Legg innav bakerkaker » 04 mai 2012, 12:37
Skjønner.
Det er slik det skal gjøres, jeg har gjort dette på fler selv.
Men hovedproblemet med at nettop det er kommet vann i oljen, er det at så mye mye mer blir skadet. - Jeg vil skrive en del om dette til deg, jeg har skrevet dette også før et sted i forumet.
Det er bra du har delt blokka, og fått på Threebond 1207B, det er en veldig bra sement som brukes mye av mange produsenter av MC. Plansliping er strengt talt ikke alltid nødvendig når du legger på 1207B, men om du har gjort det så er det da gjort.
Men til hovedproblemet med at det blir vann i olje, ja selvfølgelig det må tettes. Men du har mange vitale deler der som tar stor skade av dette.
Veiv, kammer, oljepumpe, alle lagere (spesielt glidelager/bronselager).
Det vannet gjør med oljen, er at den oljefilmen som ligger på nettop disse "glidelagrene" bronselagere osv, blir rett og slett borte, eller det man kan kalle "hull i" det vil si at da feks råder, treffer veiv, kammene treffer direkte på ventilløftere, oljepumpa treffer i sin 5 kantede form "veggene" og sliter det laget som brukes i legering av stål i disse vitale delene (forskjellige typer legering, ingen hensikt å nevne mer) og skaper noen form for visuelt synlig, usynlig og i noen tilfeller følbare riper, som igjen ødelegger denne viktige oljefilmen selv om det ikke er vann i motoren lenger etter tetting av lekk.
Derfor ville jeg spørre, fordi jeg ønsker du skjekker veldig nøye, eventuelt måler med utstyr for dette. Da denne typen motor har nesten samme spec som en F1 motor, veldig liten og kompakt med ekstremt av krefter. Det vil si at toleransen for feil som dette, er meget lav, og vil med tiden gi fatale konsekvenser som skjæring, som i og for seg er greit, men med total veiv skjæring på 12500RPM ødelegger mer enn bare veiv og råder, til og med blokk kan gå med, innkludert foringer stempler osv.
Kammene er veldig vare for slikt, de blir kantete ofte når de er veldig slitt, men er legeringen borte, eller nesten borte så er rett og slett kammene også kast, desverre. Men det er på dette grunnlag jeg sier ifra til deg, og siden du selv har kløyvd motor regner jeg med du vet noe om det, men jeg vet virkelig hvor var en slik motor er. Og vil forsikre deg mot havari.
Jeg har erfaringen med denne og fler andre typer motor, noe av min kunnskap kommer også fra tidligere sjefsmekaniker på Gjeldstens 2000-2003 Ferrari F1 motordrevende båter. Han så denne motoren i det jeg hadde plukket den fra hverandre og sa det var noe tilsvarende som en F1 motor.
Du bør derfor som sagt, skjekk nøye veiv, kammer, oljepumpe, lagre er ikke noen vits å spare på, bare bytt absolutt alt, og skjekk det ikke bare visuelt, skal du være sikker bør du skjekke de med et motor verksted der de kan kjøre en test om filmen er punktert da det ikke er vann til stede engang. Det samme gjelder alle de vitale delene jeg har nevnt. Men i hovedsak og spesielt veiv, kammer og oljepumpe. Lagere skal du ha nytt uansett.
Dette er et tips, og trenger ingen krass kritikk fra noen kanter. Sier nettop dette basert på erfaringer fra dette stedet.