forgasser guide

Her kan du skrive en guide. Brukes ikke som diskusjonsforum
Brukeravatar
freddy
Gold
Sted: bærum

forgasser guide

Legg innav freddy » 02 mai 2011, 14:40

hei, jeg bestemte meg for å lage en liten forgasser guide da det sikkert er en del som sliter med dette og kommer til å gjøre det så for å slippe å få utallige tråder om dette lager jeg en kort guide.

justeringsdelene på gassern:

tomgangskrue
lufteskrue/blandingskrue
dyse nål
flotøren
hoved dyse

dette er de vanligste justeringsmulighetene som er nesten likt på alle gassere jeg har vært borti.

tomgangskruen.

Bilde
som bildet viser så er denne avrundet i enden og går gradvis høyere opp, når man skrur denne inn så vil gasser stempelet også gå høyere opp og sykkelen får mere bensin, når man har gjort dette så kan det hende den får for lite luft igjen så da kan det hende man skru litt på lufteskrua slik at sykkelen får mere luft slik at det blir en rett blanding mellom luft og bensin som gjør at motoren klarer å forbrenne all bensinen.

denne skruen har innvirkning på hvor høyt turtall sykkelen skal gå på tomgang derav tomgangskrue.

lufteskrua.

lufteskrua har innvirkning på tomgang og litt i det du tar igang og på turtall opp mot 4k omdreininger. denne brukes til å kompansere mengden med luft slik at sykkelen går best mulig, merker du at sykkelen begynner å henge litt på turtall så får den for mye luft, merker du at sykkelen dabber av litt vist du har den på tomgang og kjører bånngass og den dør ut da får den for lite luft. merker du at sykkelen dabber av når du tar igang så for den også for lite luft, men da kan det også ha noe med ossen dyse nåla står.

grunnistillingene for denne er 2,5 runde ut, men vil variere veldig på ossen filter osv man bruker så dette er ikke noe særlig fasit svar jeg har min på 5 runder ut så.

dyse nåla.

Bilde

denne sitter i midten av gasser stempelet, den har størst innvirkning på 5-6-7 k omdreininger, men du kan også merke det helt fra du tar igang. som dere ser på bildet så er nåla tynnest nederst og tjukkest på toppen, altså når man gir gass så dras nåla opp og den blir tynnere og tynnere slik at mere og mere bensin kan flyte igjennom hovedysa, denne nåla stikker ned i hovedysa. som sagt den har innvirkning helt fra man tar igang så vist sykkelen dauer helt av når man skal ta igang og det ikke hjelper å gi den mere luft med lufteskrua så må man stille ned clipset på nåla et hakk slik at den får litt mindre bensin. vist sykkelen fjusker på 5-6-7 k rpm så må man gi litt mindre bensin med nåla eller muligens rense filteret litt. rsen er veldig følsom på akkuratt det turtallet der. og vist du kjenner sykkelen blir alt for varm men den går bra så kan det også være smart å spe på med litt bensin i noen tilfeller.

sikkert mye mere jeg kunne skrevet, men dette får bli for denne gang så får jeg heller endre det senere.

gassern

Bilde

gasser stempelet med nål

Bilde

dysenåla med clipset som justerer bensin mengden

Bilde

Bilde

gasser stempelet

Bilde

gasser stempel med dysenål i midten

Bilde

gassern med tomgangskrua i midten til høyre for bensin intaket og lufteskrua er den lille skrua lengst til høyre.

Bilde

håper guiden er til hjelp for noen :D
Sist redigert av freddy den 02 mai 2011, 16:09, redigert 1 gang totalt.
rs 1999 mod: tatt cdi, 28 mm gasser og innsug, fp annleg, 130 dyse, powerfilter, rave 1

min tråd:

sitat:Nei napp meg i løken og kall meg Harrald! :lol: F*en dette ble jo døds fett! :g

Brukeravatar
Anton
Støttespiller
Sted: Varhaug, Rogaland

Re: forgasser guide

Legg innav Anton » 02 mai 2011, 15:26

Her skal det stå noe fornuftig.

Brukeravatar
Steffen
Silver
Sted: Skien, Telemark
Kontakt:

Legg innav Steffen » 02 mai 2011, 15:48

veldig bra! :)

Men kunne du resize det bildet av nåla till 800x600 eller noe sånt, så det blir lettere å se ? :)

X:

Brukeravatar
freddy
Gold

Legg innav freddy » 02 mai 2011, 16:14

hehe anton bra du ser at jeg surrer , feilen er rettet opp i :D

ja lurte på om jeg skulle nevne tomgangsdysa,chokedysa, og chokestempelet men jeg lot det være siden det ikke er så vanlig å måtte bytte på de :rull: jeg har ihvertfall aldri trengt det, men finner du noe info eller noe sånt du mener burde vært med så slenger jeg det inn jeg, bare å si ifra så man får guiden best mulig :D

hehe steffen veit ikke hvordan jeg gjør det, men du har bilde av nåla lenger ned da :D i gassern med clipset osv. den nåla lenger opp der er bare ne jeg fant på nett :D
rs 1999 mod: tatt cdi, 28 mm gasser og innsug, fp annleg, 130 dyse, powerfilter, rave 1

min tråd:

sitat:Nei napp meg i løken og kall meg Harrald! :lol: F*en dette ble jo døds fett! :g

Brukeravatar
pepsimaxguy
Gold
Sted: Bergen/Åsane

Legg innav pepsimaxguy » 02 mai 2011, 16:18

Takk freddy! :g Jeg kommer til og trenge denne snart! Hadde f*en ingen anelse at det var så mye som måtte stilles :o
Veldig bra guide! =D>
Derbi Senda x-race. Solgt.
Aprilia Rs 125. Solgt.

The Only B Word You Should Call A Girl Is Beautiful. Bitches Love To Be Called Beautiful.

Brukeravatar
freddy
Gold

Legg innav freddy » 02 mai 2011, 16:29

jo bare hyggelig alltid kjekt å kunne hjelpe :D

min tråd:

Brukeravatar
Rakvåg
Wannabe admin
Sted: Sjøholt, Møre og Romsdal
Kontakt:

Legg innav Rakvåg » 02 mai 2011, 16:52

kan du ikke ringe av hva som er hva i paint elns ? lufteskure og tomgang osv.. ? :)
2000
- Fp-anlegg, uten blad , 128dyse, BR10EIX tennplugg, fp-snorkel, pipercross innleggsfilter, cdi-sperre tatt.

Brukeravatar
Pettroh
Gold
Sted: Stolt Nesodding
Kontakt:

Legg innav Pettroh » 02 mai 2011, 17:19

veldig bra! :) bare gjøre det øverste bildet litt mindre så er det perfekt!
X: Rieju MRX pro 03 ombygd til smx
Aprilia rs 125 2000 - Rave 2, 34 flatside, ITALKIT, tyga carbonreeds, K&N pf, BR10EIX iridum plugg, VHM topp
Volvo 740 2,3 GL 1990

Brukeravatar
Steffen
Silver
Kontakt:

Legg innav Steffen » 02 mai 2011, 17:39

Rsen begynte å hakke litt /skurre /dabbe litt når den kom oppi i 5-6 krmp cirka. Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre. :s
tror ikke det var for rsen var kald heller, for den var på rundt 56 grader når den gjorde det. :)
men etter hvert som den kom på 60 grader, så ble det så og si borte. :',
Tror jeg faktisk har 130 dyse, men det skal vel kanskje være 125 (2+-) med det oppsettet mitt?
Noen som vet hva det kan være?

X:

Brukeravatar
Hofsrud
Veteran
Sted: Akershus, Nes
Kontakt:

Legg innav Hofsrud » 02 mai 2011, 18:02

tror ikke du skal bekymre deg, apriliane har en tendes til å skurre rundt der :)
men hvis det ikke blir bedre/blir værre, ville jeg sjekket om du kanskje skulle en dysestørrelse ned ? hva sier dere andre?
“I take risks, not to escape life, but to stop life escaping me.”

Cagiva mito sp525

Brukeravatar
Steffen
Silver
Kontakt:

Legg innav Steffen » 02 mai 2011, 18:07

det har ikke vært der de andre gangene jeg har kjørt.

X:

Brukeravatar
Hofsrud
Veteran
Sted: Akershus, Nes
Kontakt:

Legg innav Hofsrud » 02 mai 2011, 18:14

da ville jeg sett det ann, men not OT.
ta det i skravletopicen eller rs-praten :)
“I take risks, not to escape life, but to stop life escaping me.”

Cagiva mito sp525

Brukeravatar
Steffen
Silver
Kontakt:

Legg innav Steffen » 02 mai 2011, 18:16

er jo ikke OT ?
Det er jo i guiden om forgasser og jeg vet det er noe med gasseren. :)

X:

Brukeravatar
bronstad93
Rossi
Sted: Nordtrøndelag, Verran, Malm
Kontakt:

Legg innav bronstad93 » 02 mai 2011, 20:58

jeg kjørte med 128 med samme oppsett! :)
`93 BMW E36 320Cia -> soon to be 325Tic!
(X)`02 Aprilia Rs 125: FP anlegg, VHM topp, PiperX filter, 17-38, 98-front, Xenon+++
(X) `98 Honda MT5
(X)`89 Suzuki tsx
A1: 21.06.10
B: 30.11.11
https://apriliaforum.torvald.no/viewtopic.php?f=26&t=6831

Brukeravatar
freddy
Gold

Legg innav freddy » 02 mai 2011, 21:05

steffent94: det er ikke uvanlig det der så å si alle 2t jeg har kjørt er sånn som det der helt i starten til sykkelen er varm og man har dratt på 1-2 ganger. ikke noe å bekymre seg for som du forklarer det hvertfall :D

takk for alle positive tilbakemeldinger :D

rakvåg det kan jeg sikkert gjøre når jeg får tid :D

min tråd:

Brukeravatar
henrikhaga
Bronze
Sted: Hommersåk, Sandnes, Rogaland

Legg innav henrikhaga » 03 mai 2011, 09:17

Bra Fredrik :D
Mange som trenger denne :)
Men det sto noe om flotør øverst, fant ikke den nedover?
Savner litt om den også :)
Om hva den gjør og hvordan du kan stille den så den skal stenge før :D

"Fear Nothing, Risk Everything!"

Brukeravatar
freddy
Gold

Legg innav freddy » 03 mai 2011, 09:22

nei skrev ikke noe om flotøren, jeg vet hvordan man stiller denne gjorde det på min, men gadd ikke siden det ikke er så ofte man må justere denne, men kan fikse litt info og bilder av den også :D

min tråd:

Brukeravatar
henrikhaga
Bronze
Sted: Hommersåk, Sandnes, Rogaland

Legg innav henrikhaga » 03 mai 2011, 09:24

Okei :)
Min stengte ikke skikkelig og rant over :p

"Fear Nothing, Risk Everything!"

Brukeravatar
freddy
Gold

Legg innav freddy » 03 mai 2011, 09:32

nei det samme var med min :D men så bare bøyde jeg på det metallklipset ting tangen så ble den bra :D

min tråd:

mossikatt
Nysgjerrigper

Legg innav mossikatt » 28 jun 2014, 12:51

Kanskje litt sent å melde ifra, men det er en feil her. Når man tar clipset et hakk ned på dysenåla så får han mer bensin, ikke minde.

Gå tilbake til «Guider»