Mest mulig driftsikker scooter!

Tråden kun for deg som har mekaniske problemer med sykkelen.
Brukeravatar
PeeWee
Støttespiller
Sted: Ålesund

Mest mulig driftsikker scooter!

Legg innav PeeWee » 03 nov 2011, 18:49

Hola!

Jeg har nettop fått igjen scooteren min fra mc-deler på vartdal(for 5te gang), denne gangen med skjært sylinderer(for tredje gang) ... Denne gangen vil jeg absolutt ikke at den skal bli skjært, så jeg vil gjøre alt jeg kan for å nettop få den til å vare værtfall noen måneder! Har blitt en ganske dyr scooter også, spesielt med tanke på at vi ikke har kjørt den mer enn 10 dager over en periode på 2 år :rull: Den er ganske greit trimmet med Mallosi sylinder, 21mm gasser, reeds, polini variator, bedre reim og Leovince ZX effektanlegg ... Jeg har luftfiler med lokk liggende, samt trimcoil som skal på. Pluggen har fin fin farge, men litt usikker på hvilken plugg jeg skal ha, men står i BR8ES.

Noen som har tips til å få den til å vare lengst mulig?

Jeg har vurdert å begynne å blande oljen rett i eksosen, ettersom det er best? Sjekker naturligvis fargen på pluggen etterhvert som jeg kjører, og jeg er veldig forsiktig med oppvarming av motoren :)

Brukeravatar
Haugee
Bronze

Re: Mest mulig driftsikker scooter!

Legg innav Haugee » 03 nov 2011, 19:00

Stille tenningen? :P
Only one thing sweeter than the sound of a two stroke, and that's the sound of a two stroke passing a four stroke.
Once you go braaaap! You never go back!

Brukeravatar
Anton
Støttespiller
Sted: Varhaug, Rogaland

Legg innav Anton » 03 nov 2011, 19:02

Du må jo skru selv da! :D

Kjører du med powerfilter eller? Dyse kjører du med? Har du fått se på stempelet som var skjært eller sylinder? Du kan ofte se utifra både tennplugg og stempel/sylinder etter hva som kan være en av grunnene.

Rett i eksosen? Må da være rett i bensintanken? Det med fargen på pluggen kan du ikke alltid stole 100% på, men det gir deg en god peile pinn.

Hvor mange prosent olje kjører du med?

Type scooter er det snakk om?

Kan ta et lite referat med min teori.

- Kjører du med for lite olje (f.eks kun på oljepumpe) vil scooteren garantert skjære seg.
- Kjører du med originalt filter vil den få for lite luft (garantert).
- Kjører du med for liten varmeverdi på pluggen svir du hull i stempel, og den varmeskjærer seg (over tid).
- Kjører du med for liten dyse vil scooteren garantert skjære seg (spørsmålet er tid).

Kan det være en Honda SFX det er snakk om? :)
Her skal det stå noe fornuftig.

Brukeravatar
PeeWee
Støttespiller

Legg innav PeeWee » 03 nov 2011, 19:38

Jeg har skrudd scooteren helt fra hverandre og sammen igjen jeg :p Det var da jeg trimmet og gikk over hele scooteren. Den gikk i 2 uker før søstern kjørte inn i en parkert bil. Da sluttet den å virke. Kuttet bare etter å ha kjørt en 10 minutt. Så ble den vansklig å starte. Så startet den ikke i det hele tatt. Hadde mistanke om falsklukt i motorblokken, så jeg sendte den til mc-deler slik de skulle gå igjenom den, noe de gjorde. Skiftet veiv, stempel og noen pakninger. Fikk tilbake en motor som gikk i 2 dager før den stoppet igjen. Denne gangen skjært sylinder. Sendte den tilbake og fikk igjen en scooter som gikk i litt over en uke, før den ikke startet lengre. Da var det en ledning som var løs ... Fikk den igjen atter engang og kjørte over en fartshomp, og da hadde den vistnok skjært seg igjen ... Nå har jeg fått den tilbake for siste gang (håper jeg!) ...

Har vært noe dritt med denne scooteren, og den har stått 2 år med defekter ... Men når den først går, drar den lett på bakhjulet :g

Kjører med powerfilter, 85 dyse elns. Mc-deler satt i dysen for oppsettet, og jeg har sjekket pluggen med jevne mellomrom, får da en brun farge.

Mente bensintanken ja, er litt sliten denne uken :'( Oljeprosenten jeg kjører med i dag er jeg meget usikker på. Blir blandet i oljepumpen(derfor jeg har lyst å koble den vekk). Oljepumpen har mc-deler stilt, så den skulle igrunn være grei, men vil ikke ta sjangser.

Det er forøvrig snakk om en Piaggio NRG Mc3 2004. Hvilken olje prosent burde jeg satse på ? 2% ? Er det bare å nappe ut oljeslangen som går til gasseren, eller må jeg tette hullet der?

Nyligste skjæringen;

Stempelet som ble skiftet gangen før;

Hva mener du med å stille tenningen? :p

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 03 nov 2011, 20:11

Såpass ja. :p

Kan ihvertfall garantere at 85 dyse er ganske lite. MC-deler vil ihvertfall jeg si har lite peiling på dysestørrelser, de kan alt annet enn trimming. SpeedOptions har nok hakket mer peiling på dysestørrelser (send mail til dem og hør hva de anbefaler?). Ville aldri satsa på at de "stillte" opp oljepumpa, de har ikke peiling på hva den skal stå på med den trimming. Det er langt ifra de standard innstillingene du f.eks har på FP RS125.

Oljepumpa kunne du like greit bare kutta ut og begynt å blande direkte i bensintanken. Kompis av meg kjører på 3% på en Aerox med fullt oppsett og 92 i dyse på 21mm forgasser (sjokolade brun plugg), og den har til og med vannkjøling - noe din antageligvis ikke har? Dermed bruker din kun olje og bensin til å kjøle ned med.

Utifra bildene så ser det ut som den har fått noe inn gjennom filteret. Skal ikke si noe visst. Hadde du klart å få tatt noen bilder av hele stempelet plassert på et bord elns fra forskjellige sider? :p Eller ihvertfall slik at du ser stempelet slik som det du skiftet gangen før. :p

Brukeravatar
lardostyle
Fersk
Sted: Bergen

Legg innav lardostyle » 03 nov 2011, 23:15

85 dyse i 21 mm forgasser er forlite ja!
jeg anbefaler 3% da skal mye til før du klarer å kjære den.

jeg har nesten samme oppsett på min jalla scooter og der bruker jeg 98 dyse :)

og den er luft avkjølt
Sist redigert av lardostyle den 20 nov 2011, 16:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Haugee
Bronze

Legg innav Haugee » 04 nov 2011, 07:20

[/quote]Hva mener du med å stille tenningen? :p[/quote]

Ser at ein kamerat pleier å stille tenningen for at den ska gå reint og skikkeligt for at den ikkje skal skjære seg :P Han bruker eit skrujern og stiller inn tennspolen eller ka det er på mopeden sin :P
Only one thing sweeter than the sound of a two stroke, and that's the sound of a two stroke passing a four stroke.
Once you go braaaap! You never go back!

Brukeravatar
HSR
Lærling

Legg innav HSR » 04 nov 2011, 08:49

det siste er ikke varmeskjerings ihvertfall.. det er dritt i motorblokken elns som har gjort.
Det første er nok varmeskjerings, du ser stempelringene tok kvelden en stund før stempelet, da det er sot ned under stempelringene, noe som kan tyde på for lite olje, uten at jeg kan si noe sikkert.

3% er unødvendig, har alltid kjørt med 2% selv (hat det meste fra slappe hverdags sylindre til hypersylindre) og aldri skjært noen sylindre pga mangel på olje.. eneste du får av den ekstra prosenten er gammel olje rennende ut eksosen, eksos som kokser seg til, samme med stempelt og tennplugg.

feil fortenning er ikke bra heller, så ikke begyn å tukle med det om du ikke vet hva du gjør. de fleste orginale motorer tåler litt mer fortenning en det som er orginalt, men er unødvendig å styre med, vil ikke skjære seg av orginalt tenningstidspunkt.

At han kompisen din må stille tenningen for at den skal gå rent er det sikkert pga han har tuklet med den før og stilt den til for lite fortenning, og da får motoren samme symptomer som med for stor dyse, den sperrer på turtallet.

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 04 nov 2011, 08:58

Det er jo det det første som har vanlige hakk og ikke riper, det kan jeg nesten garantere ikke er varmeskjæring.

Brukeravatar
HSR
Lærling

Legg innav HSR » 04 nov 2011, 09:06

ja siste sjæringsen tenkte jeg på, øverste bilde altså :P

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 04 nov 2011, 09:07

Åjaa, haha. :p Trodde du mente det siste bildet. :p

Men da kan jeg si meg enig med deg! :)

Brukeravatar
henrikhaga
Bronze
Sted: Hommersåk, Sandnes, Rogaland

Legg innav henrikhaga » 04 nov 2011, 10:53

Driftsikker scooter du vil ha?
Skru den original :g

"Fear Nothing, Risk Everything!"

Brukeravatar
PeeWee
Støttespiller

Legg innav PeeWee » 05 nov 2011, 16:24

Blir nok ikke original nei, selv om det er det beste.. Skal bli en herjesykkel som kan kjøres litt på bakhjulet :p

Skrudde nettop litt på homsekrakken min; Satt på luftfilteret og trim tenningen, samt alle dekselene. Tømte bensinen fra tanken og fylte på bilen isteden, også fylte jeg på med 95 oktan og 3,5% olje. Var litt uforsiktig når jeg kom til oljen, satset egentlig på 3% nå i begynnelsen siden det er innkjøring....

Ellers var det 87 dyse som sto i, og jeg hadde ikke høyere. Skal sende mail til speedoptions og få dysetips, samt 3 dyser med den omtrentlige størrelsen :) Har en kompiss med en derbi som kansje har noen dyser til meg også, satser på å begynne på strl. 100 eller noe :lol:

Scooteren startet værtfall nå, noe som var litt deilig! Kommer ikke til å kjøre den før jeg har rett dyse, men jeg begynner å lure på om luftfilteret mitt kansje er litt dårlig, for jeg har http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ts_id=3168 . Holder jeg fingeren forann et av de tre luftehullene blir sykkelen slapp og dør nesten :x

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 05 nov 2011, 16:34

Høres bra ut! :D

Kjørte du uten filter?! :O

For å si det slik, jeg kjørte på 120 dyse på 19mm forgasser og 3% olje på SFX'en min når jeg hadde den. Da hadde jeg tilnærmet lik samme trimdeler som deg bare ikke samme merker. Det var det som skulle til for at den gikk ganske rent fra bunn til topp og jeg kunne presse den så lenge jeg ville uten å skjære den. Vet at jeg ikke bør presse den, men det var en herjescooter som kjørte på 600kroners trimsylinder. 100km/t i toppfart og en startakselerasjon som gjorde at du gikk rundt om du ga bånn gass. :g

Er ikke det sånn filter som skal brukes som et "powerfilter" med deksel slik det ikke kommer vann inn da?

Brukeravatar
PeeWee
Støttespiller

Legg innav PeeWee » 05 nov 2011, 17:44

Kjørte 100 meter om gangen uten filter, bare for å teste den, vet det er fy fy, men men :g Når den skar seg(stoppet når jeg kjørte over fartshump), hadde jeg powerfilter. 120 høres jo mye ut, men det kan godt stemme det... Søstern sin scooter har jo 85 dyse med bare effektanlegg :rull:

Det er powerfilter for å hindre vann ja, men jeg kjører jo aldri i regn :g Blir vel kansje litt kjøring i snø etterhvert da \:D/ Den var tenkt til søsternscooter, men det var ikke plass...

Brukeravatar
HSR
Lærling

Legg innav HSR » 05 nov 2011, 17:44

Du har åpnet opp de to hullene som var plombert ikke sant? på filteret altså.

Om scooteren går rent og ikke lager noen ulyder/dør ut når du gir gass så er dysen bra.. større er ikke alltid best.

Ikke kjør med 3.5% olje under innkjøring, da får ikke sylinderet slitt seg til som det skal og du risikerer og miste komp. så lenge du ikke kjører hyper sylinder osv er 2% nok..

Om du skal ha en driftsikker scooter må du ha et skikkelig luft filter så du ikke får dritt inn i forgasser osv, få stilt inn forgsseren skikkelig er noe av det viktigste for en driftsikker scooter, og om du skal kjøre med større sylinder så er det bedre å satse på et sylinder med stor boring, som drar på litt lave turtall.. feks. 6-9000rpm så slipper du stor slitasje på sylinderet.

Brukeravatar
PeeWee
Støttespiller

Legg innav PeeWee » 07 nov 2011, 22:22

De to hullene er åpnet ja. Speedoptions anbefalte omtrentlig 85 dyse på scooteren, men kjøpte en 105 bare for å teste :lol: Kostet søren med 50kr på ams(lokal sjappe).

Hum. Får fylle på en liter til med bensin for å blande ut oljeblandingen jeg har på scooteren nå da :lol: Desverre drar oppsettet best fra 7-8000 omdregninger, dermed der jeg har stilt den med vektene :g

I morgen blir det skruing på homsekrakken, kansje en liten tur for å se om den faktisk virker også :)

Brukeravatar
HSR
Lærling

Legg innav HSR » 08 nov 2011, 01:07

7-8000rpm er jo ikke noe problem.. scooteren min ligger på 11-12000rpm :P

Brukeravatar
PeeWee
Støttespiller

Legg innav PeeWee » 20 nov 2011, 15:29

hei og hå ! scooteren nok engang skjert! :) den første turen på 1 km ! kjørte i 40 kmt med så vidt gass, slapp gassen litt også gå jeg gass igjen. nå hadde motoren en annen lyd og før jeg viste ordet av det, stoppet den. prøvde å kicke den igang igjen. første kick satt den fast, på andre startet den i 10 sec. snakker vi varmeskjæring? ellers er jeg temmelig forbannet , dette var jo første turen, med skikklig luftfilter, 3 % olje og rett dysing. innkjøring ffs.

Brukeravatar
Raptor33
Gold

Legg innav Raptor33 » 20 nov 2011, 15:50

sjekk om du har dritt i bensintanken.. Rens forgasser, bensintank og alt skikkelig! Ta også av sylinder og stempel og blås veivhuset rent ;)
-Verdt et forsøk ihvertfall..

Brukeravatar
freddy
Gold
Sted: bærum

Legg innav freddy » 20 nov 2011, 16:02

vedder på at du har hatt noe dritt nedi veivhuset jeg som har skrapt og kost sef
:D :D :D
rs 1999 mod: tatt cdi, 28 mm gasser og innsug, fp annleg, 130 dyse, powerfilter, rave 1

min tråd:

sitat:Nei napp meg i løken og kall meg Harrald! :lol: F*en dette ble jo døds fett! :g

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 20 nov 2011, 16:04

Tuller du med meg eller?

Hadde jeg vært deg hadde jeg slengt scooteren til helve*te og sparka den i biter, for så å ta den inn å se hva som var galt. :)

Neida. Jeg tror også det kan være noe dritt som gjør at den skjærer seg så ofte. :rull: I teorien skulle den ikke ha skjært seg på 1 km samme fa*n.

Brukeravatar
PeeWee
Støttespiller

Legg innav PeeWee » 20 nov 2011, 16:27

siden sykkelen kommer rett fra mc-deler skal jeg sende mail å høre. sykkelen har ikke virket skikklig selv etter motoroverhaling for over 1 år siden som kostet meg 4 lapper. sist jeg fikk den tilbake var den også skjært og sylinderbytte på min regning. Vurderer sterkt å bare dumpe sykkelen i skaugen og tenne den på.

mulig det er bare en bagatell, men den skal mc-deler fikse selv.

Brukeravatar
PeeWee
Støttespiller

Legg innav PeeWee » 02 des 2011, 19:09

Lager i veiven hadde blitt ødelagt, og rasert motoren! Reklamasjon med andre ord, ettersom jeg hadde overhaling på hele motoren :lol: Han var ganske hissig, og sa "Kom å hent han, jeg vil ikke se den igjen"! Måtte trekke litt på smilebåndet når jeg hørte det :lol:

Brukeravatar
Rakvåg
Wannabe admin
Sted: Sjøholt, Møre og Romsdal
Kontakt:

Legg innav Rakvåg » 02 des 2011, 19:17

Maks uflaks !! :O Flott at det ordnet seg til slutt, fikk du nytt sylinderkit med de også? :rull: :D
2000
- Fp-anlegg, uten blad , 128dyse, BR10EIX tennplugg, fp-snorkel, pipercross innleggsfilter, cdi-sperre tatt.

Gå tilbake til «Hjelp meg»