Alarmen så slik ut:
Kontrollen
Kontrollene - alarmen har en rekkevidde på 700m, med start/stopp funksjon, hijacking funksjon (gjør sykkelen låst slik at den ikke kan startes), panikk funksjon og støttesensor +++
Ut fra "hjernen" kommer det en hau med ledninger. De er som følger;
2 Gule - Blinklys
1 Blå - start releet
1 Rød +polen
1 Svart -polen
1 Rosa - tenninga
1 Brun - tenninga
1 Grå - støttesensor (jeg koblet ikke den til)
2 Grønne - kutt av denne broa for at alarmen ikke skal være så veldig sensitiv
og tre andre ledninger som det står "start +/-" e.l som man skal koble til hverandre (to av de, den tredje er reserve) for å få hjernen til å fungere som den skal. Les i instruksjonsboka hvis det er tvil.
Sykkelen har blitt levende:
Speakeren er en høytaller med ei kjerring som vasler forskjellige ting, som f.eks at alarmen ikke er på når jeg har stoppet sykkelen og ikke slått på alarmen innen 5 sekunder. Og hvis noen rører sykkelen når alarmen er på sier hun "dont touch, the bike is protected by an alarm". Når jeg har startet sykkelen sier hun også "Hello, let's go, may you happy all the way!" Kan høres harry ut, men det er faktisk litt tøft!
Jeg startet egentlig med og bare koble hjernen til batteriet + sirenen og led lampa for å se om det funka. Det blinka og skreik som bare det, så jeg bestemte meg for å sette litt sølvteip over sirena og speakern for å dempe de litt.
på sirena stod det 125db, og du kan tenkte deg det i ett lite rom på 4x3 meter..
Det neste jeg gjorde var å plassere hver enkelt ting å trekke kablene så usynlig som mulig.
Jeg plasserte alt under baksetet, og det gikk fint! Kobla til blinklys, sirenene, led'n, antenna, selvstarteren og microwaven.
Blinklysa:
De to gule kablene er fra hjernen, og den røde og blå er v/h blinklys.
Led'n blinker når alarmen er på, og komisk nok passet den akkurat i rattstammen
Koblet selvstarterkabelen til start-releèt innpå den gule/røde kabelen.
Og selvfølgelig sirenen og speakern. Disse fant jeg ut at kunne sitte under tanken da dette var et fint sted for de.
Så koblet jeg til tenningen og startern som vist på bildet. De to kablene bak batteriet (merket brunt) er til tenningen, den lilla ledningen går til startreleèt, mens de to gule er til batteriet. Disse kablene er nå gjemt bak batteriet, så det er så å si umulig å se at jeg har koblet noe ekstra der.
Til slutt gjemte jeg alle kablene som var til overs under bøylen passasjersetet hviler på.
Jeg klarte ikke stoppe å starte/stoppe den da jeg hadde koblet alt og fant ut at det fungerte perfekt!
Aldri vært så artig å trykke på en knapp å få høre lyden av en 2-takter
Dajeg var ferdig satt jeg sykkelen ute, og merkelig nok kom det to kamerater av meg. Uten at de visste at jeg hadde koblet til en alarm gikk de bort til sykkelen. Den ene tok forsiktig på den og da reagerte microwaven. "Dont touch" sa speakern og alarmen peip 3 ganger. Så holdt jeg inne den ene knappen på kontrollen som gjør at den starter, og plutselig startet den rett foran øynene dems. Da skulle dere sett uttrykkene de hadde i ansiktet!!
Hørte jeg start av sykkel uten nøkler?
Jeg håper dette har vært nyttig for dere som evt. skal montere deres egen alarm.
Jeg fikk dessverre ikke tatt bilder under monteringen, så derfor er ikke workloggen så detaljert
Det er null problem å koble til en slik alarm, enhver kan gjøre det - men det tar bare litt tid.