Jeg trår "i gjennom" førstegiret
- isse90
- Nysgjerrigper
- MC: Aprilia Replica RS 125cc
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Jeg trår "i gjennom" førstegiret
I fjor høst skjærte sykkelen min seg, en aprilia replica 125cc, og jeg måtte hone opp sylinderen og bytte stempel
Dette gikk greit for seg, men samtidig som jeg holdt på tenkte jeg at det var kanskje like greit å bytte litt mer med det samme
Så jeg byttet girolje (75w - 90) og lammeler. Etter at det var gjort, begynte 1. og 2. gir å oppføre seg merkelig, spesielt 1.
Det føltes som om jeg tråkket i gjennom det, det reagerte ikke.. men hvis jeg girte ned, å slapp ut kløtsjen mellom hvert gir så gikk det greit de fleste gangene. Problemet er at det var ikke sånn før, noen som vet råd?

Iselin E. G.
Re: Jeg trår "i gjennom" førstegiret
Hei og velkommen til forumet..
Synest det er rart det problemet ditt altså, men ser att du verfall har brukt riktig olje så det skal ikke være problemet (75w - 90 sier manualen)
Synest det er rart det problemet ditt altså, men ser att du verfall har brukt riktig olje så det skal ikke være problemet (75w - 90 sier manualen)
=)
- Christian
- Gold
- MC: 2004 Aprilia RS125
- Sted: Florø
- Kontakt:
Det er sannsynligvis girolja, du har brukt rett viskositet. Men girkassa skal kun ha API GLI-4. Bruker du 3 eller 5 kan girkassa bli "spist" opp. Sjekk API GLI merkinga på girolja du brukte. Dette er informasjon som er tatt ifra en velutdannet bilmekaniker!
2004 Aprilia RS 125 Free Power
-
Robban
- Admin
- MC: Aprilia RS 250 2003
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Hei og velkommen til forumet, problemet ditt var litt vanskelig å tolke utifra beskrivelsen du ga. På et mer generelt grunnlag kan jeg si at clutchen bør justeres ved utskiftning av relevante deler (clutchwire, clutchlameller, clutchfjører, trykkplate eller clutcharm f.eks). En annen ting er at ofte blir ikke ting satt sammen igjen like korrekt som de var de ble tatt opp. F.eks kan man oppleve følelsen av at sykkelen ikke går i gir dersom noe i shaltebevegelsen ikke fungerer som det skal. F.eks så sitter det shims på shifteraksellen, disse skal presse fjøra som gjør at selve shifteren går tilbake i "0-posisjon" står i riktig posisjon i forhold til tappene på shiftertrommelen (den som har utskjæringer som gjør at skiftegaflene sklir i riktig posisjon for hvert gir). Antageligvis er problemet ditt relatert til denne delen av bevegelsen. Når du føler at du "tråkker igjennom" så er det fordi shifteren ikke får tak i tappen på trommelen (som igjen gjør at det ikke shiftes).
Det du forklarer med å slippe ut clutchen igjen for deretter å gire ned kommer av at shiftegaflene (og derfor også trommelen) sklir (forhåpentligvis) i riktig posisjon når det tilføres ny motstand (altså at du har sluppet clutchen). Noe som igjen gjør at shifteren 0-stiller seg og tillater et nytt forsøk.
Mitt tips til deg er å få noen kyndige til å sjekke at riktig mengde shims og moment er brukt på de forskjellige steder i "shalter-gangen" (altså fra girshalteren du tråkker på til trommelen som sporene til shiftergaflene er på). Det er veldig lett å sjekke slikt selv om man vet hva man skal se etter og hvordan ting bør fungere. Dersom du er i tvil kan jeg bistå med en rotax manual og en grundigere forklaring dersom du ønsker det.
Det du forklarer med å slippe ut clutchen igjen for deretter å gire ned kommer av at shiftegaflene (og derfor også trommelen) sklir (forhåpentligvis) i riktig posisjon når det tilføres ny motstand (altså at du har sluppet clutchen). Noe som igjen gjør at shifteren 0-stiller seg og tillater et nytt forsøk.
Mitt tips til deg er å få noen kyndige til å sjekke at riktig mengde shims og moment er brukt på de forskjellige steder i "shalter-gangen" (altså fra girshalteren du tråkker på til trommelen som sporene til shiftergaflene er på). Det er veldig lett å sjekke slikt selv om man vet hva man skal se etter og hvordan ting bør fungere. Dersom du er i tvil kan jeg bistå med en rotax manual og en grundigere forklaring dersom du ønsker det.
Aprilia RS 250 2003
Aprilia RS 500 *under construction*
And then on the eighth day, The Devil created the Aprilia RS 250 ; cause he was a bad ass, and had to get around town ... God secretly wished he had one.
Aprilia RS 500 *under construction*
And then on the eighth day, The Devil created the Aprilia RS 250 ; cause he was a bad ass, and had to get around town ... God secretly wished he had one.