Når man ser tilbake på det så var det jo utrolig kjedelig, men jeg kan ikke skylde på noen andre enn meg selv! Jeg bestemte meg raskt for at sykkelen var totaltskjært og begynte å leke med tanken om å sette på Polini kit eller kanskje til og med kjøpe en Rotax 257 (da skulle jeg ev. hatt sykkelen noen sesonger til). Jeg tok kontakt med Lars som hadde 1 modifisert Polini 154ccm sett liggende. Han hadde flere vanlige også, men jeg bestemte meg raskt for at jeg måtte bare ha det modifiserte kittet. Lars sa at fordelene var at merkbare så og si over hele registeret. Mindre "lagg" når eksosventilen heiser seg, og nærmere 3-4hk mer på topp enn vanlig Polini hvis den er stilt perfekt. Dermed var det bare å punge ut! Sylinderkittet har ligget i esken sin gjennom stort sett hele vinteren da jeg ikke har hatt "ork" til å skru på sykkelen i en kald garasje. Slush i pungen...
Her ligger Polini kittet i esken sin
Jeg har desverre ingen bilder fra selve demonteringen, men motoren ligger nå i deler. Jeg har brukt White-Spirit og trykkluft for å rengjøre motorblokkene og er ganske fornøyd med resultatet. Har valgt å konsentrere meg om "innsiden" av blokkene, altså girkassen og veivhuset.
Her ser dere venstre side av blokka. Med nye veivlager
Høyre side av blokka med Startermotor
Som dere kan se ble girkasse og veivhuset ganske rent innvendig av den lille "dusjen". Det er viktig å tørke vekk rester av White spirit'n for å ikke skape overflaterust.
Det nye veivlageret er montert på veiva så får den ikke helt på plass enda, trenger nye oil seals.
Her holder jeg veiva inntil blokka for å illustrere.
Som nevnt mangler jeg oil seals, så jeg får ikke begynt å sette den sammen før jeg får disse. Men tenkte jeg skulle dele bildene mine med dere allikevel
Nyvasket veiv
Veivhus og vannpumpedrev (legg merke til det nye veivlagret)
Hørte noen spurte hvor i motoren balanseloddet ligger, på bildet nedenfor ser dere et lager opp i venstre hjørne, her skal balanseloddet sitte.
Nederst på dette bildet ser dere også shalteren. Altså en del av girskiftmekanismen, dere kan sikkert se "sporene" i den, som skyver skifterne i et bestemt mønster for å flytte girdrevene i ønsket posisjon.
Like over girshalteren ser dere et annet lager der du faktisk kan se ut av blokka, her sitter skal girdrevene sitte på rekke, og denne "akslingen" går ut av blokka på høyre side. Dette er akslingen hvor du fester fordrevet ditt.
helt til venstre i bildet her ser dere veivhuset, uten veivlager.
Girkassa
Her har jeg prøvd å illustrere hvor balanseloddet sitter.
Balanselodd, posisjonering
Slik ser det ut:
Balanselodd
Her er et bilde av girdrevene, det er altså den akslingen med de største drevene. Hvis du ser helt til høyre på denne akslingen er det bittelitt overflaterust, her skal fordrevet ditt sitte, altså på utsiden av blokka.
Girdrev
Her ser dere shiftergaflene, disse er det som flytter drevene slik at du "skifter gir". Skal prøve å illustrere senere.
Shiftforks
For å nå bevege oss litt videre, se for deg at girkassen er satt sammen, veiven er i veivhuset (altså hjemme
Clutchen består av to hoveddeler. Dette er en helt vanlig "basketclutch".
Clutchbasket
I denne clutchbasketen er det 6 lammeller og 6 metallskiver. Her ser du også trykkplaten, presisjonsplaten og "rammen" som clutchplatene glir på.
Clutch
Jeg skal lage en "guide" over hvordan denne clutchen fungerer, når jeg finner tid til det
Her ser dere hele motoren i deler
Rotax 122
Her ser dere høyre delen av motorblokka, på utsiden. Til høyre i bildet her finner du dynamoen og til venstre kjedekassen.
Skal ta flere bilder etterhvert som jeg setter sammen motoren, dette var alt jeg hadde til nå, men for moro skyld tenkte jeg at jeg kunne legge ut noen bilder av ny sylinder vs gammel.
ny sylinder vs gammel.
Nytt stempel VS gammelt
Og for dere som er interressert, her kan dere se forskjellen på str. på en 28mm org. forgasser (roundslide) og en 34mm Dell'Orto VHSB (flatslide).
Flere bilder kommer senere! Håper noen syns det er interressant

Mitsubishi Eclipse GS '97