Lys problemer og hvor ofte "skifte" 2-takt olje?
Lys problemer og hvor ofte "skifte" 2-takt olje?
Jeg kjører Aprilia RS 125 02.
Jeg kjøpte den for ca 3 månder siden og er min andre Aprlila RS, men problemet er at lyktene står HELT skeivt til venste og den lyser veldig skrått. Hvordan fikser jeg dette, en "lettvint" måte og ordne nette problemet på?
Hvor ofte skifter dere 2T-ojla? Jeg må fylle på ca 1 gang i uka så tror det er litt lekasje, har sett noe uder sykkelen på varmere dager.
Jeg kjøpte den for ca 3 månder siden og er min andre Aprlila RS, men problemet er at lyktene står HELT skeivt til venste og den lyser veldig skrått. Hvordan fikser jeg dette, en "lettvint" måte og ordne nette problemet på?
Hvor ofte skifter dere 2T-ojla? Jeg må fylle på ca 1 gang i uka så tror det er litt lekasje, har sett noe uder sykkelen på varmere dager.
Allex Equal Dyslektiker..yeah, prøv og les hva jeg skriver 2 ganger 
Re: RS | lys problemer
Hørest neste ut som att reflektorene har "hoppet" av de "stryekulene" de sitter på inne i lykta..
Kikk inn i frontkåpa, bakpå lykta er det 3 stjerne "gull" skruer. Desse skal reflektorene inni henge fast i, gjør de ikke det brude du kunne ta av gummien bak pæra og dra de på plass
Kikk inn i frontkåpa, bakpå lykta er det 3 stjerne "gull" skruer. Desse skal reflektorene inni henge fast i, gjør de ikke det brude du kunne ta av gummien bak pæra og dra de på plass
=)
- General-Billy
- Wannabe admin
- Sted: Northern Norway
Skifte 2 t oljen? Du mener giroljen du. 2 T oljen på blir forbrent i sylinder og da må man fylle på.
[X] BMW 325D E92, 11
[X]Audi A3 1,8TQ 00
[X] Aprilia RS 125 07
[X]Audi A3 1,8TQ 00
[X] Aprilia RS 125 07
det kommer jo helt ann på hvor mye du kjører og hvordan oljepumpa er stillt, men det hørtes litt mye ut ja...kanskje d er på tide og skifte slanger..
Aprilia RS250 1998mod.
(X) :Aprilia RS125 SBK black 2003mod.<3

- Øystein G
- Bronze
- MC: Aprilia Rs125 '07 Black
- Sted: Beitostølen
- Kontakt:
Når jeg kjører en del må jeg bytte hele tia, men jeg trur jeg har stilt oljepumpa på litt for mye. Også drikker den bensin :O

Fp ++
Fyll rett i tanken folkens, så slipper dere at oljetanken tetter seg og sykkelen skjærer seg.
Nå:
Aprilia RS 125 2001mod 34hk
Aprilia RS 125 2004mod 98 kåper! =)
Suzuki tsx 89mod
Eks:
Aprilia RS 125 2003mod, Honda nsr 97mod, Sachs xtc 99mod, Honda nsr 90mod, Honda cbr 125 2004mod, Honda mtx 50 90mod
Suzuki tsx 89mod
Eks:
Aprilia RS 125 2003mod, Honda nsr 97mod, Sachs xtc 99mod, Honda nsr 90mod, Honda cbr 125 2004mod, Honda mtx 50 90mod
- Øystein G
- Bronze
- Kontakt:
Jeg brukte å gjøre det, men nå må jeg fylle så mye bensin hele tia så jeg får aldri gjort det. Har heller aldri med meg olje :S

Fp ++
Sparer penger på det! Litt dumt å skjære bare fordi man ikke gadd å fylle rett i tanken.
Nå:
Suzuki tsx 89mod
Eks:
Suzuki tsx 89mod
Eks:
- Øystein G
- Bronze
- Kontakt:
Joda, men satser på att pumpa holder
Ellers blir jeg visst nødt til å kjøpe polini 

Fp ++
Hvis du bytter mellom forskjellige oljer så danner det seg et lag med noe dritt neddi olje tanken som tetter den... Husk at det er ikke alltid bare sylinder som går føyken når du skjærer. 
BMW e36 cab 1998
VW Polo 1994
BMW 520
Mercedes 230TE
Aprilia RS 125 RSF
[X] Jeep Cherokee
[X] Mercedes c180
[X] VW Golf 1994
[X] BMW E21 323 cab 1978
[X] BMW 318is coupe
[X] Mercedes 230TE
[X] VW Corrado G60 x4
[X] Yamaha DTR 50 x2
[X] Sachs Madass 150
[X] Aprilia RS 125 x3
VW Polo 1994
BMW 520
Mercedes 230TE
Aprilia RS 125 RSF
[X] Jeep Cherokee
[X] Mercedes c180
[X] VW Golf 1994
[X] BMW E21 323 cab 1978
[X] BMW 318is coupe
[X] Mercedes 230TE
[X] VW Corrado G60 x4
[X] Yamaha DTR 50 x2
[X] Sachs Madass 150
[X] Aprilia RS 125 x3
Hva har dette med emne å gjøre? (lys problemer)
Han skriver selv att det er OT, vel da får han skrive det en plass der det er "topic"!
Svar til tråd eller ikke skriv!
Han skriver selv att det er OT, vel da får han skrive det en plass der det er "topic"!
Svar til tråd eller ikke skriv!
=)
- Christian
- Gold
- MC: 2004 Aprilia RS125
- Sted: Florø
- Kontakt:
Re: Lys problemer og hvor ofte "skifte" 2-takt olje?
Ingen spørsmål i desse trådene er off-topic visst trådstarter spør om det i førstepost, dette er noe han lurer på og vil ha svar på. Endret.
2004 Aprilia RS 125 Free Power
- Even
- Pensjonert admin/mod
- MC: Aprilia RS 125
- Sted: Hønefoss
Problemet er "enkelt" og greit det samme som jeg hadde... Inne i lykte de så har reflektoren hoppet av sporene! For å fikse dette må du av med frontkåpa og skru ut lykta bakfra!
Da står du igjen med en "uåpnbar" lykt. Så du må fjerne all silikonen rundt kanten på baksiden (mye jobb). Dette kan ta veldig lang tid, men vær hardhendt. Lykta blir ikke ødelagt og denne biten av lykta er ikke synlig ellers (om du skulle klare å lage noen småhakk/riper). Bruk gjerne skrutrekker og en skikkelig kniv for å få vekk all silikonen.
Når dette er gjort vil du antagelig finne en løs metallbit, et løst "feste", løs reflektor og resten sitter fast. Metall biten skal stå nede på 2 "tupper" som er på reflektoren for fjernlys. Lett å se hvor den skal stå. Så fester du lykta!
Om du er lazy setter du sammen lykten på vanlig måte igjen nå, men det vil ikke lønne seg i lengden. Fordi festesystemet i lykta er for dårlig! Finn noen "litt for store" skruer og skru ned i plasten på midten av disse hvite festeknottene. det er ingen gjenger, så du må kline på med et sterkt lim (fylle sprekkene rundt). Dette gjør at de hvite knottene blir "presset" utover, slik at den ikke hopper av igjen!
Litt vanskelig å forstå hva jeg mener her og nå, men så fort du setter igang vil du skjønne;)
Lykke til!
Da står du igjen med en "uåpnbar" lykt. Så du må fjerne all silikonen rundt kanten på baksiden (mye jobb). Dette kan ta veldig lang tid, men vær hardhendt. Lykta blir ikke ødelagt og denne biten av lykta er ikke synlig ellers (om du skulle klare å lage noen småhakk/riper). Bruk gjerne skrutrekker og en skikkelig kniv for å få vekk all silikonen.
Når dette er gjort vil du antagelig finne en løs metallbit, et løst "feste", løs reflektor og resten sitter fast. Metall biten skal stå nede på 2 "tupper" som er på reflektoren for fjernlys. Lett å se hvor den skal stå. Så fester du lykta!
Om du er lazy setter du sammen lykten på vanlig måte igjen nå, men det vil ikke lønne seg i lengden. Fordi festesystemet i lykta er for dårlig! Finn noen "litt for store" skruer og skru ned i plasten på midten av disse hvite festeknottene. det er ingen gjenger, så du må kline på med et sterkt lim (fylle sprekkene rundt). Dette gjør at de hvite knottene blir "presset" utover, slik at den ikke hopper av igjen!
Litt vanskelig å forstå hva jeg mener her og nå, men så fort du setter igang vil du skjønne;)
Lykke til!
Aprilia RS 125 2005 RED

Godt mulig, jeg har svært liten erfaring med Rotax-motorer. Men det er uansett ikke nødvendig å gjøre det mer komplisert enn det er.
- Christian
- Gold
- MC: 2004 Aprilia RS125
- Sted: Florø
- Kontakt:
Oljepumpen på Rotax 122/123 styrer bare 2-takts oljen, den har overhode ingenting med girolja å gjøre. Men er ikke dette off-topic? Er ikke dette trådstarter vil ha svar på!
2004 Aprilia RS 125 Free Power
-
titan768
- Nysgjerrigper
- MC: Aprilia RS125 Tetsuya '98
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Jeg fyller 2taktsolje ca. hver fjerde bensintank, og kjører 15-18 mil per tank. Det gjør jeg nok ikke på en uke, men en gang hver 2-3 uke går det nok en oljeflaske ja.. (Oljetanken er på 1,4l, lyset begynner å lyse når det er igjen 0,35l i følge manualen)
EDIT: Får legge til at jeg kjører uplombert - har vel rundt 30 hester.. Det har mye å si på hvor mye bensin du bruker, og med støre bensinforbruk følger større oljeforbruk
EDIT: Får legge til at jeg kjører uplombert - har vel rundt 30 hester.. Det har mye å si på hvor mye bensin du bruker, og med støre bensinforbruk følger større oljeforbruk
Det du sier der er feil. Sålenge man bruker oljepumpa og etter det jeg vet blir ikke den stilt ned når sykkelen blir gjort om til norske regler (15hk)
Så dermed vil sykkeln bruke akuratt like mye olje FP som Norsk orginal. Kan hende den faktisk bruker mere orgianl pga. att man må ha mere gass hele tiden (oljepumpa blir regulert av gassvaiern)
Så dermed vil sykkeln bruke akuratt like mye olje FP som Norsk orginal. Kan hende den faktisk bruker mere orgianl pga. att man må ha mere gass hele tiden (oljepumpa blir regulert av gassvaiern)
=)
Er ikke oljepumpa stillt på litt mindre i norge enn fp?
Aprilia RS250 1998mod.

Takk for mange gode svar
spessielt Even kanskje
Uansett, så har jeg stilt på Olje Pompa nå og har ikke byttet enda så det ser ut til og virke.. Har ikke sjært den heller enda, men får se om den ikke tar inn "for lite" anyway takk for svar som sagt
- Allex
Uansett, så har jeg stilt på Olje Pompa nå og har ikke byttet enda så det ser ut til og virke.. Har ikke sjært den heller enda, men får se om den ikke tar inn "for lite" anyway takk for svar som sagt
- Allex
Allex Equal Dyslektiker..yeah, prøv og les hva jeg skriver 2 ganger