Startproblemer med SXV550

Kategorien for RXV / SXV / MXV 450-550ccm
Brukeravatar
Anton
Støttespiller
Sted: Varhaug, Rogaland

Startproblemer med SXV550

Legg innav Anton » 28 apr 2012, 23:59

Hei!

Prøvde å få start på sykkelen i dag, i 6 grader. Men var helt umulig. Den kom delvis i starten (3 x 6 sek), men etter det så var det ikke tegn til liv. Skal også nevnes at jeg fikk en highsider på banen i går og har ikke hatt start på den siden den selv slokna. Den har blitt enda mer tungstarta enn den var. Er redd for snart å ta startmotoren. :rull:

Hva kan problemet være, og hva bør gjøres? Noen tips til hvordan jeg kan få start?

Setter stor pris på svar! Tusen takk på forhånd!

- Anton
Her skal det stå noe fornuftig.

Brukeravatar
xavi0n
Bronze
Sted: tromsø

Re: Startproblemer med SXV550

Legg innav xavi0n » 29 apr 2012, 00:05

Sett en muttertrekker på svinghjulet og peis på. eller rull ned en bakke i 2. gir til den starter

Alt er bolton så lenge du har vinkelsliper og sveiseapparat

Tråden min
viewtopic.php?f=26&t=8588

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 29 apr 2012, 00:09

Nytter neppe med en muttertrekket på svinghjulet. Det gir slagkraft, og ikke konstant kraft så det ender nok bare med at jeg ødelegger noe. Du må ikke tro at jeg ikke har prøvd å trillstarte. :lol: Er så og si umulig, da det bare låser seg...

Brukeravatar
Thunder
Støttespiller
MC: Aprilia SXV 550
Sted: Flekkefjord

Legg innav Thunder » 29 apr 2012, 06:59

Jeg lurer på om det er en sak som automatisk skrur av sykkelen ved velt, har skjedd meg og når jeg har veltet meg rundt med beltekittet. Utifra det du forteller så virker det som den ikke får bensin? Sviver bensinpumpa normalt når du skrur på tenningen?
Aprilia SXV 550 07'
Suzuki DRZ 400 03'
KTM EXC-F 250 03'
Camino Sport ;)

EKSOS
Nysgjerrigper
Sted: NORGE

Legg innav EKSOS » 29 apr 2012, 11:25

Tip over sensor, sitter i luftfilter boks. Denne er ikke skrudd men trykkt nedpå to fester og kan sikkert hoppe av ved en god trynings.

Brukeravatar
MrA
Gold
Kontakt:

Legg innav MrA » 29 apr 2012, 12:30

Lå sykkelen lenge på siden, slik at evt olje kom inn i sylindrene?
We Built This City!

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 29 apr 2012, 12:36

Thunder: Ja, det virker litt slik. Men det virker også som om den ikke vil tenne. Bensinpumpa suser når jeg skrur på tenninga ja. Det virka jo som den nesten kom i starten, men så var det helt dødt etterpå.

EKSOS: Ja, var en rimelig kraftig trynings, så det kan godt hende! Hvor sitter denne i luftfilterboksen? :)

MrA: Nja, jeg gikk rundt så reiste jeg meg og sto der og svimla i 20-30 sek, for så å gå bort å skru av tenninga på sykkelen. Så kom de andre bort og trilla bort sykkelen fra banen. Regner med den lå på siden i 2 minutter eller noe sånt. :)

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 30 apr 2012, 19:34

Ingen som vet hvor denne tip-over sensoren sitter? :)

Noen som har troa på dette her? Virker som å være bra saker ihvertfall. :)
http://www.ebay.com/itm/Aprilia-SXV-RXV ... 690wt_1139

Brukeravatar
eiriklygre
Silver
Sted: Ein time fra Bergen , (Lygra)
Kontakt:

Legg innav eiriklygre » 30 apr 2012, 21:05

Tja, ser sånn både og ut spør du meg.
Gliset mitt: viewtopic.php?f=26&t=10668

Honda cr 85 2004

Aprilia RS 125 07 Spain edtion

Delortho VHST 34, Arrow effekanlegg,Luft filter sperra tatt, rave 1, 140 dyse.

Brukeravatar
kaka
Fersk Racer

Legg innav kaka » 30 apr 2012, 21:09

Nå har ikke jeg lest annonsen, men er ikke det bare noen kabler du betaler 85 euro for da?

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 30 apr 2012, 22:25

Brukeravatar
HPro
Bronze
Sted: Brønnøysund

Legg innav HPro » 01 mai 2012, 03:00

Det der ser ut som bredere ledninger. Vi gjorde det på vår ATV, fordi den ladet så dårlig. Men vi økte volten med over 1 når vi gjorde modifikasjonen! Så kanskje det fungerer på starteren din ! :)
: viewtopic.php?f=26&t=9229

- FP-anlegg, Rave 2, BR10EG, 34mm innsug, V-Force 3, 34mm DellOrto Flatside, 138dyse, Uplombert luftfilter, CDI-sperre tatt - SOLGT TIL STIANAAG

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 01 mai 2012, 11:55

Det er det. Bredere ledninger og koblinger, av bedre rent metall. Dette gjør at det blir bedre overføring. Ja, det er det som er poenget med dette her og. :) Derfor jeg vurderer det. :)

Odd
Nysgjerrigper

Legg innav Odd » 01 mai 2012, 15:49

Tip-over sensor (safety sensor) sitter i bunn av luftfilter boksen, skrudd fast med to skuer (pos15 på side 19 i sparepart catalouge).
Du kan sjekke status på sensor med f.eks XV Tuner.

EKSOS
Nysgjerrigper

Legg innav EKSOS » 01 mai 2012, 16:38

http://www.af1racing.com/store/Scrip ts/prodList.asp?idCategory=332, safety sensor ikke skrudd fast på 06-07 vet ikke på nyere. Er det litt olje i boksen er det lett å vippe den opp/av. ps sjekka dødmannsknappen? fort gjort å glemme

Brukeravatar
xavi0n
Bronze
Sted: tromsø

Legg innav xavi0n » 01 mai 2012, 18:07

linken din funker ikke EKSOS!

Alt er bolton så lenge du har vinkelsliper og sveiseapparat

Tråden min
viewtopic.php?f=26&t=8588

Brukeravatar
Italybikes143
Mekaniker
Sted: Skien

Legg innav Italybikes143 » 01 mai 2012, 18:23

Funker vis du fjerner space mellom scrip og ts

http://www.af1racing.com/store/Scripts/ ... tegory=332

Cagiva Mito 04
Alfa romeo 156 sports wagon TS 1,8
2x Alfa romeo 156 sports wagon 2l ts
Bmw 520 e34

HSH

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 01 mai 2012, 20:28

Odd: Hei og velkommen til forumet! Eier av SXV eller? :)
Okei, skal ta å sjekke det! Helt i bunn av luftfilterboksen mellom throttlebodiesene? Har blitt anbefalt XV Tuner fremfor TuneBoy av Apriliaforum.com, har du noen formening om dette?

EKSOS: Det er glatt etter olje som har vært der ja, så kan hende den har blitt vippa av.
Har sjekka dødmannsknappen ja. :)
Kan ikke være det at den er hard å starte fordi det var 5-6 grader celcius da? Fikk beskjed fra Apriliaforum.com om å synkronisere TPS med XV Tuner, er det mulig med TuneBoy og?

Odd
Nysgjerrigper

Legg innav Odd » 02 mai 2012, 05:37

Takk for det Anton.
Jeg kjøpte en SXV550 i fjor høst, kjørte et par uker før jeg fant vann i olja.
Har resealet motor og er snart klar til å starte opp.
Jeg kjøpte XV Tuner fra KWest, ser ut til å fungere bra.
Har justert TPS og lastet ny map, men ikke prøvekjørt enda.

Det stemmer sikkert at safety sensor ikke er skrudd fast, sitter på to "pinner" om jeg husker riktig.

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 02 mai 2012, 07:23

Nice! Kjøpte en i fjor tidlig på høsten jeg og. :D Har ikke funnet vann i olja enda, men har kjørt knapt 1500km da. Totalt litt over 6000km. :)
Gjorde du det selv eller leverte du den inn? Isåfall hvor leverte du den inn? :)

Godt å høre! Hva er prisen på XV Tuneren?
Håper du blir her på forumet, slik jeg har mulighet til å få et svar på norsk angående XV Tuneren dersom jeg trenger det. O:)

Skal sjekke det når jeg kommer hjem i dag. Så får håpe jeg får start i og med at jeg skal på trening med sykkelen i dag. Litt kjipt å ikke få kjørt de dagene været er deilig. :)

Odd
Nysgjerrigper

Legg innav Odd » 02 mai 2012, 09:28

Min har gått 9000km, var ganske sliten invending.
Jeg har overhalt motor selv og byttet masse deler.
Nye glide lager, stempel og ringer, en ny cam, nye starter drev og clutch, nye oljepumper, clutch basket++
Har montert Arrow titanium exhaust og AF1 filter.

Jeg betalte litt under 1600NOK for XV Tuner kable ferdig levert fra Kwest.
http://westernracingdevelopments.com/xv ... ace-cable/

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 02 mai 2012, 14:09

Skjønner! Bør sikkert gjøre det selv og. Ser ut til at den har begynt å gi enda mer melk i korken enn den gjorde før, selv om Snurresprett (?) sa at det var normalt. Lurer på om pakninga har gått nå etter jeg satt motoren inn igjen. :rull: Var det vanskelig arbeid å dele motoren for så og sette den sammen? :)

Var ikke en gal pris det!

EKSOS
Nysgjerrigper

Legg innav EKSOS » 02 mai 2012, 19:37

Oj! Vær kritisk til melk i korken! eller skumtopp øverst i oljesiktrøret (på siden av oljetank).Pakning/Tettningsringer på innsiden av vannpumpe kan også gi vann i olja. Men anbefaler en reseal på motor, olje m vann smører dårlig i lager/kammer etc. Har selv en resealet 07sx550, aldri tegn til melk i olje etter dette. Har silmoto tit. m AF1 filter og kjøpte tb og førnøyd med det, men Kwest kabel og software hvis jeg skulle kjøpt nytt idag. Odd hvilket filformat er nedlastet mapp på Kwest?

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 02 mai 2012, 20:49

Ja, har vært utrolig redd for det hele tida... :rull: Men vannpumpa er jo på girolje sida, vil det ikke være der det er synlig da? Simmeringen til vannpumpa er mulig å skifte fra utsida, uten å ta motoren ut, ikke sant? :)

Ja, planen er å få skiftet ut pakninga, men ble ikke noe av det i vinter. Du vet ikke om kjølevæska kan ha tatt knekken på pakninga, siden jeg skifta nå i vinter?

Har tenkt litt på nytt eksosanlegg selv. Men hvilket det blir vet jeg ikke. :)

Har forresten ordna start problemet tror jeg. Hadde gang på den i dag (når jeg merka det med melka i oljekorken hadde blitt værre). Problemet tror jeg faktisk er for lav tomgang. Fordi jeg måtte holde gass for å få start på den. :rull: Stilla opp tomgangen til 2200 rpms som anbefalt fra Apriliaforum.com, så skal sjekke i morgen igjen hvordan den er å få start på. :)

bakerkaker
Fersk

Legg innav bakerkaker » 03 mai 2012, 21:24

Hei Odd!

Jeg lurer på, da jeg for å kunne tolke deg må ha litt mer info.
Det du sier med å byttet "sealing" mener du pakninger, simringer? Og eventuelt hvor i motoren du har gjort det, siden du har hatt vann i oljen.

Odd
Nysgjerrigper

Legg innav Odd » 04 mai 2012, 10:42

Problemet er i senter mellom blokk halvdelene. Her er det bare brukt pakningsmasse, ikke noe pakning.
Pakningsmassen Aprilia brukte på de første modellene var ikke bra og lekasje fra vann til olje er vanlig.

Jeg delte motoren planslipet blokk halvdelene og monterte med Threebond sealer 1207B.
Har ikke startet motor enda så jeg vet ikke om det ble bra, men håper det.
Er på jobb i Nordsjøen nå, men jeg kan laste opp noen bilder når jeg kommer hjem.

bakerkaker
Fersk

Legg innav bakerkaker » 04 mai 2012, 12:37

Skjønner.
Det er slik det skal gjøres, jeg har gjort dette på fler selv.
Men hovedproblemet med at nettop det er kommet vann i oljen, er det at så mye mye mer blir skadet. - Jeg vil skrive en del om dette til deg, jeg har skrevet dette også før et sted i forumet.

Det er bra du har delt blokka, og fått på Threebond 1207B, det er en veldig bra sement som brukes mye av mange produsenter av MC. Plansliping er strengt talt ikke alltid nødvendig når du legger på 1207B, men om du har gjort det så er det da gjort.
Men til hovedproblemet med at det blir vann i olje, ja selvfølgelig det må tettes. Men du har mange vitale deler der som tar stor skade av dette.
Veiv, kammer, oljepumpe, alle lagere (spesielt glidelager/bronselager).
Det vannet gjør med oljen, er at den oljefilmen som ligger på nettop disse "glidelagrene" bronselagere osv, blir rett og slett borte, eller det man kan kalle "hull i" det vil si at da feks råder, treffer veiv, kammene treffer direkte på ventilløftere, oljepumpa treffer i sin 5 kantede form "veggene" og sliter det laget som brukes i legering av stål i disse vitale delene (forskjellige typer legering, ingen hensikt å nevne mer) og skaper noen form for visuelt synlig, usynlig og i noen tilfeller følbare riper, som igjen ødelegger denne viktige oljefilmen selv om det ikke er vann i motoren lenger etter tetting av lekk.
Derfor ville jeg spørre, fordi jeg ønsker du skjekker veldig nøye, eventuelt måler med utstyr for dette. Da denne typen motor har nesten samme spec som en F1 motor, veldig liten og kompakt med ekstremt av krefter. Det vil si at toleransen for feil som dette, er meget lav, og vil med tiden gi fatale konsekvenser som skjæring, som i og for seg er greit, men med total veiv skjæring på 12500RPM ødelegger mer enn bare veiv og råder, til og med blokk kan gå med, innkludert foringer stempler osv.

Kammene er veldig vare for slikt, de blir kantete ofte når de er veldig slitt, men er legeringen borte, eller nesten borte så er rett og slett kammene også kast, desverre. Men det er på dette grunnlag jeg sier ifra til deg, og siden du selv har kløyvd motor regner jeg med du vet noe om det, men jeg vet virkelig hvor var en slik motor er. Og vil forsikre deg mot havari.

Jeg har erfaringen med denne og fler andre typer motor, noe av min kunnskap kommer også fra tidligere sjefsmekaniker på Gjeldstens 2000-2003 Ferrari F1 motordrevende båter. Han så denne motoren i det jeg hadde plukket den fra hverandre og sa det var noe tilsvarende som en F1 motor.

Du bør derfor som sagt, skjekk nøye veiv, kammer, oljepumpe, lagre er ikke noen vits å spare på, bare bytt absolutt alt, og skjekk det ikke bare visuelt, skal du være sikker bør du skjekke de med et motor verksted der de kan kjøre en test om filmen er punktert da det ikke er vann til stede engang. Det samme gjelder alle de vitale delene jeg har nevnt. Men i hovedsak og spesielt veiv, kammer og oljepumpe. Lagere skal du ha nytt uansett.

Dette er et tips, og trenger ingen krass kritikk fra noen kanter. Sier nettop dette basert på erfaringer fra dette stedet.

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 04 mai 2012, 14:52

Vurderer å sende min motor til USA til Allen fra Apriliaforum.com som driver Noland Trans-World Cycle, og spesialiserer seg på *XV motorer og andre Aprilia motorer. Han skal ha $560 for å gjøre arbeidet og ca. $200 i deler. Noe jeg ikke synes er alt for galt. Da går han gjennom hele motoren og tar målinger av alt, samt skifter ut alt det slitte. Det går rundt 2 uker å få gjort dette, da det tar litt tid å bestille deler.

Noen som vet om dette vil lønne seg med tanke på frakt?

Grunnen til at jeg har lyst å sende motoren til USA er fordi det er så og si den eneste spesialisten innen disse motorene jeg vet om, finnes en i England og men virker til å få bedre kontakt med Allen.

bakerkaker
Fersk

Legg innav bakerkaker » 04 mai 2012, 15:25

Man trenger ingen form for spesialitet på disse motorene.
Alle mekanikere kan gjøre det, men ingen kan sette garanti for hvor lenge ting holder, derfor vil ingen. Askim Mc driver med dette. Du spurte til og med meg en gang om jeg kunne gjøre dette, men det skjer jo aldri noe. Du skulle jo ta den selv også, du må nok snart få ut fingeren om det skal bli gjort før august, jo lenger du venter, jo fler ordre har mekanikere DU mener har nok kompetanse.

Tror du har søkt lite rundt om du ikke finner noen. Men for all del. I frakt vil det koste mer enn hva jobben vil koste. motoren veier en del, bare innad i Norge koster det et par tusen å frakte pga vekta. tenk deg da på fly.. og ikke nevn båt engang, da tar det 2 uker en vei.

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 04 mai 2012, 15:35

Nja, disse her motorene er mer avanserte enn andre motard motorer ihvertfall. :p

Du sier noe der. Det som er er at de som har hatt motorene hos han fyren i England, Allen eller hos Askim har aldri hatt noen store problemer etterpå. Derfor føler jeg det er det rette.
Grunnen til at det ikke skjer noe enda er fordi jeg ikke har penger eller kompetanse til det enda. Men når jeg begynner i lære som MC-mekaniker 2. juli, så kan jeg ta med motoren på jobb og få gratis hjelp der. Men det som er er at jeg ikke vet om jeg skal gjøre det selv eller la en spesialist få gjøre det.

Har faktisk søkt ganske mye rundt. Du kan jo prøve selv å se hvilke bedrifter som har kompetanse og referanser til XV motorer i mengder. De jeg har funnet er de i England, de i statene og Askim MC (som er den dyreste). Det var akkurat det jeg fant ut, frakta blir jo så dyr at det ikke lønner seg. Har heller ikke billappen så kan heller ikke dra til Askim MC uten å dra med et par kompiser. Det som i grunnen hindrer meg, er pengene. :rull:

Men har ikke noe hastverk, har ordna meg enda en sykkel i reserve så. :)

bakerkaker
Fersk

Legg innav bakerkaker » 04 mai 2012, 15:47

Akkurat, ja om det ikke er noe hastverk er det samma.

Det er som en annen motor, skru det opp, og tilbake, men med nye friske deler!*
Det er viktig, det er noen finesser du kan lure på når du driver på, men da ringer du de du stoler på da, askim MC for eksempel, og får svar.

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 04 mai 2012, 16:03

Japp. :)

Satser på å få gjort det selv da når pengene begynner å rulle inn til sommeren. :)
Ja, enten det eller så bruker jeg forumet til det det skal brukes til! :D

Har du fortsatt SXV forresten? :)

bakerkaker
Fersk

Legg innav bakerkaker » 04 mai 2012, 16:17

Jada, har fortsatt den. Har ikke tenkt å kvitte meg med den heller!

Brukeravatar
Anton
Støttespiller

Legg innav Anton » 04 mai 2012, 16:19

Nice! Du får lage deg en tråd da! :D

Odd
Nysgjerrigper

Legg innav Odd » 04 mai 2012, 16:46

Du greier det fint selv Anton.
Ta masse bilder og merk delen godt når du demonterer.
Det vanskeligste er veiv lager, jeg fikk hjelp til dette.
Dreiet et verktøy som passet og presset dem ut/inn (ca ett tonn trykk).

$200 i deler hørtes lite ut, det er sikkert minimum (uten bytte av defeket deler).

bakerkaker
Fersk

Legg innav bakerkaker » 04 mai 2012, 19:00

Så du har byttet veiv osv altså Odd?

Referer til det jeg tidligere skrev til deg på side 2.

Gå tilbake til «RXV/SXV»