Dette er et arkivert øyeblikksbilde av apriliaforum.no, slik forumet så ut da det ble lagt ned. Det er skrivebeskyttet — innlogging, søk og nye innlegg virker ikke.
jo det er vell mest derfor vil jeg tro også siden oktan levellet endres, men tror ikke det er noe problem å bruke 95 oktan egentlig, men 98 oktan er anbefalt for å unngå selvantenning
rs 1999 mod: tatt cdi, 28 mm gasser og innsug, fp annleg, 130 dyse, powerfilter, rave 1
min tråd:
sitat:Nei napp meg i løken og kall meg Harrald! F*en dette ble jo døds fett!
Vill ikke sykkel gå dårligere med 98 oktan da? Noen sier 98 og noen sier 95. Er det bedre til sykkelen å bruke 98 da, eller 95. ? Tror sykkelen er beregnet for 95 læl om det er bane sykkel ? Har hørt at 98 oktan vil ha mere temperatur(varme).for å bli helt brent.
Bedre og bedre, det er ikke så stor forskjell akkurat. Enten så går det galt, eller så går det ikke galt. Er vel forsåvidt anbefalt å kjøre på 98 oktan for å hindre selvantenning/tenningsbank på sykler (biler også for den del) med høy kompresjon.
Har kjørt med 95 oktan så lenge jeg har hatt rs, har ikke hatt noe rufs eller galt med det jeg hvertfall så er vel sikkert "anbefalt" og kjøre med 98, men for all del vær ikke redd for at rsn skal sprenge eller skjære seg fordi du kjører på 95 altså Skal teste ut 98 i nærmeste fremtid, se om det er noe merkbar forskjell i hele tatt i og med at jeg bare har kjørt på 95
Audi 80 93 mod. turbo prosjekt aprilia rs 154 99 mod - Polini 154 big bore kit X Keeway matrix 50 X aprilia rs 50X
Eg snakka med ein mekanikar som hadde med aprilia å gjera. han har kjørt race, trimma rs og fiksa rs.
Han sa, at det vanlige "ungdsomsoppsettet" ikkje trengte 98. Kompresjonøkning åleina er grunnen for å kjøra med 98, og dei fleste Tweake ikkje motoren på den måten..
eneste forksjellen er jo oktanlevlet og den ene tenner lettere enn den andre, det som i værste fall skjer er at rsen blir som en diesel bil, altså den tenner pga all kompen, men ja tviler noen her inne har så heavy oppsett at man behøver 98 oktan
rs 1999 mod: tatt cdi, 28 mm gasser og innsug, fp annleg, 130 dyse, powerfilter, rave 1
min tråd:
sitat:Nei napp meg i løken og kall meg Harrald! F*en dette ble jo døds fett!
De som kjører på bane øker oktanen for at sykkelen skal gå bedre. Jo høyerer oktan jo bedre går sykkelen, selv om jeg tror forskjellen er lite merkbar.
oktan avgjør bankefastheten på drivstoffet, altså hvor mye trykk/varme som skal til før den selvantennes.. den har ingen effekt i seg selv, grunnen til å kjøre med 98 oktan er om du kjører med veldig høy komp, noe som sikkert ingen her gjør.
95 eller 98 oktan vil ikke utgjøre annen forskjell en i lommeboken deres.
Grunnen til at de på bane kjører med høyoktans drivstoff er at de har høy komp, og går ofte på veldig høyt turtall som produserer mye varme, dette kan da føre til selvantenning.
Only one thing sweeter than the sound of a two stroke, and that's the sound of a two stroke passing a four stroke. Once you go braaaap! You never go back!
vet du kompresjonsforholdet som sylinderet skal ha i utgangspunktet? har selv kjørt 76cc motor med 10:1 i praktisk kompresjon (står vell oppgitt til 12:1 i teoretisk komp) på 95 oktan uten problem, og den ble stadig vekk dratt til tenningskutt ved 14000rpm.