er litt opp og ned med alternative potter, så, hva erfaringsmessing, er beste strategien? 1) Bytte bare sekundærluft greie og satse på at potta lever noen år til (om den må byttes senere, så har jeg plutselig 2 sek-luftere,) 2) Bytte hele potta med en ny original 3) Bytte til en av alternativpottene.
Noen tanker om dette ?
Noen tanker om dette ?
Denne er en utmerket potte for din modell; plomba i svanehalsen må beholdes hvis du vil være "lovlig"(ta vare på den lappen som følger med som viser at den følger EU reglene).. Hvis du ikke bryr deg om lovlig eller ikke, så fungerer denne like godt til originalsylinder som til trimsylinder når plombering er fjernet.. En annen ting er jo at denne er mye lettere enn originalpotta som bedre egner seg som båtanker.. Alle ting teller på så små motorer... Nå har du litt å tenke på, men alternativene skulle være klare nok.. 
Tusen takk !
Du er suveren !
Potta er bestilt :-)
Du er suveren !
Potta er bestilt :-)
Når potta er varm og rein(fjern støv med en fille) smør/spray den inn med wd40. Gjør det så ofte du har sjansen, så beskytter du den mot rust pluss at den blir veldig fin å se på.. Best resultat hvis det gjøres på en varm dag etter at du har kjørt den som om du skulle ha stjålet den..