Spørsmål rundt 2004 mod aprilia, trenger hjelp! :D

Tråden kun for deg som har mekaniske problemer med sykkelen.
Alkathar
Fersk

Spørsmål rundt 2004 mod aprilia, trenger hjelp! :D

Legg innav Alkathar » 22 mai 2008, 13:19

OK, jeg har eid min aprilia lenge, vet ikke om noen husker men det var en hvit poggiali sykkel.

Som alle andre sykkler så er det alltid noe som ikke fungerer... Vel det skjer jo ting ved min sykkel og derfor må man jo spørre proffene (Slikke rompe til dere jaja) vel det har seg sann at mitt speedometer wire har røke, tror jeg... vel jeg var ute å kjørte alt fungerte fint, også stoppa vi i 5-10 min også satt jeg meg på sykkelen igjen.. Da var det ikke liv i speedometeret mitt og jeg antar at speedometer wire er gåent, kan det være noe annet btw? Og er det muligheter for å finne ut av det på egenhånd?

Jo så da tenkte jeg også at jeg skal kjøpe noe av pål igjen se :P Og da fant jeg dette:
http://www.pm-salg.com/product_info.php ... e72d81f525
http://www.pm-salg.com/product_info.php ... e72d81f525
Jeg er ikke akkurat en pro person på sykkler så jeg lurer rett og slett på hva er forskjellen og hvem skal jeg ta til min sykkel?

Har også ett problem til:
"Termometeret" forteller meg COLD nesten hele tida, noen ganger går han over på 70 også blir det cold også 50 blablablabla.. u know..
Er det noe jeg kan gjøre med dette? noe nytt jeg må bestille? :) Håper noen vet svaret ! =)

En liten ting til er jo at olje lampa mi lyser når jeg legger meg ned i svinger og slikt, stort problem? :P

Har oppkjøring 15 juni så alt må være i orden til da sjøH! :D hehe takk for alle svar, håper jeg ! :D

joda jeg har flere spørsmålL :O
Jeg lurer på om der jeg fyller olje, under sete, går til alle steder? far mi tror vi må ta av kåpene for å fylle girolja, er usikker jeg :P

Sykkelen min har jeg hatt som sagt i et par måneder og har aldri fylt på vann/frostvæske, er dette noe man burde gjøre ofte? er veldig usikker sjøh :O
Er det noe annet som er viktig å skjekke ofte på sykkelen som ikke jeg har nevnt? plis spørr meg... er så usikker, også er det så fin sykkel! :P

Kisses from me
Sist redigert av Motorduden den 22 mai 2008, 16:33, redigert 2 ganger totalt.
Begrunnelse: Flyttet til riktig kategori.
Næææ? gikk det for fort konstabel?

Brukeravatar
Even
Pensjonert admin/mod
MC: Aprilia RS 125
Sted: Hønefoss

Re: Spørsmål rundt 2004 mod aprilia, trenger hjelp! :D

Legg innav Even » 22 mai 2008, 13:22

Når oljelampa lyser når du legger deg ned, så er grunnen at du er på "kanten" til lite olje, så når oljetanken bikker, så lyser lampa! Og dette skjer bare når du legger deg ned til venstre?

Når du lurer på om det kan være noe annet enn wiren, så kan det være speedometer drevet, men det er liten sjangs på 04 modellen. Wire'n er nok årsaken :wink:
Aprilia RS 125 2005 RED
Bilde

Alkathar
Fersk

Legg innav Alkathar » 22 mai 2008, 13:25

ok, det hørs bra ut! :P vel jeg har jo også tenkt litt på når det lyser, har nettop fyllt og da reagerer den ikke så lett men det lyser noen ganger bare om den står på støtta med tennning... Vel da får jeg kjøpe wire da, har du noen aning om hvem jeg skal kjøpe? :)

Brukeravatar
PeeWee
Støttespiller
Sted: Ålesund

Legg innav PeeWee » 22 mai 2008, 14:21

Oljetanken under sete fyller du på med olje til motoren, jeg bruker motul 710. For å skifte girolje må du av med side kåpen, ikke noe særlig mer. Loffen har en fin guide til å skifte girolje under skifting av clutch elns. Finnes også en guide i manualen :)

Brukeravatar
HåkonR
Bronze
MC: Aprilia RS 125 gp-1
Sted: ski, akershus
Kontakt:

Legg innav HåkonR » 22 mai 2008, 14:37

Frostvæske kan fylles en gang i året. Da er du på sikre siden.
Aprilia rs 125 '02

Alkathar
Fersk

Legg innav Alkathar » 22 mai 2008, 15:28

ok, takk for svar :D

Hehe manualen mangler jeg så får vel bestille ny =) Hvor er det billigst? :P

Så teknisk sett kanskje jeg skal bytte frostvæske nå da? for å være sikker, vet jo ikke om forgie eier har gjort det i det siste så..

Men kan noen svare meg på de andre spørsmålene også ? :)

Brukeravatar
PeeWee
Støttespiller
Sted: Ålesund

Legg innav PeeWee » 22 mai 2008, 15:32

Trenger ikke kjøpe den, last den ned! http://www.mmra.org.uk/marci/rs125/RS12 ... Manual.pdf

Brukeravatar
Alecken
Gold
Sted: Florø

Legg innav Alecken » 22 mai 2008, 15:33

Det er mest sannsynlig wiren din som er ødelagt. Skru ut wiren fra drevet, da vil du finne ut av det. Det sitter en tempmåler på topplokket under tanken. Sjekk at koblingen sitter skikkelig på.
Tidligere admin/moderator

Alkathar
Fersk

Legg innav Alkathar » 22 mai 2008, 15:34

jøss, takk :D

Brukeravatar
Skaarud
Pensjonert admin/mod
Sted: Hadeland, Oppland
Kontakt:

Legg innav Skaarud » 23 mai 2008, 11:55

Det er nok wiren ja. Ved fremhjulet går det ut en svart wire, følg den opp til speedometeret og skru den ut fra baksiden av speedoet. Så kan du prøve å kjøre en tur bare for og få litt fart på framhjulet og se etter om wiren går rundt. Gjør den ikke det så er den gåen. Du kan evt. bare ta ut wiren fra framhjulet også (drevet) og inspisere den. Den skal være helt hel uten noe som helst skader, det kan godt hende den har knukket slik som min gjorde :D Og det skjedde også bare sånn plutselig! (Om du trenger wire, send en mail til Pål salg@pm-salg.com og si at du trenger en speedowire til RS 125. Letteste måten ;) )

Tempmåleren er nok bare dårlig kontakt ja, den sitter 5cm fra pluggen. Om den sitter skikkelig kan det hende at selve måleren er ødelagt.

Drit i oljelampa så lenge du vet du har olje på tanken, og det du fyller på under setet er motorolja. Skal du skifte girolja må du av med venstre kåpe og guiden som PeeWee snakket om:

Husk på at du ikke skal av med hele clutchen da, men bare tappe og fylle ny olje ;)

Du kan jo sjekke drev og kjedet, dekk, slark over hele sykkelen, bremseklosser bla.
Skal man bli god, må man ville bli god!

Brukeravatar
Øystein G
Bronze
MC: Aprilia Rs125 '07 Black
Sted: Beitostølen
Kontakt:

Legg innav Øystein G » 24 mai 2008, 16:28

Jeg tok ikke av noen kåper da jeg skifta olje ;)
Men klippa til en flaske sånn at det rant ut. Kan være kjekt med en person til å hjelpe deg med å fylle på igjen..
Men jeg veit ikke om det er like lett på modellene under 06 :S
Bilde
Fp ++

Vintager
Støttespiller
Sted: Askim
Kontakt:

Legg innav Vintager » 18 sep 2008, 18:47

Siden det var litt om speedometerwire her så tar jeg spørsmålet mitt her. Er det noen som vet hvordan jeg får ut speedowirern fra "hjulet", vet ikke hva det heter. Takk
What the...

Gå tilbake til «Hjelp meg»