En halvgalning av en onkel kom trippende inn i tunet en dag men tegninger han hadde funnet på nettet (lukter jeg freakforum.nu? ^^,). Broderen (som forøvrig er to år mindre meg) ble helt gira og gikk til innkjøp av deler (Naboen driver ett rørleggerfirma, så vi fikk rør til innkjøpspris ^^,)
200 kr i pcv-rør, en gassgrillantenner vi fikk av farmor, 22 kr i dobbelpack med firceprice hårspray - billig morro!
Gassen, i lag med litt oksygen i kammeret (uten oksygen antenner ikke gassen). Kammeret har en diamenter på en rundt 4-5 tommer og en lengde på sirka 30-40 cm. Gassgrillantenneren er som på en lighter, den gir fra seg gnist. Vi har skrudd to treskruer inn i kammeret, slik at de står ca en cm fra hverandre omtrent midt i kammeret. Pluss på antenneren er festet til den ene skruehode på utsiden, mens den minus (eller jording elns? er ingen elektriker) er fest til den andre skruen, slik at gnisten hopper fra den ene skruetuppen til den andre, inne i kammeret. Antenneren er festet til "håndtaket" på samme måte som en gunner. Man trykker med pekefingen og smoook! (Sier litt mer en 'smokk', men det kommer vi tilbake til
I teorien er dette en potetkanon, men siden morderen liker å lage mat av potetene sine, har vi gått på epleslang.
Firceprice hårspray - må være den billigste ammoen man kan få tak i! Men alle lett flambare gasser virker jo. Hadde vert gøy å prøvd me startgass en gang.
Dette bilde ble tatt en brøkdel før det burde. Hadde vi vært ett bittelite øyeblikk senere, ville dere ha sett eple (eller det som som mer ser ut som en stråle) på sin ferd, i lag men en sinnsyk stikkflamme! Hele løpet blir ett stor(!) oransj lysrør, og hele kammeret blir varm. Siden dette kun er pvc rør som kun er skrudde i lag, så har vi skrudd flere treskruer inn i skøytene som en liten forsterkning. Disse skruene, eller skruehodene som stikker utenfor kammeret, avleder en vannvittig varme. Holder du tilfedigvis en fing på en av disse skruehodene i det skudde går - sitter du igjen med en god forbrenning.
Rekylen i denne vil ikke holde en 6åring på bena. Jeg har aldri prøvd salonggivær, men jeg gjetter på halve, kanskje en tredjedel av dens rekyl.
Den skyter, tja, på en god dag, med rette gassblandingen oppimot 200 meter.
Sidden sommeren på vestlandet ikke har vert noe serlig i år, kan jeg med trygghet si at disse eplene var ikke modne. Halvmodne og lett kartne. Det er ikke bare på klosshold disse eplene bare fordufter ved 'inpackt', men eplets begelsesenergi forblir i lange baner.
Dette er ett våpen, jeg er sikker på det kan drepe, både det ene og det andre, så for all del - bruk det med måte. Skulle dere fra denne showoffen får inspirasjon til å lage en potetkanon (eller noe lignende) så fra skriver jeg meg all ansvar for evt skade, bla bla bla - dere tar poenget.
Men går ut i fra dere alle kjenner ordet risiko, ettersom flesteparten av dere faktisk kjøre to-takt og to hjul gjennom det fleste svinger uten å vite om oljelyse faktisk virker eller ikke. Take care!
Snart helg. ^^,