Veiviser for å skifte sylinder 125 RS

Kategorien for alle Aprilia 125 ccm
Shadz
Nysgjerrigper

Veiviser for å skifte sylinder 125 RS

Legg innav Shadz » 12 sep 2008, 14:57

Hei folkens.

Jeg klarte å skjære RS'n min for en månde siden, nå har jeg fått de nye delene "orginal sylinder kit".

Nå skal jeg skifte om fra den ødelagte sylinderen til den nye, men jeg har noen spørsmål jeg veldig gjerne vil ha noen svar på og kanskje noen bilder?
Hvertfall, jeg har ikke skrudd av en sylinder på en RS 125 men jeg har vært borti AM6 motoren så jeg vet hva det går i.

Det jeg vil ha noen svar på er følgene.

1. Når jeg skal ha av selve sylinderen er det ganske vanskelig å komme til på mutterene i bunnen. Er det noen som vet hvilket verktøy som eigner seg best til å få disse av? (Denne er viktig)

2. Det er en slags "BRO" fra den ene siden av rammen og gjennom sylinderen og bort i andre siden av rammen på en måte slik " |---O---| " (rundinger skal forestille sylinderen sett ovenfra.) Må denne fjernes for å få løs sylinderen?

3. Hvordan vet jeg hvilken stempel ring som skal være oppe og nede på stemelet?

Det var alt jeg kom på i farten, men hvis det er noe dere vil legge til eller noe sånn så gjør det... og som sagt, bilder hjelper bra på

MvH Meg ^^

er det noen tråd fra før?

Brukeravatar
HåkonR
Bronze
MC: Aprilia RS 125 gp-1
Sted: ski, akershus
Kontakt:

Legg innav HåkonR » 12 sep 2008, 15:32

1. Fastnøkkel nr.11.
2. Ja.
3. Tror ikke det har noe å si.

:D
Aprilia rs 125 '02

Shadz
Nysgjerrigper

Legg innav Shadz » 12 sep 2008, 16:56

Okei, men jeg var ute å så iste at det var jo bare stress å ha den "broen" på... er det noe man er nødt til å ha på?

takk for svar foresten

Shadz
Nysgjerrigper

Legg innav Shadz » 12 sep 2008, 16:58

lurte også på, at når jeg tk av toppen på den ødelagte rant det masse blå kjølevæske... Er det viktig at jeg fyller på akkurat sånn kjølevæske eller holder det med vann?

Brukeravatar
HåkonR
Bronze
MC: Aprilia RS 125 gp-1
Sted: ski, akershus
Kontakt:

Legg innav HåkonR » 12 sep 2008, 17:36

Den "broen" holder motoren i ramma, så ja, det er en nødvendig del ;)

Du burde nok tappet kjølevæsken før du skrudde av toppen, men ja du skal fylle på blå kjølevæske etter du har satt på ny sylinder. Koster 29 kroner på thosov for en liter med konsentrert kjølevæske. Kjøp den blåe! Viktig. Du skal ha 50% kjølevæske og 50% vann hvis du kjøper konsentrert.
Aprilia rs 125 '02

Brukeravatar
PeeWee
Støttespiller
Sted: Ålesund

Legg innav PeeWee » 12 sep 2008, 22:47

1. Som HåkonR sa, fastnøkkel nr 11.

2. OM jeg ikke tar helt feil, er det den "broen" som holder sylinderen rett over innsuget(mellom forgasser og sylinder)? Festet med 4 skruer, umbrako? Denne må isåfall vekk. Jeg tok en treklosse og kakket forsiktig på den, helt til den var ute av veien. Dette etter at bolten igjenom sylinderen er fjernet :lol:

3. Stempelringene er like, men det er et lite symbol på stempelringen, dette skal peke oppover. Ellers er det lurt å ta den nederste ringen først også den over.

-Bruk moment om du har det! Spesielt på toppen.
-Legg håndkle eller noe nedi veiv huset så snart du løfter sylinderen opp. Du vil ikke ha noe nedi der!
-Ta deg god tid, ikke stress.
-Smør delene veldig godt med olje!!

Du kan bruke vann. Eneste som er med kjølevæske, er at den ikke fryser(ting blir ødelagt da) og at alger ikke gror i systemet og gjør det tett. NÅr du tapper ut kjølevæsken, bruk tømme skruen i bunnen.

Shadz
Nysgjerrigper

Legg innav Shadz » 13 sep 2008, 04:03

Hva med spoon og sånn?`hvordan sjekker jeg at det ikke ligger noe spon å drit som kan komme opp når jeg har sotte på det nye kitet?
Det hadde jo vært kjipt om jeg skjærte den på nytt rett etter jeg hadde fikset den

Noen råd om hva jeg kan gjøre for å sjekke det evt tømme den?

Brukeravatar
PeeWee
Støttespiller

Legg innav PeeWee » 13 sep 2008, 08:12

Hvor skal du tømme? Det skal ikke være noe steiner/spoon eller noe, noen plass der.

Vet du hvorfor den første skjærte seg? Hvis du ikke vet det, er det ikke vits å sette på en ny en ...

Shadz
Nysgjerrigper

Legg innav Shadz » 13 sep 2008, 10:53

Nei altså tenkte siden den skjærte seg sant. Så kan det hende at det er noe spon nede med veiven. Så når jeg får på den nye sylinderen så kommer spon opp var veiven.

Shadz
Nysgjerrigper

Legg innav Shadz » 14 sep 2008, 18:09

Noen som skjønner hva jeg mener? Liksom, kan det ha kommet spon ned i veiven? Hvordan får jeg rensket det uten ta ut hele motoren?

Brukeravatar
PeeWee
Støttespiller

Legg innav PeeWee » 14 sep 2008, 19:28

Skjønner hva du mener, men usikker på om det er noe der. Kan selvfølgelig ligge noe der da. En kompis av meg mistet en slik låsering, liten en, nedi der. Han fylte opp med girolje, og da fløt den opp. Når han startet den skulle den vistnok ha rykt noe inni granskaugen, men funker enda da ... Fyren er ikke helt stabil, så vet ikke om det er lurt å gjøre det slik.

Brukeravatar
inunf
Admin
Sted: Molde
Kontakt:

Legg innav inunf » 14 sep 2008, 19:34

Prøv med trykkluft? Om du mangler biter av det gamle stempelet så har de nok gått ut gjennom eksosen. Hadde de lagt i veivhuset hadde du merket det.

Gå tilbake til «125 ccm»