Jeg har da sittet og skrevet en guide for folk som kjøper forgasser uten vakumnippel! Vakumnippel skal egentlig være på forgasseren for RS125 2006- modellene, da disse trenger det for å få bensintilførsel. Men somsagt noen kjøper forgasser uten vakumnippel, men ingen ting og frykte. Da kan dere ta i bruk denne guiden. De fleste som har bruk for en slik guide har kjøpt seg større forgasser. Dette gjelder ikke bare RS125 sine forgassere, så flere kan ta i bruk denne (bildene tatt fra min RS125 2006).
Jeg har selv gjort dette, så dersom dere har problemer er det bare å spørre!
FOR RS125 EIERE!
Vakumnippel på forgasser hører somsagt til RS125 2006- modellene, så dersom du har RS125 -2005 trenger du ikke denne guiden da de ikke har vakumtilførsel. Bare så folk med 2005- RS125 ikke tar feil, skriver dette da dette er et apriliaforum der de fleste har RS125.
- Borr (finn passe størrelse)
- Borremaskin
- Nippel med gjenger (som passer vakumslangen)
- Lim (sterk lim som tåler vann osv. "Dobbeltube lim" er god)
- En hjelper.
- Verktøy til å skru av de nødvendige delene.
- Ny forgasser med passende nytt innsug
- Nytt innsug
(Tekst for hvert bilde vil stå over bildet!)
Først av alt demonterer du tanken.

Også lurt å ta av kåper når du skrur, da det er lett å miste noe over dem som kan skape riper. Da vil det se noe slik ut:

Ta først av den store luftfilterbosken/lille powerfilteret, og demonter den gamle forgasseren. Forgasseren vil se ca. slik ut:

Demonter innsuget. Innsuget vil se ca. slik ut:

Slik som dette vil innsuget se ut når du får det ut:

Slik som dette vil det se ut når du har tatt av luftfilteret, forgasseren og innsuget:

Slik vil forgasseren se ut dersom den ikke har vakumkran (34mm forgasser fra Dell'Orto uten vakumkran, til høyre). Forgasseren vil bare ha nippler der bensin og olje skal kobles til.

Men siden det ikke er vakumkran på forgasseren du skal bruke så må du borre hull i innsuget, slik at den kan få vakum derfra og la bensinen renne fra tanken og ned i forgasseren. Finn en passe stor nippel m/gjenger som passer slangen sitt hull, pass på at den sitter skikkelig når du skal finne nippel. Deretter finner du en borr som er på størrelse med nippelen. Så kan du begynne borringen. Vær obs på at mange innsug er laget av myk gummi, i motsetning til noen som er laget av hard gummi. Dersom den er laget hard gummi trenger du kanskje bare borre en gang med passe stor borr. Men har du innsug laget av myk gummi (slik som meg) så er det kanskje lurt å gå opp noen hakk for at nippelen skal passe.
Når du har gjort slik som jeg har sagt ovenfor, kan du begynne å lime litt rundt gjengene på nippelen. Så prøver du å lime litt i hullet, men ikke la det komme på innsiden! Når du har gjort det så prøver du å skru nippelen så godt inn som mulig. Og limer rundt hullet og nippelen. Da vil det se noe slik ut:

La nippelen og innsuget stivne i et døgn før du monterer. Når du har montert skal det se ca. slik ut (husk nå da å sett på reedventilen, det gule på bildet):

Så kan du montere den nye forgasseren din uten vakumnippel.

Så er det bare å erstatte den nye nippelen du laget i innsuget med nippelen du egentlig skulle ha på forgasseren.
Håper virkelig at dette var til hjelp for noen! Husk les innledningen før du begynner på guiden!
Hva synes folket? Si ifra dersom dere mener noe er feil, eller noe jeg burde tatt med.

Mvh
Anton