Rusk på ca. 7k
- Magnus
- Vaktmester
- MC: RS250 banesykkel en dag?
- Sted: UMB
- Kontakt:
1. Lad batteriet. Batteriet har sikkert stått stille og blitt kald i vinteren. Solenoiden trekker en god del strøm fra batteriet, har ikke batteriet nok spenning, vil sykkelen din føles helt fremmed siden eksosventilen ikke vil åpne seg.
2. Sørg for at eksosventilen/solenoiden er riktig stilt. Vandringen skal være følgende:
Sørg for at dette er riktig stilt først som sist. Da må du sørge for at i åpnet stilling så ligger eksosventil bladet parallellt med eksosporten. For å være sikker på dette må du ta av potta og kjenne inni. Still på mutterne på solenoiden slik at når du drar solenoiden helt inn, så skal bladet ligge vannrett med utblåsningen til eksosanlegget.
3. Sørg for at eksosventilen er riktig smurt. Først fjerner du sot på bladet med bensin, deretter bruker du WD40 og sprayer bladet med det.
4. Når du har gjort alt dette, kan du eventuelt dyse ned.
2. Sørg for at eksosventilen/solenoiden er riktig stilt. Vandringen skal være følgende:
Sørg for at dette er riktig stilt først som sist. Da må du sørge for at i åpnet stilling så ligger eksosventil bladet parallellt med eksosporten. For å være sikker på dette må du ta av potta og kjenne inni. Still på mutterne på solenoiden slik at når du drar solenoiden helt inn, så skal bladet ligge vannrett med utblåsningen til eksosanlegget.
3. Sørg for at eksosventilen er riktig smurt. Først fjerner du sot på bladet med bensin, deretter bruker du WD40 og sprayer bladet med det.
4. Når du har gjort alt dette, kan du eventuelt dyse ned.
- oppdatert mars 2009
Klarer du å el-starte den eller må du trillstarte hver gang du skal ha start på den?
Det med batteriet har MYE å si. Jeg kjørte en tur her for ikke så lenge siden. Batteriet var så svakt at knapt blinklysa fungerte. Måtte trillstarte den.. men jeg tenkte jo selvfølgelig ikke noe mer over det og tok meg en tur. Kom opp i kinnveien (liten strekke oppi her) og ga på! Sykkelen drog helt fint til el.ventilen åpnet seg da begynte hele sykkelen å rykke og lysene ble svakere og svakere. Til slutt forsvant alt lys
Satte i nytt batteri denne uken og da funka den akuratt som den skal! Så jeg tipper det er der problemet ligger.
Det med batteriet har MYE å si. Jeg kjørte en tur her for ikke så lenge siden. Batteriet var så svakt at knapt blinklysa fungerte. Måtte trillstarte den.. men jeg tenkte jo selvfølgelig ikke noe mer over det og tok meg en tur. Kom opp i kinnveien (liten strekke oppi her) og ga på! Sykkelen drog helt fint til el.ventilen åpnet seg da begynte hele sykkelen å rykke og lysene ble svakere og svakere. Til slutt forsvant alt lys
Tidligere admin/moderator
- AndreasM
- Veteran
- Sted: Klett, Trondheim, Norway!
- Kontakt:
Okay, Update;
Har blåst rent hele sylinderen, var ca 1 meter med sot i kanalen til ventilen.
Men problemet med at den hakker og ikke akselereer mere etter 7k er fortsatt tilstede (den klarer å jobbe seg over 7k viss man er litt tolmodig). Sjekket pluggen etter kjøring, og den virket veldig bløt. Står på 135 plugg. Ryker noe sinsvakt av den, så tror det blir for mye olje. Skudde inn den lille skuren på forgasseren og derreter 2,5 ganger ut.
Tips?
Har blåst rent hele sylinderen, var ca 1 meter med sot i kanalen til ventilen.
Men problemet med at den hakker og ikke akselereer mere etter 7k er fortsatt tilstede (den klarer å jobbe seg over 7k viss man er litt tolmodig). Sjekket pluggen etter kjøring, og den virket veldig bløt. Står på 135 plugg. Ryker noe sinsvakt av den, så tror det blir for mye olje. Skudde inn den lille skuren på forgasseren og derreter 2,5 ganger ut.
Tips?
- Magnus
- Vaktmester
- MC: RS250 banesykkel en dag?
- Sted: UMB
- Kontakt:
Forgasser nålen bestemmer hvor mye bensin du får gjennom hele registeret. Nålen henger i senteret av forgasserstempelet, og den kan flyttes opp eller ned. Dersom den flyttes ned vil den få mindre bensin, flyttes nålen opp vil den få mer bensin. Når du gir gass løftes forgasserstempelet og nålen, og det strømmer mer bensin gjennom nålekanalen.
Fremgangsmåte for Dellorto PHBH 28:
Skru ut de to boltene på toppen av lokket på forgasseren. Når du da drar av lokket på forgasseren henger forgasserstempelet på. Nålen er inni forgasser stempelet. Dra tilbake "fjøra", og løft forgasserstempelet slik at vaieren kommer i det hullet som det går ann å dra den ut av. Det er også en skive du må flytte på, og under der ligger nålen.
Fremgangsmåte for Dellorto VHSB 34-LD:
Skru topplokket fysisk av, og ta ut det som henger på vaieren. Bruk en tier-nøkkel til å skru ut gullbolten på toppen av forgasserstempelet for å komme til nålen.
Nålen henger i et klips. Skal du ha mindre bensin, ønsker du å flytte nålen et hakk ned i gasseren. Tenk logisk, hva må du gjøre da? Stikkord: Motsatt! Ja, da må du sette klipset på nålen i et hakk høyere. For mer bensin, sett klipset på nålen i et hakk lavere.
- oppdatert mars 2009
- AndreasM
- Veteran
- Sted: Klett, Trondheim, Norway!
- Kontakt:
Da har jeg funnet problemet!=D
Sylinder og stempel er sjært
Tok fingeren inn i eksos"utgangen"? og da kjente jeg at stempelet var kjilt seg rimelig godt inn i sylinderen=0 Skal ta den av for og se hvor store skadene er. Skal ta bilder så dere får se=) Hehehe...
Sylinder og stempel er sjært
Aprilia RS 125..
-Polini 160 -Elektronisk eksosventil
-Dellorto 34mm flatslide -Carbon reed's
-Powerfilter -Giannelli effektanlegg
-Polini 160 -Elektronisk eksosventil
-Dellorto 34mm flatslide -Carbon reed's
-Powerfilter -Giannelli effektanlegg