Hvor går jeg for å ordentligt takst?

Generelt om motorsykkelverden + diskusjoner om alle sykler som Aprilia ikke har produsert. Alt innenfor tohjulingverdenen, fra 50 cc og oppover!
Brukeravatar
torvald
Webmaster
MC: Aprilia RS 125, 05mod
Sted: Tau, Rogaland
Kontakt:

Hvor går jeg for å ordentligt takst?

Legg innav torvald » 22 jul 2008, 12:47

Dagen var i sist uke, klokka lå i skumringen, torvald var ute å kjørte, rådyret var ute å gikk tur - og der smalt det.

Hehe, det gikk heldigvis uhyret godt. Selv om det var grusveg, så var det ett rett strekke - så sykkelen tok mer skade av det enn det jeg gjorde. Har full kasko, og siden det var påkjørsel av dyr - så var det visst ikke snakk om egenandel heller. Jeg har fått ett skadenummer og beskje om å gå til ett autorisert verksted for å få sykkelen taksert.

Bildet er noe dårlig, fordi det har regnet og vannet skjemmer bort alle ripene. Hele sidekåpa er oppskrapt samt speil, frontkåpe, syrelodd, bremsehendel, og fothvilere - det vanlige.

Jeg er redd for hvis jeg går til lokale verksteder, som ikke har noe spessiel mc-erfaring, at dem vil undervurdere plasten i kåpene og ikke gi meg en noen hundrelapper - satt på spissen.

Har det noe for seg og dra "inn til byen" og finne autorisert aprilia-verksted hvor sidekåpe koster bortimot 7k, eller plukker dem alle fra en deleliste med Aprilia RS 125 som overskrift? Hva lønner seg?

Vi snakker om Stavangerområdet.

Takker for alle innspill. :)
er en person som vet ganske mye om svært lite og som fortsetter å lære mer om mindre og mindre inntil jeg omsider vet så godt som alt om ingenting.

Brukeravatar
Sucu
Bronze
Sted: Hadsel,Nordland

Re: Hvor går jeg for å ordentligt takst?

Legg innav Sucu » 22 jul 2008, 13:17

Søren hvor kjipt!
Bilde

Brukeravatar
torvald
Webmaster
Kontakt:

Legg innav torvald » 22 jul 2008, 13:30

Hehe, ja, svir i mer enn bare skinka det der.

Min første trynings på sykkel, etter snart to år på hjul. Ganske skremmende hvor fort det kan gå galt. Er glad det gikk så godt som det gikk - og jeg vil absolut si at det sitter igjen som en kjempe oppvekker. Man tenker seg om to-tre-ganger ekstra etter en sånnen sammenstøt. ^^,
er en person som vet ganske mye om svært lite og som fortsetter å lære mer om mindre og mindre inntil jeg omsider vet så godt som alt om ingenting.

Brukeravatar
Sucu
Bronze
Sted: Hadsel,Nordland

Legg innav Sucu » 22 jul 2008, 13:34

Ja, det er jo sant.

Angående den takseringa, ville jeg dratt på et skikkelig aprilia-veksted. i og med at du har full kasko. Deretter må du høre om det lønner seg å ta på kaskoen, eller bare gjøre det selv.
Bilde

Brukeravatar
torvald
Webmaster
Kontakt:

Legg innav torvald » 22 jul 2008, 13:53

Jeg håpet at jeg kunne få den taksert, da hva det vil koste i både deler og arbeid (verkstedtimer) for å få det fiks ferdig, og deretter be om å få lov å kjøpe inn deler selv, og fikse det selv. Så kjøper jeg i ettertid av Pålarn eller noe, og har noen ekstra kroner å gå på for å gjøre jobben selv. Er ikke dette mulig? Noen som har gjort det selv?

Brukeravatar
PeeWee
Støttespiller
Sted: Ålesund

Legg innav PeeWee » 22 jul 2008, 15:08

Jeg gikk til en takst mann, han så på alle delene som var ødelagt og skrev det ned. Absolutt alt som var ødelagt, riper på lyddemperen, kåper, mine klær, gir pedal, blinklys, alt. Han sendte listen til lokal aprilia forhandler og han fant prisen på delene. Etter det måtte jeg vente til skyldspørsmålet ble oppklart. Hvis jeg var skyldig ville alle delene bli bestilt fra forhandleren. Hvis jeg var uskyldig, som jeg var, fikk jeg utbetalt penger. Da for arbeid også.

Min sykkel fikk skadet bakkåpen, side kåpen og frontkåpen omtrent like mye som du har fått skadet dine kåper. De ble sett på som ødelagte og jeg fikk ny pris for de.

Anbefaler enten å dra til en takst mann eller aprilia verksted.

Kan røpe at det som ble ødelagt med meg(se min tråd), kostet det 20 000kr for delene, uinkl moms. Jeg fikk totalt utbetalt litt over 30 000 kr. Altså, rundt en 4-5k for arbeid :mrgreen: Da får jeg lakket kåpene for rundt 5-6k og kjøpt øvrige deler for å få den strøken igjen for ca. 4k. En tjener alså litt på det :roll:

Brukeravatar
torvald
Webmaster
Kontakt:

Legg innav torvald » 22 jul 2008, 15:13

Så du fikk utbetalt alt i form av kroner, og bestilte deler og gjorde jobben selv? Hvor mye fikk du forresten?

EDIT: Der endret du litt på posten din ja. Jøsses, dette hørtes jo morro ut. Heheh. :P

Brukeravatar
PeeWee
Støttespiller
Sted: Ålesund

Legg innav PeeWee » 22 jul 2008, 15:30

Tok rundt 1 måned før jeg fikk pengene på konto(min fars konto, da forsikringen er i hannes navn). I mellomtiden kjøpte jeg alle delene som måtte skiftes, lakkeringen skal gjøres snart. Har gjort alt selv hittil. Er jo lette saker å bytte ut dette :P

Har ikke trengt å vise noen kvitteringer. Har IF kasko. Hun som "kjørte på meg" hadde en eller annen bilforsikringsgreier som fulgte med bilen elns. :P

Gå tilbake til «MC generelt»